סגור
רכבת קלה נת"ע הקו הסגול תל אביב ארלוזורוב
עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: כלכליסט)

מכרז הרכבת הקלה: העליון דחה את עתירת הסינים, אגד ושיכון ובינוי

קבוצת "אורבניקס" המורכבת מאגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRRC ו-CRCC טענה לאי-סדרים במכרז הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. החברות טענו כי נפסלו מטעמים לא ענייניים

בית המשפט העליון דחה את עתירת קבוצת "אורבניקס" המורכבת מהחברות אגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRRC ו-CRCC שטענו כי היו אי-סדרים במכרז הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.
הערעור לעליון הוגש לאחר שבית המשפט המחוזי דחה בספטמבר את העתירה המקורית של הקבוצה. החברות עתרו בטענה כי הן נפסלו מטעמים לא ענייניים, קרי בגלל לחצים אמריקאיים, ולא בגלל ההצעה עצמה שהיתה זולה משמעותית מהמתחרות. הטענה כי קיימים לחצים אמריקאיים לפסילת ההצעה נחשפה ב"כלכליסט" לפני כשנה וחצי.
בסופו של דבר, היום הסכימה המערערת לדחות את הערעור בהמלצת הרכב השופטים ברון, מינץ ושטיין.לזכות נת"ע נפסקו הוצאות בסך 25 אלף שקל.
כתב הערעור הוגש נגד חברת נת"ע, שאר המתמודדות במכרז, הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות במשרד האוצר, היועץ לביטחון לאומי, ראש המטה לביטחון לאומי וממשלת ישראל. בכתב הערעור צוין כי אף שהסיבה הרשמית לפסילה היא המחיר הנמוך שהוגש, בפועל "דרגים גבוהים בממשל האמריקאי הפעילו לחצים על ממשלת ישראל למנוע השתתפות תאגידים סיניים במיזמי תשתית בישראל, וברקע זה נפסלה הצעת המערערת".
לפני כשנה פסלה ועדת המכרזים של נת"ע את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC (שעליהן הטיל הממשל האמריקאי עיצומים) לקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. באופן רשמי ההצעה של קבוצת אורבניקס נפסלה מפני שהיתה זולה מדי, ובנת"ע טענו כי הצעת המחיר שהוגשה "אינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. עם זאת, החברות בקבוצה סבורות כי נפסלו בגלל "שיקולים זרים".
בפסק הדין שניתן על העתירה המקורית לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבה סגנית נשיא בית המשפט צילה צפת כי "העותרת לא הציגה ראיה התומכת בטענתה כי הצעתה נפסלה בשל שיקול זר. אדרבה, התנהלות נת"ע מוכיחה כי הגנה על זכותה של העותרת להמשיך ולהתמודד במכרז חרף פגמים לא מעטים שנפלו בהצעתה. בסופו של דבר קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה זכו במכרז להקמת הקו הירוק עם הצעה בגובה 9 מיליארד שקל. קבוצת שפיר ו-CAF זכו להקים את הקו הסגול עם הצעה שעמדה על 9.2 מיליארד שקל.