סגור
עוני עניים חלוקת מזון לנזקקים מותת יד ביד ב לוד
חלוקת מזון. כרגע עומדים לחלוקה 406 מיליון שקל (צילום: דנה קופל)

ועדת המנכ"לים מאשרת תוכנית חלוקת כרטיסי מזון משופרת במרוץ נגד הזמן

הוועדה הבין־משרדית לנושא כרטיסי המזון המליצה על חלוקה פחות מגזרית שנותנת מענה גם לנזקקים שאינם חרדים • הממשלה לא עמדה בדדליין שהציב בג"ץ לחלוקה לפני החגים, אך עשויה לחפש פתרון משפטי שיעקוף את המגבלה 

ועדת המנכ"לים שדנה בכרטיסי המזון של ש"ס חתמה על מתווה הכרטיסים החדש והעבירה אותו לאישור המשנה ליועצת המשפטית אביטל סומפולינסקי. מדובר במתווה משופר שכולל תשלומים לאוכלוסיות חלשות נוספות מלבד החרדים. כעת לא ברור האם יימצא פתרון משפטי לחלוקה לפני החגים.
הדו"ח נחתם זמן קצר לאחר שכלכליסט חשף את העובדה שש"ס פספסה את המועד האחרון להגשת המסקנות לבג"ץ ולכן לא יחולקו הכרטיסים לפני החגים. עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שעתרה לבג"ץ כנגד הקריטריונים המפלים שלפיהם חולקו הכרטיסים בשנה שעברה, האשימה את ש"ס כי איבדה עניין בסיוע לחלשים כיוון שהיא נדרשת לעשות זאת ללא מתן העדפה למקורבים ולציבור המצביעים שלה.
ביום ראשון שעבר חלף המועד האחרון שבו יכולה הממשלה להודיע לבג"ץ על חלוקת כרטיסי המזון של יו"ר ש"ס אריה דרעי בהיקף של 406 מיליון שקל על פי קריטריונים שוויוניים לפני החגים - 45 יום לפני החלוקה. הימנעות המדינה מתשובה לבג"ץ נראית כמחדל גדול, במיוחד לאור העובדה שהדו"ח, שלו שותפים המנכ"לים של משרדי הפנים, הרווחה והאוצר, ממליץ על קריטריונים שוויוניים וראויים למדי.
כרגע עומדים לחלוקה 406 מיליון שקל, מתוכם 106 מיליון שקל שנשארו מהשנה עברה ו־300 מיליון שקל שיועדו לכך בתקציב השנה. על פי הדו"ח, במסגרת הפעימה השנייה של 2023 (106 מיליון השקלים) יושלמו הסכומים למקבלי הקצבאות מביטוח לאומי (הבטחת הכנסה ומזונות) שקיבלו ללא כל הצדקה תעריף מופחת בחלוקה הקודמת. כלומר, הם יקבלו עוד 50% מהקצבאות ללא הגבלה של עד שני ילדים כבעבר. כן סוכם שב־2024 הם יקבלו קצבאות שוות.
1 צפייה בגלריה
אינפו ההצעה הפכה להמלצה
אינפו ההצעה הפכה להמלצה
ההצעה הפכה להמלצה

מתוך 300 מיליון השקלים של 2024, 60 מיליון יופנו למיזם הביטחון התזונתי של משרד הרווחה. עוד 30 מיליון יופנו לאוכלוסייה הערבית במסגרת המיזם בשל הפער בין חלקה של החברה הערבית באוכלוסיית הרעבים למיצוי כרטיסי המזון אצלה. היקף מיזם הביטחון התזונתי יגדל מ־26 אלף איש היום ל־47 אלף בשנה הקרובה, מהם 7,000 ייעודיים לאוכלוסייה הערבית, עם התמקדות בכפרים הבלתי מוכרים. כן סוכם שהחל מ־2025 לא יחולקו כרטיסי מזון באמצעות משרד הפנים.
על פי נתוני ביטוח לאומי, 31% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. ש"ס קיבלה במסגרת הכספים הקואליציוניים מיליארד שקל לחלוקה בכרטיסי מזון, והתכוונה לחלק אותם בעיקר לפי קריטריון של הנחה של 70% בארנונה, שמעניק עדיפות ברורה למשפחות אברכים. בעקבות עתירת חדו"ש, בג"ץ הקפיא 600 מיליון שקל מתקציב הכרטיסים ודרש קריטריונים שיוויוניים יותר לחלוקה.