סגור
טנקים של צה"ל ב גבול עזה 29.5.24 מלחמת עזה
טנקים של צה"ל בגבול עזה (ארכיון) (צילום: JACK GUEZ / AFP)

פרסום ראשון
ג'יי.פי מורגן מוריד את תחזית הצמיחה של ישראל בפעם השנייה תוך שבועיים

לפני שבוע הוריד הבנק את תחזית הצמיחה ל-2024 מ-1.7% ל-1.6%, וכעת הוא מוריד אותה ל-1.4%. בבנק ציינו כי הם "שומרים על תחזיות הריבית ללא שינוי", אך יחד עם זאת "הסיכונים מוטים לקראת התחלה מאוחרת יותר" של הורדת הריבית

בנק ההשקעות הגדול בעולם, ג'יי.פי מורגן, הוריד את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024 לרמה של 1.4% בלבד – בפעם השנייה תוך שבועיים. התחזית לשנה הבאה הורדה מ-4.5% ל-4.4%.
לפני שבוע הוריד הבנק את התחזית לשנה זו מ-1.7% ל-1.6%, וכעת כאמור הוא הוריד אותה ב-0.2% נוספים. בסקירה מפרטים כלכלני בנק השקעות האמריקאי כי צמיחת התמ"ג ברבעון השני "הפתיעה לרעה", אחרי שעלתה ב-1.2% בלבד (לעומת תחזית של כ-6%). יחד עם זאת, הם הצליחו למצוא כמה נקודות אור: הצמיחה ברבעונים הקודמים עודכנה כלפי מעלה, וחלק גדול מהחולשה של הרבעון השני נבעה מירידת המלאים.
כמו כן, הם מציינים שם כי גם האינפלציה עלתה מעל הציפיות - כשמדד המחירים לצרכן לחודש יולי הציג עלייה שנתית של 3.2% (מעל יעד יציבות המחירים של 3%). דווקא מחירי הסחורות נותרו גבוהים והם אלו שהפתיעו, כשברוב העולם הבעיה נעוצה במחירי השירותים.
בעקבות הנתונים, בג'יי.פי מורגן מעריכים כי בנק ישראל ייחס משקל גבוה יותר לחדשות האינפלציה (לעומת החדשות על הירידה בצמיחה). הבנק ציין: "אנו שומרים על תחזיות הריבית שלנו ללא שינוי, אך הסיכונים מוטים לקראת התחלה מאוחרת יותר של המחזור המוניטרי המרחיב (הפחתות ריבית - א"פ)". הסיבה לכך היא שבג'יי.פי מורגן סבורים שהסיבה המרכזית להתמתנות התוצר קשורה לצד "ההיצע" – בעיות לוגיסטיות ומחסור בעובדים - ופחות לירידה בביקושים, כאשר הפחתות הריבית יעילות ואפקטיביות יותר בעידוד הפעילות הכלכלית כשהבעיות מגיעות מצד הביקוש.