דוח המבקר הממשלה נכשלה בניסיונות להגדיל את מלאי הדירות בדיור הציבורי
דוח המבקר
הממשלה נכשלה בניסיונות להגדיל את מלאי הדירות בדיור הציבורי
מבקר המדינה קובע כי המדינה לא השכילה להשתמש במכרזי מחיר מטרה כדי להגדיל את מלאי הדירות בדיור הציבורי. משרד הבינוי והשיכון קבע יעד לרכוש 700 דירות למאגר הדיור הציבורי עד סוף 2023, אך נרכשו רק 235 דירות. התוצאה: עלייה חדה במספר הזכאים הממתינים לדיור ציבורי
למרות הצהרות מנכ"לי משרד הבינוי והשיכון לאורך השנים על הצורך הדחוף בהגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי ועל אף דוח מבקר המדינה הקודם בנושא מ-2020, המגמה הפוכה: שיעור הדירות הציבוריות מכלל הדירות בישראל הוא במגמת ירידה. בשנת 2022 שיעורן היה כ-1.7%, לעומת 2% בשנת 2018, לאחר שמספר הדירות הציבוריות בשנים 2018 - 2022 קטן מכ-54,000 לכ-48,000 עקב מכירת דירות לזכאים ונוכח עליית מספר כלל הדירות במדינה מכ-2.65 מיליון זכאים לכ-2.85 מיליון. במקביל, יש עלייה במספר הזכאים הממתינים לדיור ציבורי. במאי 2023 מספר הזכאים שהמתינו לדירה בדיור הציבורי היה כ-4,300 לעומת 3,700 בשנת 2019 (גידול של כ-16%).
דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום קובע שהצוות הבין-משרדי שהיה אמור להמליץ על תוכנית פעולה להגדלת מלאי הדירות הציבוריות ועל תיקוני החקיקה הנדרשים ליישום המלצותיו לא הגיש את המלצותיו לממשלה; משרד הבינוי והשיכון מפעיל את מערך הדיור הציבורי בלא שיש לו תוכנית אסטרטגית רב-שנתית לדיור ציבורי המתורגמת לתוכניות עבודה; למרות שמשרד הבינוי והשיכון הציב בתוכנית העבודה לשנת 2023 כיעד את רכישתן של 700 דירות למאגר הדיור הציבורי עד סוף 2023, נרכשו רק 235 דירות. עוד נמצא כי למרות החלטת הממשלה ממרץ 2021 בדבר הצורך בגיבוש מודל שכירות ארוכת טווח שיביא לקיצור התורים לזכאים ממתינים, משרד הבינוי והשיכון, אגף החשכ"ל ואג"ת לא השלימו גיבוש מודל כזה; הביקורת העלתה כי על אף ההבנה בצורך הדחוף - משרד הבינוי והשיכון קנה מעט מאד דירות בישובים של ערבים או חרדים.
על אף שבהחלטת הממשלה ממרץ 2021 צוין השילוב במכרזי הדיור המסובסד ככלי להגדלת היצע הדירות, בפועל, באוקטובר 2021 שונתה החלטת המועצה שאיפשרה זאת ולא נכללו במכרזי הדיור יחידות דיור ציבורי. "יוצא כי בפועל המדינה כמעט לא עשתה שימוש לטובת זכאי הדיור הציבורי בכלי המרכזי שלה לטיפול במשבר הדיור שבמסגרתו, בשנים 2022-2020, היא חתמה על עסקאות לבניית כ-33,000 יח"ד, במסלולי מחיר מטרה ומחיר מופחת, תוך מתן הנחות בערך הקרקעות, שהסתכמו בכ-8.6 מיליארד שקל לכל הפחות, לפני נתוני החשכ"ל", נכתב בדו"ח.
תגובת אגף התקציבים במשרד האוצר, המובאת בדו"ח המבקר, מלמדת על המתח בינו לבין משרד הבינוי והשיכון בנושא זה. לדברי האגף, שילוב דירות ציבוריות במכרזי דירה בהנחה ייצר "הקצאת תקציבים שאינה יעילה ושאינה מייצגת את סדרי העדיפויות של הממשלה וכן מורכבות תקציבית, רישומית וחשבונאית".
תגובת משרד הבינוי והשיכון: "דו"ח מבקר המדינה מבטא נאמנה את ההשקעה והמשאבים שהעמיד המשרד להרחבה ושדרוג מערך הדיור הציבורי וכפי שמצוין בדו"ח מרבית הליקויים עליהם הצביע המבקר תוקנו והופקו הלקחים. הליקויים שטרם הושלם תיקונם -גיבוש תוכנית רב-שנתית לדיור הציבורי והתאמת גודל משק הבית לגודל הדירות - יקודמו במסגרת יישום מסקנות ועדת הכהן - הוועדה הציבורית לבחינת אמות המידה לזכאות לדיור הציבורי, ועם קבלת מסקנות הוועדה נפעל לבצעם. בנוסף לכך המשרד מקדם בימים צעדים לקידום הדיור הציבורי בהם; תוכנית שיפוץ נרחבת בהשקעה של מיליוני שקלים, קידום החלטת מועצה לפיתוח התחדשות עירונית בדירות דיור ציבורי ומכאן גם תקציב נוספים לקרן הדיור הציבורי. כמו כן, מתבצעת בדיקה לתיעדוף לדיירי הדיור הציבורי בהגרלות דירה בהנחה, ובימים אלו מתקיימות עבודת מטה בנושא תיקון לחוק זכויות רכישה".
דני גיגי, מנכ״ל פורום הדיור הציבורי, אמר לכלכליסט: "הדו״ח חושף את פרצופה האמיתי של ממשלת ישראל שפועלת במרץ לחיסול הדיור הציבורי, ומסרבת לייצר תכנית אסטרטגית לשיקום הדיור הציבורי. בעוד עשרות אלפי משפחות ממתינות לפתרונות דיור כי אינם יכולת לרכוש דירה ולא עומדות בתשלומי השכירות במשרד השיכון והאוצר מחסלים כל הצעה להגדלת מלאי הדירות ואם היו מיישמים לדוגמה את תכנית לגור בכבוד של גלנט כבר לא היה היום תור ממתינים".