האמירתים פרשו מהמכרז להפרטת נמל חיפה
האמירתים פרשו מהמכרז להפרטת נמל חיפה
מספנות ישראל דיווחה לבורסה כי שותפתה העסקית DP World הודיעה שהיא פורשת מהשתתפות במכרז. לפני שלושה שבועות הוחלט לא לאשר את הצעת החברה האמירתית להיות בעלת השליטה בנמל, מסיבות ביטחוניות. מספנות ישראל מעוניינת כעת להתמודד לבדה או עם שותפה אחרת. במכרז מתמודדות ארבע קבוצות נוספות
חברת תעשיות מספנות ישראל הודיעה הערב (ה') כי שותפתה העסקית DP World האמירתית הודיעה כי היא פורשת מהשתתפות במכרז להפרטת נמל חיפה. לפני שלושה שבועות הוחלט לא לאשר את ההצעה של החברה האמירתית שביקשה להיות בעלת השליטה בנמל וזאת מסיבות ביטחוניות.
לפי לשון ההודעה, חברת מספנות ישראל בוחנת אפשרויות שונות ועדיין מעוניינת לגשת למכרז "בין אם בעצמה בלבד ובין אם באמצעות חבירה לשותפים עסקיים אחרים". כמו כן, נכתב כי החברה הגישה בקשה לרשות החברות להסדיר את המשך השתתפותה במכרז.
מרשות החברות נמסר: חברת DP World מאיחוד האמירויות הודיעה הערב לרשות החברות הממשלתיות על בקשתה לסיים את השתתפותה בהליך המכירה של מניות חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי. החברה היתה חלק מקונסורציום שכלל גם את חברת תעשיות מספנות ישראל הישראלית, שהודיעה לרשות החברות הממשלתיות על בקשתה להמשיך בהליך המכירה במנותק מ-DP World. בקשת תעשיות מספנות ישראל תיבחן על ידי רשות החברות הממשלתיות בימים הקרובים.
השימוע באוצר
לפני שלושה שבועות נערך שימוע על ידי מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ובו הוחלט לא לאשר את ההצעה הראשונית של חברת DP האמירתית. הסיבה לפסילה היא שהחברה האמירתית רוצה להיות בעלת השליטה דה-פקטו בנמל ולא רק להשקיע בו – ובין היתר דורשת השפעה גם על מינויים בנמל חיפה.
בממשלה חששו מכך ש-DP, הנשלטת על ידי ממשלת דובאי, תחזיק בתשתית אסטרטגית של מדינת ישראל, מה שסותר את "צו האינטרסים" שהממשלה וועדת הכספים אישרו לאחרונה. בצו האינטרסים מצוין כי במסגרת ההפרטה יש לשמור על "שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל", וכי יש "למנוע היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה".
במקביל לדיונים הביטחוניים, המכרז ממשיך להתעכב גם בגלל אי-הסכמות בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), רשות החברות, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ועיריית חיפה. בין הצדדים השונים קיימת מחלוקת על גורלם של שטחי מגורים ושטחים מסחריים בחזית הים של הנמל ששווים מוערך במאות מיליוני שקלים. ברשות החברות אופטימים לגבי השגת הסכמה בנושא, אך זו טרם הושגה. גורמים ממשלתיים וגורמים בנמל חיפה חוששים משלל העיכובים במכרז. גורם ממשלתי המעורה בנושא ששוחח עם כלכליסט אמר כי "אם יהיו (בסופו של דבר) שלושה מציעים, אז זו תהיה הצלחה כבירה".
ארבע קבוצות נוספות
מלבד מספנות ישראל שייתכן ותתמודד לבדה או שתמצא שותפה אחרת, יש ארבע קבוצות נוספות שנמצאות במירוץ להפרטת נמל חיפה. הקבוצה הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא), השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים, השלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן, והרביעית מורכבת משיתוף פעולה מרובע של גרייסטון האמריקאית, יילפורט הטורקית, Oceanow הישראלית וגלובל פורטס הטורקית-בריטית.
תגובת DP World: חברת DP World החליטה לא לגשת למכרז משיקולים כלכליים. החברה נוקטת באסטרטגיית ניהול תיקים אקטיבית. אנו כל הזמן בוחנים הזדמנויות ומעריכים את היתכנותן תוך כדי התהליך. למרות שהחלטנו לא להשתתף עוד בהפרטת נמל חיפה, אנו עדיין מעוניינים להשקיע בישראל כמרכז סחר מרכזי, ונבחן הזדמנויות השקעה נוספות. אנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של השותפים ובעלי העניין שלנו בישראל.