רשות ני"ע: חברות ממשלתיות שלא מינו דירקטורים ייקנסו
רשות ני"ע: חברות ממשלתיות שלא מינו דירקטורים ייקנסו
רשות ניירות ערך הודיעה לרכבת, חברת חשמל, נתיבי גז, נמלי ישראל ועמידר על כוונתה להטיל עליהן קנסות של מיליון שקל ויותר בשל אי מינוי דירקטורים שלעתים עולה על שנה. בחברות מסרו כי אחריות המינויים הוא בידי הממשלה ורשות החברות
רשות ניירות ערך פנתה לחמש חברות ממשלתיות שמדווחות לבורסה, והודיעה להן כי בכוונתה להטיל עליהן עיצומים כספיים מפני שלא מונו להן דירקטורים במשך זמן רב. חמש החברות הן רכבת ישראל, חברת חשמל, נתיבי הגז הטבעי לישראל, חברת נמלי ישראל ועמידר, וסכום הקנסות נע בין מיליון למיליון שקל וחצי.
בהודעות שנשלחו השבוע נכתב כי הרשות מתכוונת להוציא לחברות דרישה לתשלום עיצום כספי לפי סעיף 363א לחוק החברות. רכבת ישראל, עמידר ונמלי ישראל נקנסו על "אי כהונה של דירקטור חיצוני במשך תקופה העולה על 90 ימים" וחברת החשמל ונתיבי גז נקנסו על "אי כהונת יו"ר דירקטוריון במשך למעלה מ־60 ימים". ברשות טענו כלפי החברות כי מדובר ב"הפרה נמשכת" וזאת מפני שבחברות לא כיהנו דירקטורים במשך זמן ממושך: בחברת חשמל לא מכהן יו"ר במשך 358 יום וברכבת ישראל חסר דירקטור חיצוני כבר 446 ימים. ברשות העניקו לחברות 30 יום, עד 25 באוגוסט, להשיב לכוונת הרשות להטיל עליהן עיצום כספי ולגובה הקנס.
בחברות הממשלתיות הופתעו מכוונת רשות ניירות ערך לקנוס אותן, וטענו כי האחריות על מינוי הדירקטורים נמצאת בידי רשות החברות ושרי הממשלה ולא בידי החברות עצמן. בחברות הממשלתיות ובממשלה תהו על עיתוי ההודעה שכן הפרות אי־מינוי הדירקטורים נמשכות כבר מאות ימים, ובחלק מהחברות כמו נתג"ז וחנ"י כבר מונו דירקטורים.
תגובת רשות החברות: "עם כניסתה לתפקיד, הנחתה מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, את גורמי הרשות לשוב ולפנות לשרים הרלוונטיים לפעול לקידום השלמת המינויים הנדרשים. מרבית הנושאים במכתב כבר טופלו". מנמלי ישראל נמסר: "מינוי דירקטורים אינו בסמכות החברה או בשליטתה". מעמידר נמסר: "האחריות למינוי דח״צים בידי הממשלה ולא בידי החברה. החברה פנתה מספר פעמים לרשות החברות הממשלתיות להסדרת העניין והחברה פועלת לפי ייעוץ משפטי". מחברת חשמל נמסר: "הנושא אינו בתחום אחריות החברה ושליטתה." מרכבת ישראל נמסר: "מינוי דירקטורים ודח"צים הוא בסמכות המדינה ולא הרכבת".