סגור
שער בגין תל אביב הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות 1
ההפגנה בת"א (צילום: AP/Mahmoud Illean)

המונים הפגינו ברחבי הארץ; הרמטכ"ל לשעבר חלוץ נשכב על הכביש בקיסריה - ופונה בכוח

בצל ההסלמה בצפון, רבבות מחו בת"א וקרובי חטופים קראו לרה"מ לא לנטוש אותם "בחסות המלחמה בצפון". עינב, אימו של מתן החטוף: "נתניהו נתן לסינוואר את מה שהוא רוצה - מלחמה רב-אזורית". צעדה בחיפה, הפגנות ברחובות, כביש 4 וקיסריה. אחיו של איציק אלגרט: "דורשים עסקה - לפני שלא יהיה את מי להציל" 

"היום ה-351 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה": רבבות הפגינו הערב (שבת) בתל אביב ובמקומות נוספים בארץ בקריאה להחזרת החטופים בעצרת השבועית. במהלך ההפגנה בקיסריה, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ נשכב על הכביש, יחד עם מפגינים נוספים. שוטרים שפעלו לפזר את המוחים פינו אותו בכוח.
בתל אביב, קרובי חטופים נשאו הצהרה בקריאה לשחרור יקיריהם, על רקע ההסלמה בצפון, שינוי הנחיות פיקוד העורף והציפייה לעליית מדרגה מצד חיזבאללה. קרובי חטופים פתחו את דבריהם בציון העובדה שיקיריהם נחטפו בחיים, וחזרו על המשפט הבא: "נתניהו, אין לך מנדט לנטוש את החטופים, בחסות המלחמה בצפון".
לאחר סיום העצרת, כמה מפגינים הציתו מדורה במקום, והמשטרה כיבתה אותה. מור קורנגולד, שאחיו טל מוחזק בעזה, נאם וביקש להדגיש כי "זה לא מאבק פוליטי, זה מאבק ציבורי. המאבק הציבורי החשוב ביותר בתולדות המדינה. ואני מבקש מכל ישראלי שאכפת לו: שמאל, ימין, חילונים, דתיים: צאו לרחובות, תרימו שלט, תצעקו, תדברו, תתפללו, תשירו, תחבקו - צאו ותראו לנו ולכל העולם שאתם לא מוותרים עליהם. כי לוותר עליהם - זה לוותר עלינו".
עינב צנגאוקר, שבנה מתן מוחזק בעזה, הדגישה את הזמן הרב שחלף מאז אותה שבת קשה ופנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "בני מתן נחטף בחיים. נתניהו, אין לך מנדט לנטוש את החטופים, בחסות המלחמה בצפון. במשך חודשים אנחנו מזהירים מפני הטרפודים של נתניהו, שתוקעים את העסקה בכוונת מכוון. עכשיו כולם כבר רואים זאת. הזהרנו שזה או עסקה או הסלמה אזורית, ושחייבים קודם כל להחזיר את החטופים. אבל עכשיו כולם כבר רואים, שנתניהו בחר בהסלמה אזורית, והחליט להקריב את החטופים על מזבח שימור שלטונו".
5 צפייה בגלריה
שער בגין תל אביב הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות
שער בגין תל אביב הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות
מפגינים בתל אביב, הערב
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)

5 צפייה בגלריה
שער בגין תל אביב הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות 2
שער בגין תל אביב הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות 2
(צילום: Jack GUEZ / AFP)

5 צפייה בגלריה
רחובות הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים
רחובות הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים
מפגינים ברחובות
(צילום: מאיר קונפורטי)

5 צפייה בגלריה
רחובות הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים
רחובות הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים
(צילום: מאיר קונפורטי)

5 צפייה בגלריה
חיפה הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות
חיפה הפגנה מפגינים מפגינות מחאה מוחים מוחות חטופים חטופות
מפגינים בחיפה
(צילום: אילת מרקוביץ)
לדבריה, "כפי שנתניהו טיפח במשך שנים את חמאס, כך גם עכשיו נתניהו משתף פעולה עם סינוואר, ונותן לו את מה שהוא רוצה: מלחמה רב-אזורית. את המחיר משלמים וישלמו החטופים ואזרחי ישראל. אנחנו אומרים לנתניהו ולחברי הממשלה: גם כשהתותחים בצפון רועמים, אין לכם מנדט לוותר עליהם. אנחנו שבים ודורשים: קודם כל עסקה. כל מהלך צבאי צריך לכלול מהלך מדיני שמחזיר אותם. שמענו על הצעה חדשה לכאורה לעסקה מטעם גל הירש. זו אינה הצעה אמיתית, זהו עוד טרפוד עסקה מבית היוצר של 'מר מוות'. אנחנו דורשים מהממשלה להסכים לעסקה שעל השולחן, בלי ספינים. הממשלה שהפקירה את החטופים, מחויבת להחזיר אותם".
דני אלגרט, אחיו של איציק החטוף, פתח את דבריו בתזכורת שאחיו "נחטף בחיים", ובקריאה לנתניהו שלא לנטוש את החטופים: "ההצעה של גל הירש היא עוד ספין על גבם. אם היא אמיתית אנחנו דורשים ממך להצהיר עליה בקולך מול כל העולם, שאתה מסכים לסיום המלחמה בתמורה לעסקה. מדובר בהצעה מינואר, שישראל סירבה לה. היא לא תואמה עם צוות המו"מ ולא הגיעה לארה"ב. נתניהו מייצר ספינים כדי להוריד ממנו את הלחץ לעסקה. כל עוד הוא בשלטון הוא יעשה הכל להאריך את המלחמה ולבלום עסקה, ובינתיים הם גוססים במנהרות המוות. אנחנו דורשים מהממשלה לקבל את העסקה ולהחזיר את החטופים לפני שלא יישאר את מי להציל".
במקביל להצהרת המשפחות בשער בגין של מחנה הקריה בתל אביב, מאות בני אדם הגיעו להפגין בצומת פארק המדע ברחובות, וחסמו את הצומת. כמו כן, מאות מפגינים גם בצומת העוגן שעל כביש 4 בעמק חפר, ובנוסף, אלפים פתחו בצעדה מהאודיטוריום במרכז הכרמל בחיפה אל צומת חורב. המפגינים שם קוראים לשחרור החטופים בעסקה ומניפים שלט גדול שעליו נכתב: "כל המפקיר נפש אחת כאילו הפקיר עולם ומלואו". מאות מפגינים גם בצומת כרכור על כביש 65, ומפגינים קראו להחזרת החטופים גם בקיסריה.
אלי אלבג, אביה של לירי שחטופה, דיבר בעצרת, וכיוון את דבריו לשרים בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר: "ציר בן גביר-סמוטריץ', ציר הרעשים, זה הציר שמונע עסקה כל פעם. לכולנו ברור שגם חמאס אשם, אבל לאורך כל השנה היו הזדמנויות לעסקה, ולא עשיתם". אלי הוסיף: "אני מבקש מ-120 חברי הכנסת - תתעוררו. לא רק ביבי אחראי, גם אתם אחראים. אני אומר לרה"מ, 17 שנה אתה 'מר ביטחון', 17 שנה אתה מעיף את שרי הביטחון. לא עוד. לא תעיף את שר הביטחון הזה". לסיום, הוא פנה לבתו: "אני מבקש: לירי! סליחה אני מבקש ממך ומ-100 החטופים. סליחה שאתם שנה לא איתנו, שנה שאתם סובלים במנהרות. כל העם ביום כיפור יבקש סליחה שאתם עדיין לא פה".
בהצהרה בתל אביב דיברה גם יפעת קלדרון, שאמרה כי "עופר קלדרון בן דודי נחטף בחיים". גם היא קראה לנתניהו שלא לנטוש את החטופים, והוסיפה: "שמענו בחדשות ששישה חטופים שגופותיהם חולצו מעזה לפני מספר שבועות, הוצאו להורג בידי שוביהם. שמענו גם על ההודעות הרשמיות על החטופים שנהרגו בתקיפות צה"ל. אנחנו שבים וזועקים – הלחץ הצבאי הורג אותם. הדרך היחידה להציל את מי שעדיין בחיים היא עסקה. אנחנו זועקים שוב לחברי הקואליציה, הדם של החטופים הנרצחים ומתים בשבי הוא גם על ידיכם. תעיפו את נתניהו ממקומו כדי שמישהו אחר יוכל להביא עסקה. הדרך היחידה שלכם להינצל ממשפט ההיסטוריה, היא עסקה. החטופים שעדיין בחיים, נמצאים בתנאים תת-אנושיים, בסבל בלתי-נתפס, ובסכנת מוות מיידית".
אודי גורן, בן דודו של טל חיימי, אמר כי דבריו מכוונוים "לישראלים שמתנגדים לנו. אני יודע, אתם לא איתנו ברחובות כי אומרים פה שהממשלה מפקירה חטופים וזה לא נעים לשמוע. אבל אכפת לכם מהחטופים, אז איפה אתם כן נמצאים? המדינה היא אתם, לא הממשלה. האם הממשלה הזו עושה את מה שהיא אמורה? 101 חטופים עדיין בשבי, ורבים נוספים מוצאים להורג. הממשלה לא רואה דחיפות להחזיר אותם. אז איפה אתם?! אי אפשר לשתוק יותר! קומו ועשו מעשה!".
יותם כהן סיפר כי אחיו נמרוד "נחטף בחיים מהטנק", ואחרי הפנייה לנתניהו אמר: "אנחנו שבים ופונים לממשל האמריקני, נתניהו מוכן להקריב את חיי אזרחיו וחייליו ואת המדינה כולה, בעבור האינטרסים האישיים שלו. הדרך היחידה שבה ניתן להשפיע עליו, היא באמצעות הפעלת לחץ אישי מקסימלי, ממוקד ובלתי-פוסק. אל תתייאשו מהמאמצים שלכם להביא עסקה. אנחנו שבים ואומרים: רוב העם רוצה את החטופים בבית. עסקה היא אינטרס של מדינת ישראל. עזרו לנו להציל את החטופים ואת ישראל".
איציק הורן סיפר גם הוא כי בניו איתן ויאיר הורן נחטפו בחיים. אחרי המשפט שממוען לראש הממשלה, אמר: "הלב של כולנו לא רק עם אהובינו החטופים בעזה, הלב שלנו גם עם תושבי הצפון המפונים מבתיהם כבר כמעט שנה. אבל כל אזרח חייב לדרוש מהממשלה שתהיה אסטרטגיה מאחורי כל מהלך צבאי. כל מהלך צבאי צריך להכיל גם יוזמה מדינית - ויוזמה מדינית זה בראש ובראשונה עסקה שתחזיר את כל החטופים. אנחנו שומעים שיש מי שמתייאש מהמצב. אנחנו כאן לעולם לא מתייאשים. לנו יש כוח כמה שצריך. עד שנחזיר את כולם".
בהכנת הכתבה השתתפו דן רבן, מאיר תורג'מן, רענן בן צור, ליאור אל-חי, יעל צ'כנובר