סגור
נמל המפרץ 1.8.23
נמל חיפה (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch)

על רקע הירידה בתוצאות התפעוליות: יו"ר נמל חיפה מתכוון להדיח את המנכ"ל

מאז שהופרט נמל חיפה בדצמבר 2022, ונרכש על ידי אדאני ההודית (70%) וגדות הישראלית (30%), גברה התחרות בשוק הנמלים, והנמל ספג פגיעה משמעותית בתוצאות. כעת פועל היו"ר רון מלכא לפטר את המנכ"ל אודי שרון, ולשם כך נקבע דיון למחר בישיבת הדירקטוריון

רון מלכא, יו"ר נמל חיפה, פועל לפטר את המנכ"ל אודי שרון, ודיון לקראת הדחת המנכ"ל נקבע בישיבת הדירקטוריון של הנמל מחר. הדחת המנכ"ל מגיעה על רקע ירידה משמעותית בתוצאות הנמל מאז שהוא הופרט ונרכש על ידי קבוצה המורכבת מאדאני ההודית (70%) וגדות הישראלית (30%) במחיר אסטרונומי של 3.9 מיליארד שקל.
בחודשים האחרונים דנים במשרד התחבורה ובמשרד האוצר על תוכנית לאסדרת שוק הנמלים, ובחברת נמל חיפה לא אהבו בלשון המעטה את ההסדר המסתמן, שהיה מאפשר לנמל המפרץ השכן שנשלט על ידי חברת SIPG הסינית לפרוק מטען כללי ברציפיו (מלבד פריקת מכולות), ומוריד את המגבלה ההיסטורית על פריקת מטען שהוטלה על נמל מספנות ישראל. בנמל חיפה טענו כי מדובר בהפרה של הסכמי ההפרטה, וכי הדבר עלול אף להוביל למשבר דיפלומטי מול הודו עקב קרבתו של המיליארדר גאוטם אדאני המחזיק בנמל, לראש הממשלה מודי ולשלטון שם. עם זאת, יש לציין כי חלק ניכר מסעיפי האסדרה נידונו כבר עוד לפני ההפרטה ופורסמו גם בכלכליסט.
כאמור, הנמל ספג פגיעה משמעותית בתוצאות התפעוליות מאז שהופרט בסוף דצמבר 2022, וזאת בעקבות התגברות התחרות בשוק הנמלים והתחזקותם של השחקנים החדשים (נמל המפרץ ונמל הדרום הפועל באשדוד ונשלט על ידי ענקית הספנות MSC). אם בחציון הראשון של שנת 2022 שונעו בנמל חיפה 672 אלף TEU (מידת נפח) של מכולות, אז בחציון הראשון של 2023 המספר הזה ירד ל-361 TEU ובחציון הראשון של 2024 צנח ל-313 TEU בלבד. גם בגזרת המטען הכללי המצב לא השתפר, כאשר בחציון הראשון של 2022 שונעו בנמל 867 אלף טון של מטען כללי, בחציון הראשון של 2023 שונעו רק 779 אלף טון ובחציון הראשון של 2024 המספר כבר צנח ל-457 אלף טון בלבד.
יש לציין כי הירידה בתוצאות עקב פתיחת התחרות הייתה ידועה מראש, אך ניכר כי בחברת אדאני ההודית לא צפו זאת. עוד עם היוודע כי ההודים מתכוונים להגיש הצעה בגובה 3.9 מיליארד שקל עבור הנמל, הוגדרה ההצעה על ידי אחת ממתחרותיה כ"הצעה מטורללת" (ההצעות האחרות היו נמוכות בכ-1.5 מיליארד שקל). מחברת נמל חיפה לא נמסרה תגובה.