"המידע לא עדכני": חולדאי נגד הכרזת זנדברג על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום
"המידע לא עדכני": חולדאי נגד הכרזת זנדברג על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום
ראש עיריית תל אביב יוצא נגד הכרזת השרה להגנת הסביבה ומבקש ממנה לערוך לעירייה שימוע שיפריך אותה זאת בטענה כי נפלו בה פגמים; מטרת המהלך של זנדברג היא לכפות על העירייה לפנות את התחנה בהקדם
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי טוען כי החלטתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג להכריז על התחנה המרכזית בתל אביב כעל אזור נפגע זיהום אוויר מבוססת על "מידע לא עדכני" ולכן הוא מבקש ממנה לערוך לעירייה שימוע שבו יוצגו הנתונים העדכניים ו"פגמים שנפלו במידע עליו את מבקשת לבסס את ההחלטה". ההכרזה של זנדברג נועדה לכפות על עיריית תל אביב לפנות את התחנה המרכזית בהקדם, ומשמעותה החוקית היא שהעיריית תהיה מחויבת להגיש לשרה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה.
הצעד של זנדברג, שאליו מתייחס חולדאי, יכול להתפרש כהבעת חוסר אמון בהסכם שנחתם לפני כחודש בין עיריית תל אביב בראשותו לבין משרד התחבורה בראשות מרב מיכאלי. במכתב ששלחה לחולדאי, כתבה השרה כי "לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, לרבות המסמכים והמידע אודות הצעדים המתוכננים על ידי העירייה ועל ידי משרד התחבורה שעיקרם בהפחתת היקף הפעילות של התחבורה הציבורית המגיעה לאזור התחנה המרכזית בתל אביב, במטרה להוריד את זיהום האוויר הקשה באזור, מצאתי שיש מקום להפעיל את סמכותי לפי סעיף 11 לחוק אוויר נקי, התשס"ח – 2008 ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר".
בשיחה עם "כלכליסט", אמרה זנדברג כי קיבלה את ההחלטה אחרי "תהליך סדור ולא קצר שהתחיל בעצם מנתוני איכות האוויר. בסביבת התחנה המרכזית יש חשיפה לזיהום גבוה עם חריגות חוזרות ונשנות כמשתמע בחוק". זנדברג הוסיפה כי ההסכם שנחתם בין עיריית תל אביב ומשרד התחבורה נוגע רק להיבט של מסוף פנורמה, ובמענה לשאלה האם היא סומכת שחולדאי ומיכאלי יקיימו את הסכם הפינוי ענתה כי "לאורך התהליך הפעילות שלנו והעמדה שלנו מאוד תרמה לכנס אותם ביחד. התחלנו ממצב שהם מאוד התפזרו, ובכלל הם הגיעו להסכם הזה בין היתר בעקבות צעדים שאנחנו הצענו ושמנו על השולחן אחרת הם עדיין היו במצב של לפני חצי שנה שאחד אומר שיש הסכם, השני אומר אין הסכם ובפועל אי אפשר לראות הסכם ואי אפשר לקבל תשובות".
לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנים 2019 ו-2020 נמדדו בתחנת ניטור ליד התחנה המרכזית בתל אביב חריגות מערך הסביבה השנתי לחנקן דו-חמצני. בשנת 2021 אף נמדדו בתחנה 30 ימים בהם ריכוז החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5) היה גבוה מערך הסביבה הקבוע בחוק (ב-14 יום מתוכם התרחשו סופות אבק אשר תרמו באופן משמעותי לזיהום הגבוה). חריגות קצרות טווח אלו מעידות על חשיפה אקוטית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה.
לפני כחודש הודיעו במשרד התחבורה כי חתמו על הסכם עקרונות עם עיריית תל אביב-יפו להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים".