סגור

יום של מטחים כבדים לצפון: 135 שיגורים בוצעו מלבנון

נזק נגרם לבית במושב מתת. צה"ל תוקף בלבנון; במהלך הלילה חולצו מעזה גופותיהם של אלכס דנציג, אברהם מונדר, חיים פרי, נדב פופלוול, יגב בוכשטב ויורם מצגר; ההערכה המרכזית: לפחות חמישה מהם נחנקו למוות עקב שריפה שנגרמה מתקיפה של צה"ל סמוך למנהרה בה נמצאו 

23:15 - גל תקיפות של צה"ל בדרום לבנון: פעיל חיזבאללה נוסף חוסל. חיל האוויר פתח בגל תקיפות נוסף בדרום לבנון, שבו חוסל לפחות פעיל חיזבאללה אחד - מעבר לשניים שחוסלו קודם לכן. חיזבאללה, במקביל, לקח אחריות על ירי טיל קרקע-אוויר לעבר מטוס קרב ישראלי. (יואב זיתון)
23:06 - בלינקן מסכם את ביקורו בקטאר: נעשה כל מה שאפשר כדי לגייס את חמאס לעסקה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סיים את ביקורו בקטאר, אחרי שהגיע אליה מביקור במצרים בניסיון לקדם לחץ על חמאס להגיע לשולחן המו"מ סביב הצעת הגישור של ארה"ב. "חייבים להביא עכשיו את העסקה לקו הסיום. לצד מצרים וקטאר, אנחנו פועלים למנוע הסלמה בסכסוך", אמר. "שמעתי ישירות מנתניהו כי ישראל מקבלת את הצעת הגישור. אני מקווה שחמאס יפעל באופן דומה, בימים הקרובים נעשה כל מה שאפשר כדי לגייס אותו לעסקה. ברגע שחמאס יסכים, אנחנו צריכים להשיג הסכמה על פרטי היישום". (רויטרס)

14 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן 6.8.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן 6.8.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
(צילום: Drew ANGERER / AFP)
22:19 - 135 שיגורים בוצעו מהבוקר ליישובי הצפון. כחמישה שיגורים מלבנון גרמו להפעלת אזעקות המתריעות מפני ירי רקטות וטילים ביערה, אדמית ועבדון שבגליל המערבי. השיגורים נפלו במרחב ולא היו נפגעים. מהבוקר בוצעו כ-135 שיגורים ליישובי הצפון. (יאיר קראוס)
21:02 - דיווח: שני גורמי חיזבאללה נהרגו בתקיפה בדרום לבנון. גורמים מסרו לרשת הטלוויזיה הסעודית "אל־ערביה" כי שני גורמי חיזבאללה נהרגו בתקיפה שאירעה מוקדם יותר באזור א־דהירה בדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
21:00 - צה"ל תקף מבנה צבאי שבו פעלו מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון. דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי שבו פעלו מחבלי חיזבאללה באל־מטמורה שבדרום לבנון, לצד מבנה צבאי נוסף של ארגון הטרור במרחב. עוד נמסר, בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין בגליל העליון וברמת הגולן, כי זוהו כמה מטרות אוויריות חשודות שחצו משטח לבנון. לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה את חלקם, והשאר נפלו במרחב רמת הגולן. לגבי האזעקות שהופעלו בשתולה, בשומרה, בפסוטה ובמתת, מסר צה"ל כי זוהו כ־40 רקטות שחצו משטח לבנון והתפוצצו במרחב. (יואב זיתון)
20:40 - המטח לצפון: כטב"מים התפוצצו בגולן, כ-40 רקטות שוגרו מלבנון. כטב"ם אחד ששוגר על־ידי חיזבאללה מלבנון יורט, ושניים נוספים התפוצצו בגולן. במקביל, כ-40 שיגורים זוהו מלבנון במהלך השעה האחרונה. שתיים מהרקטות התפוצצו ביישוב מתת. אחת פגעה בבית וגרמה נזקים, ואחרת התפוצצה במרכז היישוב - בשטח פתוח. (יאיר קראוס)
20:32 - דובר צה"ל: לא נוכל להחזיר את כל החטופים במבצעי חילוץ. דובר צה"ל תת־אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרה שמסר כי נסיבות מותם של החטופים שגופותיהם הובאו הלילה לישראל נמצאות בבדיקה. "כעת מוחזקים בשבי החמאס 109 חטופות וחטופים. זוהי חובתנו המוסרית להשיב אותם, זוהי מטרת מלחמה", אמר. "אנחנו מבינים היטב את הדחיפות לנוכח החשש הגובר למצבם הבריאותי והנפשי ככל שחולף הזמן. צה"ל פועל יום־יום לילה־לילה להביא עוד מודיעין, לייצר עוד אפשרויות מבצעיות לחילוץ חטופים - אבל לא נוכל להשיב את כולם במבצעי חילוץ". (יעל צ'כנובר)

14 צפייה בגלריה
מלחמת עזה דובר צה"ל דניאל הגרי ב הודעה ל תקשורת מוכיח שהפגיעה ב בית החולים אל-אהלי מקורה בטיל של הג'יהאד האסלאמי 18.10.23
מלחמת עזה דובר צה"ל דניאל הגרי ב הודעה ל תקשורת מוכיח שהפגיעה ב בית החולים אל-אהלי מקורה בטיל של הג'יהאד האסלאמי 18.10.23
דובר צה"ל דניאל הגר
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
20:26 - נפילות באזור שומרה: מטח כבד שוגר לאזור. מטח כבד של רקטות שוגר לכיוון היישוב שומרה בגליל המערבי. נפילות אותרו באזור, אך לא דווח על נפגעים. (יאיר קראוס)
20:16 - דיווח בלבנון: כטב"ם תקף בדרום המדינה. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי כטב"ם תקף בעיירה א-נאקורה שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
19:44 - אזעקות בצפון: כטב"מים חדרו לגולן, אחד יורט. כמה כטב"מים חדרו לרמת הגולן ומסתובבים בשמי האזור. צה"ל מנסה ליירט אותם, עד כה יורט כטב"ם אחד. (יואב זיתון)
19:23 - ההערכה המרכזית: החטופים נחנקו למוות במנהרה עקב שריפה שפרצה מתקיפת צה"ל. ההערכה המרכזית לגבי נסיבות מותם בשבי של לפחות חמישה מתוך ששת החטופים שגופותיהם הושבו הלילה (בין שני לשלישי) מחאן יונס היא שהם נהרגו מחנק במנהרה שבה הוחזקו - כתוצאה אגבית מתקיפה של צה"ל.

14 צפייה בגלריה
אלכסנדר אלכס דנציג חיים פרי יורם מצגר אברהם מונדר ניר עוז נדב פופלוול נירים בוכשטב יגב נעדר חטוף נחטף היעדרות מלחמה מלחמת חרבות ברזל שש שישיה
אלכסנדר אלכס דנציג חיים פרי יורם מצגר אברהם מונדר ניר עוז נדב פופלוול נירים בוכשטב יגב נעדר חטוף נחטף היעדרות מלחמה מלחמת חרבות ברזל שש שישיה
(צילומים: באדיבות המשפחות)
האירוע המדובר התרחש במהלך התמרון של אוגדה 98 באזור, לפני כחצי שנה. הממצאים שאותרו הלילה בזירה חיזקו את ההערכה הזו, שטרם חולטה סופית ועוד מתוחקרת במכון לרפואה משפטית באבו כביר. המנהרה עצמה לא הותקפה, אך בקרבת מקום צה"ל תקף יעד של חמאס - וכתוצאה מכך ניצתה שריפה שגרמה לפחמן דו-חמצני להיפלט מהאש ולהציף את המנהרה שבה שהו החטופים באופן קטלני. גם שוביהם של החטופים, מחבלי חמאס שנשאו קלצ'ניקובים, אותרו במנהרה כשהם שלמים וללא רוח חיים.
18:55 - דיווח בלבנון: ישראל תקפה שני גורמי חיזבאללה בדרום המדינה. רשת "אל-מנאר" הלבנונית דיווחה כי צה"ל תקף מהאוויר באזור א-דהירה בדרום לבנון. לפי העיתון הלבנוני "א-נהאר", ישראל תקפה שני גורמי חיזבאללה. (ליאור בן ארי)
18:23 - דיווח בלבנון: כטב"ם תקף אופנוע בדרום המדינה. כתב ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר" עלי שועייב דיווח כי כטב"ם תקף אופנוע באזור שבין העיירות באפליה וא-שהאביה בדרום לבנון. לפי דיווחים אחרים, הכטב"ם תקף רכב ולא אופנוע. (ליאור בן ארי)
17:49 - גלנט: "תקיפות מחסני האמל"ח בעומק לבנון - הכנה לכל דבר שיכול להתפתח". שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב מבצעית וקיבל סקירה על פעילות החטיבות במשימות ההגנה בגזרת הצפון ועל פעולות ההתקפה לסיכול מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון. "אנחנו מסתכלים על התוקפנות של חיזבאללה, כל לילה תוקפים, גם בגזרת האוגדה וגם בתקיפות עמוקות שעשינו הלילה במרחב בעלבכ, בבקאע בכלל, על מחסני אמל"ח שהתפוצצו שם עם תחמושת איכותית. כל הדברים האלה זה פעולות שהן מצד אחד שגרת הלחימה, מצד שני הכנה לכל דבר שיכול לקרות", אמר. (יואב זיתון)

14 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב לבנון 19.08.24
תקיפה של צה"ל ב לבנון 19.08.24
התקיפה בלבנון אתמול
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
17:04 - צה"ל: גופות ששת החטופים חולצו ממנהרה עם פתח בעומק 10 מטר. דובר צה"ל מסר כי גופות החטופים שחולצו הלילה מחאן יונס אותרו בתוואי תת-קרקעי, שהפתח שמוביל אליו נמצא בעומק של כ-10 מטרים בתוך האדמה. כוחות יחידת יהל"ם וכוחות שב"כ חקרו את תוואי המנהרה ונטרלו את החסימות, את דלתות ההדף, ואיתרו אמצעי לחימה, מטענים ואמצעי שהייה ששימשו את המחבלים. בצבא אמרו כי החילוץ בוצע לאחר לחימה ממושכת בשטח בנוי ובבניינים רבי קומות, וכי הכוחות ביצעו פעולות פשיטה וסריקה שהובילו לחיסול מחבלים ולהשמדת תשתיות טרור. (יואב זיתון)



16:02 - מטה משפחות החטופים: "דברי נתניהו מהווים הלכה למעשה טרפוד של העסקה". מטה משפחות החטופים מסר בתגובה לדברי ראש הממשלה נתניהו בפגישה עם קרובי חטופים ונרצחים מפורום תקווה ופורום גבורה כי "דבריו של ראש הממשלה מהווים הלכה למעשה טרפוד עסקת החטופים. נתניהו לא הפנים שהפקרת החטופים מביאה להירצחם בשבי. הם לא רק סובלים, הם גם מתים. אין שום תקווה ושום גבורה בעמידה 'איתנה' שתביא להמשך מותם של כל החטופים. ממשלת ישראל הפקירה את החטופים ב-7 באוקטובר וכעת נוטשת אותם סופית". (יעל צ'כנובר)
15:19 - נתניהו: "הדבר הראשון הוא לחסל את חמאס, הדבר השני - להחזיר את החטופים". מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי בפגישתו עם נציגי "פורום גבורה" ו"פורום תקווה" אמר רה"מ כי "הדבר הראשון הוא לחסל את החמאס ולהשיג ניצחון. אנחנו מתקרבים לזה צעד אחר צעד. אם לפני שלושה חודשים, לפני שנכנסנו לרפיח, אמרו שאין מה לעשות - יש הרבה מה לעשות. הדבר השני - אנחנו עושים במקביל מאמץ להחזיר את החטופים, בתנאים שיאפשרו את מקסום מספר החטופים המשוחררים בשלב הראשון של העסקה. אני אומר את זה בצורה ברורה - זה יעד שאני הצבתי. אבל הדבר הנוסף הוא לשמר את הנכסים הביטחוניים האסטרטגיים שלנו מול לחצים גדולים מבית ומן החוץ, ואנחנו עומדים בזה". (איתמר אייכנר)

15:15 - צה"ל: תקפנו בדרום לבנון משגר שממנו נורו רקטות לעבר ישראל. כלי טיס של חיל האוויר תקף משגר של חיזבאללה בבית ליף בדרום לבנון, שממנו בוצעו אתמול שיגורים לשטח ישראל. במקביל, מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה בעייתא א-שעב. (יואב זיתון)
14:39 - צה"ל: כ-40 מחבלים חוסלו באזור רפיח, חיל האוויר תקף שניים שיצאו ממנהרה. דובר צה"ל מסר כי כוחות אוגדה 162 חיסלו כ-40 מחבלים במרחב תל א-סולטאן שבאזור רפיח, בהתקלויות ובאמצעות תקיפות חיל האוויר. באחת התקיפות הכוחות זיהו חוליית מחבלים חמושה ב-RPG פועלת במבנה צבאי, וכלי טיס תקפו את המבנה מהאוויר. עוד נמסר כי ביממה החולפת חיסלו כוחות אוגדה 252 מחבלים שפעלו במרכז הרצועה, וכי שני מחבלים חוסלו לאחר שיצאו מפיר מנהרה וניסו להטמין מטען נפץ בקרבת הכוחות. בין היתר, השמידו כוחות אוגדה 98 תשתיות טרור באזור חאן יונס. (יואב זיתון)
14:30 - נתניהו למשפחות חטופים: "לא בטוח שתהיה עסקה, מציר פילדלפי בשום מצב לא נצא". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפגישתו עם משפחות חטופים ומשפחות שכולות כי "אני לא בטוח שתהיה עסקה, אבל אם תהיה עסקה - העסקה תהיה כזאת ששומרת על האינטרסים שאני חוזר עליהם עוד ועוד, שהם שמירה על הנכסים האסטרטגים של ישראל. נמשיך עד השמדת חמאס ועמידה ביעדי המלחמה". כך טענו נציגי "פורום גבורה", המאגד כ-150 משפחות שכולות, ונציגי "פורום תקווה", המאגד משפחות חטופים.
13:53 - חמאס ממשיך לסרב לעסקה: "הצהרות ביידן ובלינקן מטעות". בחמאס ממשיכים להראות סירוב להצעה האחרונה לעסקה, ובהודעת ארגון הטרור נכתב: "עקבנו בתדהמה ובחוסר הסכמה רבה אחר הצהרותיו של ביידן בהן טען כי התנועה נסוגה מהסכם הפסקת האש. אנו מאשרים כי הצהרותיהם של ביידן ובלינקן הן האשמות מטעות ואינן משקפות את אמיתות עמדתנו, אשר מעוניינת להגיע לעצירת המלחמה. הצהרותיהם של ביידן ובלינקן באות במסגרת ההטיה האמריקנית כלפי הכיבוש הציוני ושותפות בתוקפנות ובמלחמת השמדה".
לדבריהם, "אנו רואים בהצהרות אלו אור ירוק אמריקני לממשלה הקיצונית הציונית לבצע יותר פשעים נגד אזרחים. מה שהוצג בפנינו לאחרונה מהווה היפוך ממה שהגיעו הצדדים ב-2 ביולי, שהתבסס על הצהרתו של ביידן עצמו".
14 צפייה בגלריה
מפגינים מחאה הפגנה בתל אביב חטופים 20.7.24
מפגינים מחאה הפגנה בתל אביב חטופים 20.7.24
הפגנה למען החטופים (ארכיון)
(צילום: יובל חן)
13:06 - מטח נוסף לצפון: כ-20 שיגורים חצו, חלקם התפוצצו בשטחים פתוחים. כ-20 שיגורים חצו מלבנון במטח האחרון, בהמשך לאזעקות שהופעלו בגליל העליון. בנהריה תועדו פגיעות בשטחים פתוחים באזור העיר. מדוברות כבאות והצלה לישראל נמסר כי שריפות קוצים פרצו במרחב עבדון וכברי בעקבות השיגורים. שלושה צוותי כיבוי ויחידת המתנדבים מהיישוב יערה בפיקודו של רשף איתי תמיר, פועלים בשני מוקדים במרחב כברי ועבדון. (יאיר קראוס)
12:42 - המוסד מגיב לעינב צנגאוקר: "הדברים שיוחסו לדדי ברנע לא נאמרו". במשרד ראש הממשלה התייחסו לדבריה של עינב צנגאוקר, שאמרה כי "ראש המוסד אמר לי שלא תיתכן עסקה בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית", ומסרו בשם המוסד כי "הדברים שיוחסו לראש המוסד כלל לא נאמרו. בפגישתו עם עינב צנגאוקר, ראש המוסד לא התייחס לשום קונסטלציה פוליטית בהקשרי המשא-ומתן, כפי שנטען". עוד נמסר כי "ראש המוסד ממשיך לפעול להבאת הסכם לשחרור כלל החטופות והחטופים בהקדם". (איתמר אייכנר)
14 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש ה מוסד
דוד דדי ברנע ראש ה מוסד
ראש המוסד דדי ברנע
(צילום: יריב כץ)
12:36 - הפלסטינים מדווחים: יותר מ-20 הרוגים בתקיפת בית הספר בעיר עזה. הפלסטינים מדווחים על יותר מ-20 הרוגים בתקיפת בית הספר ברימאל בעיר עזה. מוקדם יותר דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ״ן, שב״כ ופיקוד הדרום, מחבלים שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוקם והוסתר במרחב בית הספר "מוסטפא חאפט״ שבעיר עזה. (חגי לפ)
12:01 - עינב צנגאוקר: "ראש המוסד אמר לי שלא תיתכן עסקה בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית". עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, טענה ב"וועדת החקירת האזרחית" לאסון 7 באוקטובר כי ראש המוסד דדי ברנע אמר לה שלא תיתכן עסקה. "בסוף השיחה נאמר לי על ידי ראש המוסד, ואני מצטטת, 'עינב יקירתי, לצערי בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא תיתכן עסקה לשחרור חטופים'", אמרה. היא הוסיפה כי "קיבלתי אינדיקציות על שלבי המו"מ שאליהם עתידה ללכת מדינת ישראל, כמובן בהנחייתו של ראש הממשלה". (גל גנות)
14 צפייה בגלריה
כנס כלכלית לאומית - עינב צנגאוקר
כנס כלכלית לאומית - עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר
(צילום: יריב כץ)
11:41 - צה"ל תקף מחבלים במתחם פיקוד של חמאס - שהוסתר בבית ספר בעזה. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו לפני זמן קצר, באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ״ן, שב״כ ופיקוד הדרום, מחבלים שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוקם והוסתר במרחב בית הספר "מוסטפא חאפט״ שבעיר עזה.
מתחם הפיקוד והשליטה שימש את מחבלי החמאס לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה״ל ומדינת ישראל. טרם התקיפה, כך נמסר, ננקטו צעדים רבים בכדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מדויק, חוזי מהאוויר ומידע מודיעיני נוסף.
מדובר צה"ל נמסר: "ארגון הטרור חמאס מפר באופן שיטתי את הדין הבין לאומי, תוך ניצול אכזרי של מוסדות אזרחיים והאוכלוסיה כמגן אנושי לפעולות טרור. צה״ל ימשיך לפעול בעוצמה ובנחישות כנגד ארגוני הטרור המשתמשים בבתי הספר ובמוסדות אזרחיים כמחסה". (יואב זיתון)
10:19 - דיווח בלבנון: ירי ארטילרי בדרום המדינה, החשמל הופסק בתחנת שאיבה באזור. "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח על ירי ארטילרי לעבר הכפרים וזאני ואל-חיאם בדרום לבנון, שכתוצאה ממנו הופסק החשמל לתחנת שאיבה בנהר באזור. בלבנון דווח בנוסף כי פועל סורי נפצע באל-חיאם מהירי. (חגי לפ)
10:14 - גלנט: "המבצע - ביטוי נוסף לאומץ הלוחמים"; נתניהו: "נמשיך לעשות כל מאמץ להשיב את חטופינו, חיים וחללים כאחד". שר הביטחון יואב גלנט התייחס למבצע חילוץ גופות החטופים מחאן יונס, ומסר: "במבצע נועז ומסוכן במנהרות החמאס בחאן יונס הצליחו כוחות צה״ל ושב״כ להביא הלילה לקבר ישראל את גופותיהם של יגב, אלכסנדר, יורם, חיים, נדב ואברהם זכרם לברכה. משתתף באבלן ובצערן הכבד של המשפחות ומאמץ אותן אל ליבי.
"המבצע לחילוץ החללים הוא ביטוי נוסף לנחישות ולאומץ הלב של הלוחמים לצד חופש הפעולה המבצעי שהשגנו בכל רחבי רצועת עזה - נמשיך להרחיבו ונממש את מטרות המלחמה - פירוק החמאס, ומימוש מחויבותנו להשבת כל החטופים לישראל".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבצע חילוץ גופות החטופים מחאן יונס, ומסר: "לב כולנו דואב על האובדן הנורא. רעייתי שרה ואני מוסרים את תנחומינו מעומק לבנו למשפחות היקרות. אני מבקש להודות ללוחמים ולמפקדים האמיצים של צה״ל והשב״כ על גבורתם ופעולתם הנחושה. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשיב את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד". (יואב זיתון, איתמר אייכנר)
14 צפייה בגלריה
קריה תל אביב מסיבה מסיבת עיתונאים ראש ממשלה בנימין נתניהו יואב גלנט שר ביטחון בני גנץ יו"ר המחנה הממ
קריה תל אביב מסיבה מסיבת עיתונאים ראש ממשלה בנימין נתניהו יואב גלנט שר ביטחון בני גנץ יו"ר המחנה הממ
גלנט ונתניהו
(צילום: דנה קופל)
10:05 - פרטים נוספים על מבצע חילוץ הגופות. דובר צה"ל ושב"כ אישרו כי במבצע בחאן יונס, חילצו הלילה את גופות החטופים יגב בוכשטב, אלכס דנציג, אברהם מונדר, יורם מצגר, נדב פופלוול וחיים פרי.
מבצע החילוץ בוצע בפיקוד אוגדה 98, על ידי לוחמי חטיבת הצנחנים, יחידת יהל״ם וגדוד 75 יחד עם לוחמי השב״כ. המבצע התאפשר הודות למודיעין מדוייק של שב״כ, ושל יחידות המודיעין ומפקדת החטופים באגף המודיעין.
לאחר הליך זיהוי שנעשה במכון הלאומי לרפואה משפטית, יחד עם משטרת ישראל, צוות החטופים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, מסר את ההודעות למשפחות ולקהילות.
הכוחות איתרו בשעות הלילה את גופות השישה. המבצע נוהל בעקבות מודיעין מדויק של שב"כ ויחידה 504 באמ"ן, והפעולה הייתה במוקד הפשיטה של אוגדה 98, עם חטיבות הצנחנים ו-7, על חאן-יונס, בשבוע האחרון. לא הייתה התנגדות או נוכחות של מחבלים במנהרה.
בצבא עדיין מתחקרים את נסיבות מותם של השישה – בין אם נהרגו מאש צה"ל בתקיפות או אם נרצחו ע"י שוביהם. לגבי חלקם לפחות, ישנה הערכה כי תקיפות צה"ל הובילו למותם בשבי בחאן יונס בתחילת השנה. (יואב זיתון)
10:05 - במבצע בחאן יונס חולצה גם גופת אלכס דנציג. קיבוץ ניר עוז הודיע שבמבצע חילוץ הגופות בחאן יונס, צה"ל השיב גם את גופתו של אלכס דנציג (75). מהקיבוץ נמסר: "אלכס היה בן 75, חבר קיבוץ ניר עוז. אב לארבעה ילדים, סב ל-12 נכדות ונכד. הוא הקדיש את מפעל חייו ללימוד והדרכה בנושא השואה ויחסי יהודים ופולנים, ובמקביל עמל שנים רבות על טיפוח השדות שכה אהב. בכך, היווה אלכס גשר בין עולמות שונים: בין הרוח והספר לאדמה והשדות, בין ישראל ופולין, בין שואה ותקומה". (אילנה קוריאל)
14 צפייה בגלריה
אלכס דנציג ז"ל
אלכס דנציג ז"ל
אלכס דנציג ז"ל
09:17 - קיבוץ ניר עוז: גם גופתו של חיים פרי הושבה לישראל. קיבוץ ניר עוז הודיע כי במבצע בחאן יונס הלילה חולצה גם גופתו של החטוף חיים פרי (80). מהקיבוץ נמסר: "חיים פרי, שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז במהלך אירועי 7 באוקטובר והופקר למותו בשבי החמאס, הוחזר היום לקיבוץ לאחר למעלה מעשרה חודשים בשבי בעזה. חיים יובא למנוחות בקיבוץ בו חי ופעל כל חייו, מוקף באהבה של משפחתו וקהילתו.
"חיים היה בן 80, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים. יזם, הומניסט, פעיל שלום, ומייסד גלריית הבית הלבן. ביום הטבח בקיבוץ, חיים הצליח להציל את אשתו אסנת בטרם נחטף בעצמו. הוא שרד בתנאים בלתי אנושיים במנהרות החמאס במשך חודשים, עד שנרצח באכזריות בשבי". (אילנה קוריאל)
14 צפייה בגלריה
חיים פרי ז"ל
חיים פרי ז"ל
חיים פרי ז"ל
09:02 - המשפחה עודכנה: גם גופת יורם מצגר הושבה לישראל במבצע של צה"ל בחאן יונס. קיבוץ ניר עוז הודיע שבמבצע חילוץ הגופות של צה"ל בחאן יונס הלילה, הושבה גם גופתו של יורם מצגר (80), שנרצח בשבי חמאס בעזה. מהקיבוץ נמסר: "יורם היה בן 80, חבר קיבוץ ניר עוז. עבד במפעל נירלט ובשנים האחרונות במוסך. חבר ביקב הקיבוץ. אב לשלושה בנים וסב לשבעה נכדים. אשתו, תמר (תמי) מצגר, נחטפה אף היא לעזה ושוחררה. יורם ייזכר בלב כולנו כאיש נעים וחייכן, שתמיד גרם לכל אדם להרגיש מיד בבית". (אילנה קוריאל)
14 צפייה בגלריה
יורם מצגר ז"ל
יורם מצגר ז"ל
יורם מצגר ז"ל
08:41 - קיבוץ נירים: גופותיהם של נדב פופלוול ויגב בוכשטב חולצו מעזה. קיבוץ נירים הודיע כי במהלך הלילה חולצו מעזה גופותיהם של נדב פופלוול ויגב בוכשטב, שנרצחו בשבי. (מתן צורי)
14 צפייה בגלריה
 נדב פופלוול ו יגב בוכשטב ז"ל
 נדב פופלוול ו יגב בוכשטב ז"ל
נדב פופלוול ויגב בוכשטב ז"ל
08:33 - אחיינו של אברהם מונדר: "צה"ל חילץ את גופתו מתוך מנהרה". אחיינו של אברהם מונדר, שקיבוץ ניר עוז הודיע הבוקר על הירצחו בשבי, אמר לכאן רשת ב' כי "צה"ל חילץ את גופתו מתוך מנהרה". (אילנה קוריאל, מתן צורי)
08:44 - צה"ל: כ-55 שיגורים חצו מלבנון, תקפנו את אחד המשגרים שמהם בוצע הירי. דובר צה"ל עדכן, בהמשך להתרעות שהופעלו בגליל וברמת הגולן, שזוהו כ-55 שיגורים שחצו משטח לבנון. חלק מהשיגורים יורטו, השאר נפלו בשטחים פתוחים, ולא היו נפגעים. כוחות כיבוי פועלים כעת לכיבוי שריפות שפרצו במספר מרחבים בעקבות הנפילות. זאת, לאחר שדווח שצה"ל תקף אמש מחסני אמל"ח של חיזבאללה באזור בעלבכ, כ-80 ק"מ מהגבול עם ישראל. זמן קצר לאחר השיגורים, כך נמסר, כלי טיס של חיל האוויר תקפו את אחד המשגרים מהם בוצעו השיגורים. (יואב זיתון)
08:16 - אזעקות נוספות בגליל ובצפון הגולן. התרעות על ירי רקטות הופעלו בקצרין, מלכיה, גדות ואורטל.
08:12 - המשפחה עודכנה: אברהם מונדר נרצח בשבי בעזה. קיבוץ ניר עוז הודיע כי החטוף אברהם מונדר בן ה-79 נרצח בשבי חמאס. אברהם נחטף מביתו ב-7 באוקטובר יחד עם אשתו רותי, בתו קרן, ונכדו אוהד בן התשע - ששוחררו במסגרת העסקה הקודמת בחודש נובמבר. בנו רועי נרצח במתקפה.
מהקיבוץ נמסר: "קיבוץ ניר עוז מודיע בצער כבד על הירצחו של אברהם מונדר בשבי בעזה לאחר שסבל עינויי גוף ונפש במשך חודשים. אברהם היה בן 79, חבר קיבוץ ניר עוז, עבד במפעל נירלט, היה איש חם ומאוד אהב לשיר. נזכור את מונדר תמיד, בקולו הצלול, בחיוכו החם ובאהבתו האינסופית למשפחתו ולקיבוץ".
14 צפייה בגלריה
אברהם מונדר ז"ל
אברהם מונדר ז"ל
אברהם מונדר ז"ל
08:02 - אזעקות בעמק החולה ובגולן, ביישובים שלא פונו. התרעות על ירי רקטות הופעלו ביישובים ברעם, דוב"ב, גדות, יסוד המעלה, חולתה ואורטל.
07:43 - הפלסטינים: כוחות צה"ל נכנסו הלילה לעיר טובאס בשומרון, מלווים בדחפור. סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה כי כוחות צה"ל פעלו הלילה בעיר טובאס ובעיירה טמון שבשומרון. על פי מקורות מקומיים, הסוכנות דיווחה כי הכוחות נכנסו לעיר ולעיירה מלווים בדחפור. הג'יהאד האיסלאמי טען כי כוחותיו פתחו באש נגד חיילי צה"ל ואף הפעילו מטעני חבלה. לא דווח על נפגעים. (עינב חלבי)
07:07 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו בדרום לבנון משגרים שכוונו לשטח ישראל. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אמש שני משגרים של חיזבאללה באזור אל-מנסורי וא-טייבה שבדרום לבנון. בנוסף, נמסר כי המשגרים היו מוכנים לשיגור מיידי לעבר ישראל. (יואב זיתון)
01:40 - בכיר חמאס: "התקשורת עם סינוואר חלקה, הוא מקבל החלטות על העסקה". בכיר חמאס אוסמה חמדאן התייחס למגעים בין ישראל לארגון הטרור בנוגע לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, ואמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "מנהיג הארגון יחיא סינוואר תמיד היה חלק מתהליך קבלת ההחלטות בנושא". לדבריו, "על אף אילוצי הביטחון, התקשורת עם סינוואר פועלת בצורה חלקה באמצעות כלים ומנגנונים שונים".
14 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר 13.4.22
יחיא סינוואר 13.4.22
יחיא סינוואר
(צילום: AP Photo/Adel Hana, File)
עוד אמר חמדאן: "הבהרנו למתווכות שאנחנו לא צריכים משא ומתן חדש לעסקה, אלא שצריך להסכים על מנגנון הוצאה לפועל של מה שכבר הוסכם". הוא התייחס לפגישתם של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן וראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי הדברים שבלינקן מסר, שלפיהם "נתניהו מסכים לעסקה מעודכנת" מעלים "אי-בהירות רבה", שכן פרטיה לא הוצגו ולא הוסכמו על-ידי חמאס.