סגור
תלמידים חרדים ב בית ספר חרדי
בית ספר חרדי (ארכיון) (צילום: עוז מועלם)

"המתווה לחינוך החרדי מתעלם מחובות העבר"

בשבוע שעבר הודיע החשב כללי יהלי רוטנברג על מתווה להוצאת חשבת האוצר מרשתות החינוך החרדיות המפלגתיות והפסקת אחריות המדינה להתחייבויות העתידיות שלהן. היזם והאקטיביסט ישראל קרויזר טוען שהמתווה מאפשר המשך הזרמת סכומי עתק לרשת החינוך העצמאי, למרות אי הסדרים

יזם האנרגיה הסולארית והאקטיביסט החברתי ישראל קרויזר מתנגד למתווה הניהול התקציבי של רשתות החינוך החרדיות שהציג החשב הכללי יהלי רוטנברג. זאת בטענה שהמתווה אינו מטפל בחובות העבר שלהן, והמדינה ממשיכה להעביר סכומי עתק לחינוך העצמאי של אגודת ישראל למרות אי הסדרים הקשים והיעדר אישור ניהול תקין. עו"ד אלמוג גיל-אור ממשרד ארדינסט ושות', המייצגת את קרויזר, מבקשת שייקבע דיון דחוף בעתירה.
קרויזר עתר לבג"ץ במאי בבקשה כי יורה למדינה למנות מנהל מיוחד לרשת החינוך העצמאי, זאת כשהוא מתבסס על דו"ח מיוחד שהזמין לפיו הרשת נמצאת בחדלות פירעון וצברה חובות ענק שאינם מופיעים במאזניה. בנוסף, מבקש קרויזר כי המדינה תימנע מלהעביר כספי ציבור לחינוך העצמאי כל עוד אינו מחזיק באישור ניהול תקין.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 11.4.24 ישראל קרויזר מומחה לאנרגיה סולארית
מוסף שבועי 11.4.24 ישראל קרויזר מומחה לאנרגיה סולארית
ישראל קרויזר
(צילום: שלו שלום)
ביום חמישי עדכנו עורכי הדין יונתן ברמן ויונתן סיטון ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה את שופטי בג"ץ כי "גובש מתווה להסדרת הפיקוח והבקרה על התנהלותן הכספית של רשתות החינוך החרדיות", באותו יום שלח החשב הכללי מכתב למנכ"לי הרשתות החרדיות, החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס, בו הודיע שהחל מ-1 בספטמבר תוצא חשבת האוצר מהרשתות והרשתות ינותקו מחשבונות הבנק של המדינה.
שני העקרונות המרכזיים של המתווה הם "הקמת מערך פיקוח ובקרה חיצוני של המדינה על הביצוע הכספי של הרשתות" ו"הבהרת היעדר אחריות המדינה לחבויות הכספיות והמשפטיות הנובעות מהתנהלות לקויה של הרשתות". לשם כך חויבו הרשתות למנות סמנכ"ל כספים עצמאי וכן להקים עד סוף השנה מערכת ניהול כפסים ממוחשבת שתהיה חשופה לאנשי החשכ"ל. רוטנברג קובע במכתב כי "המדינה לא תישא באחריות כספית או אחרת כלפי הרשתות עובדיהן או כלפי צדדים שלישיים בשל התנהלות לקויה של הרשתות".
בתגובת גיל-אור שצורפה לעדכון המדינה לבג"ץ נאמר ש"הצעדים הנכללים במתווה המפורט במכתב אינם מספקים בעליל, בין היתר מכיוון שהמתווה אינו מטפל בחובות העבר של העמותה ובכלל זאת במצב חדלות הפירעון בו העמותה מצויה כבר היום". לטענת גיל-אור "המתווה כולל תקופה ארוכה ליישומו אשר יש סיכוי לא מבוטל שתתארך עוד. כל העת המדינה ממשיכה בהעברת תקציבי עתק מכספי ציבור לעמותה וזאת חרף העובדה שמדובר בעמותה המתנהלת ללא אישור ניהול תקין כבר למעלה משבעה חודשים".
קרויזר מבקש כי "ייקבע דיון דחוף בעתירה, וזאת נוכח המשך העברת כספי ציבור בסכומי עתק לעמותה אשר מצויה הלכה למעשה בחדלות פירעון, אינה מחזיקה באישור ניהול תקין ואף לשיטת המדינה עצמה קיימים ליקויים ואי סדרים קשים בהתנהלותה".