עתירה נגד השרה זנדברג ועיריית ת"א: "הכריזו על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר"
עתירה נגד השרה זנדברג ועיריית ת"א: "הכריזו על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר"
לפני מספר חודשים כתבה השרה להגנת הסביבה מכתב בו היא קוראת לרון חולדאי לפנות את התחנה בדחיפות, אולם נכון לעכשיו משרד התחבורה ועיריית תל אביב טרם הגיעו להסכמות סופיות בכתב בנוגע למועד הפינוי. בעתירה שהגישה לבג"צ עמותת 'אדם טבע ודין' נכתב כי "כל יום בו השרה להגנת הסביבה אינה מפעילה את סמכותה - היא חוטאת לתפקידה"
עמותת אדם טבע ודין עתרה היום (ב') לבג"ץ נגד השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועיריית תל אביב, זאת בטענה כי השרה זנדברג לא השתמשה בסמכותה והכריזה על אזור התחנה המרכזית בת"א כעל אזור נפגע זיהום אוויר. "קיימות באזור התחנה המרכזית חריגות מתמשכות, וחוזרות ונשנות, מערכי סביבה וזיהום אוויר חריג", כך לדברי העותרים.
העתירה מתייחסת לסעיף 11(א) בחוק אוויר נקי, הקובע כי אם באזור מסוים קיימים חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה או זיהום אוויר חריג, השר להגנת הסביבה יכריז בצו על האזור כאזור נפגע זיהום אוויר. בחוק נכתב גם כי ההכרזה תיעשה לאחר שהשר פנה למנכ"ל של משרד הבריאות וקיבל את חוות דעתו בעניין.
לעתירה מצורפת חוות דעת של ד"ר אריה ונגר, מומחה בכימיה אטמוספרית, שקבע כי "גם בתקופת הקורונה בשנים 2020-2021 שהתאפיינו בשלושה סגרים ובצמצום ניכר בפעילות התחבורה הציבורית עקב משבר הקורונה, נמדדו ערכים גבוהים ובלתי בריאים בגבול התקן".
"משבר הקורונה הביא לירידה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר בארץ", הוסיף ד"ר ונגר. "על אף הירידה בריכוזים, גם בשנת 2020, כמו בכל קודמותיה, נתוני הניטור בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה המרכזית, היו הגבוהים ביותר בארץ והותירו את אזור התחנה המרכזית מוכה זיהום אוויר".
עוד נכתב בעתירה כי "כל יום בו השרה להגנת הסביבה אינה מפעילה את סמכותה, היא חוטאת לתפקידה ומרוקנת מתוכן את תכליתו של חוק אוויר נקי. חשוב להדגיש כי זו עתירה תקדימית מכיוון שעד כה לפי ידיעתנו לא נעשה שימוש בסעיף 11(א) לחוק, וככל שלא ייעשה שימוש בכלי חשוב זה, גם במקרה כה מובהק של זיהום אוויר מתמשך כפי שזה בענייננו, ייחשב הסעיף כאות מתה".
העתירה מגיעה על רקע ניסיונות פינוי התחנה המרכזית בתל אביב. ב-21 בדצמבר כתבה השרה זנדברג מכתב בו היא קוראת לראש עיריית תל אביב רון חולדאי לפנות את התחנה בדחיפות. כשבוע וחצי לאחר מכן, הודיעה שרת התחבורה כי היא הגיעה להסכמות עם עיריית תל אביב על פינוי התחנה המרכזית בתחילת 2026, וזאת למרות שלפני כן היא הודיעה כי התחנה תפונה עד סוף 2023. נכון לעכשיו, משרד התחבורה ועיריית תל אביב לא הגיעו להסכמות סופיות בכתב בנוגע לתאריך הפינוי.
המשרד להגנת הסביבה סבור כי הפתרון להתמודד עם בעיית זיהום האוויר באזור כולל שני מרכיבים חיוניים: חישמול התחבורה הציבורית; והסטת פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית למספר מתקני תחבורה ציבורית אחרים. המשרד להגנת הסביבה בקשר עם משרד התחבורה, עיריית תל אביב וגורמים נוספים כדי לקדם את פינויה ההדרגתי של התחנה המרכזית.
המטרה של הכרזה על אזור כנפגע זיהום אוויר היא לגרום לרשות המקומית שבתחומה קיים המפגע להכין תכנית לצמצום הזיהום באזור. הנושא נבחן על ידי, והמשרד צפוי להשלים בתקופה הקרובה את הבדיקה המקצועית של מהלך זה ובחינת כלל המשמעויות, ועדכן בכך גם את אדם טבע ודין, שבחרה לעתור.
זנדברג מסרה בתגובה כי "בתור מי שנאבקת כבר 15 שנה על סגירת התחנה המרכזית, מתוך העירייה, מתוך הממשלה ומחוצה לה, אני שמחה שארגוני הסביבה פועלים לקידום המאבק החשוב הזה ופתרונו. אחד הכלים שנבחנים על ידי הוא הכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר. יש לכך היבטים רבים, והם נשקלים. סגירת התחנה המרכזית, שהיא פצע אורבני מזהם בלב תל אביב, היא מטרה משותפת לי בתור השרה להגנת הסביבה וגם לשותפים נוספים - והאמצעים להשגתה נבחנים".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "באזור התחנה המרכזית בתל אביב נמדד זיהום אוויר גבוה ביחס ליתר תחנות ניטור האוויר במטרופולין, ביחס להמלצות העדכניות של ארגון הבריאות העולמי ובחלק מהפרמטרים גם חורג ביחס לערכי הסביבה הקבועים בחוק. התושבים והמבקרים באזור חשופים לזיהום אוויר כרוני ואקוטי אשר מסכן את בריאותם, ולכן על כלל הרשויות הנוגעות בדבר לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי לסיים את המפגע מהר ככל הניתן".