סגור
בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ' מאשרים את תקציב המדינה 2024 תקציב 2024
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' מאשרים את תקציב המדינה 2024 תקציב 2024 (צילום: חיים צח / לע״מ)

פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל - וקבעה תחזית שלילית

הורדת הדירוג לרמה של A משקפת לדברי כלכלני פיץ' את הימשכות המלחמה בעזה, הסיכונים הגיאו-פוליטיים וכן את הגירעון הגואה, שצפוי להגיע השנה ל-7.8% - מעל תקרת הממשלה שעומדת על 6.6%; החשב הכללי קרא בתגובה לממשלה לאשר בדחיפות את תקציב 2025; מוקדם יותר השנה הורידו S&P ומודי'ס את הדירוג של ישראל

חברת דירוג האשראי פיץ' הודיעה הלילה (ג') על הורדת דירוג האשראי של ישראל מרמה של A+ לרמה של A עם תחזית דירוג שלילית. ההורדה משקפת את המשך המלחמה בעזה, סיכונים גיאו-פוליטיים מוגברים ופעילות צבאיות בכמה חזיתות. כמו כן מציינים בפיץ' את הגירעון הממשלתי הגואה, וצופים גירעון של 7.8% תמ"ג בשנה הנוכחית. כיום הגירעון עומד על 8.1% תמ"ג ותקרת הגירעון - על 6.6%.
בפיץ' צופים גירעון של 4.6% תמ"ג ב-2025 (רמה גבוהה יחסית), שכן יש צפי לירידה בהוצאות הצבאיות ובמקביל לעלייה בהכנסות המדינה ממסים; עם זאת כלכלני סוכנות הדירוג מציינים כי הגירעון עלול להיות גבוה יותר במידה שהמלחמה תימשך ב-2025.
בסוכנות הדירוג העלו את תחזית היחס חוב-תוצר לשנה הנוכחית ל-70%, ול-72% החל מהשנה הבאה, "מעל לרמה של 71% מהתוצר בזמן מגיפת הקורונה ב-2020". לדברי הכלכלנים, במקרה של הוצאות צבאיות קבועות גבוהות יותר ואי- ודאות לגבי המגמות המקרו-כלכליות, החוב יישאר במגמת עלייה מעבר ל-2025, ויהיה גם גבוה מחציון החזוי של מדינות המדורגות ברמה A, העומד על 55% ל-2025. בפיץ' סבורים כי בטווח הבינוני היחס חוב-תוצר יישאר מעל 70%.
בסוכנות דירוג האשראי צופים שהממשלה תגדיל לצמיתות את הוצאות הביטחון בשיעור הקרוב ל-1.5% מהתוצר - תוספת קבועה של כ-30 מיליארד שקל. לדברי הכלכלנים, "ישראל צפויה לשמור על נוכחות חזקה יותר בגבולותיה מאשר בעבר, כאשר תוכניות להרחבת גיוס החובה והגדלת הייצור הביטחוני המקומי יוסיפו גם הן להוצאות".
בפיץ' מטילים ספק במדיניות הפיסקאלית של ממשלת נתניהו-סמוטריץ': "תחזיות הסוכנות מביאות בחשבון כמה צעדי התכנסות תקציביים חדשים, כגון העלאה של 1% בשיעור המע"מ החל מ-2025, שנקבעה במסגרת תקציב 2024, וכעת נדונים צעדים אחרים על מנת לקצץ בהוצאות ולהגדיל את ההכנסות". עם זאת לדבריהם, "הקיטוב הפוליטי, הצרכים הקואליציוניים והצרכים הצבאיים עלולים לעכב את תוכנית ההתכנסות ולהוות סיכון (כלפי מטה, א"פ) לתחזית החברה".
בסוכנות הדירוג מציינים חולשה נוספת - מצב פוליטי שברירי. לדעת הכלכלנים, הקואליציה הנוכחית תסבול מלחצים גוברים ללכת לבחירות מוקדמות ברקע המלחמה בעזה והמחלוקת סביב גיוס החרדים.
בנוסף, בפיץ' סבורים כי מדדי הממשל של הבנק העולמי (WGI) – סדרת נתונים לגבי תפישת משקי הבית והעסקים את איכות הממשל ביותר מ-200 מדינות- צפויים להידרדר, דבר שיכביד על דירוג האשראי של ישראל.
בסוכנות הדירוג מציינים כי הסיכונים הגיאו-פוליטיים תומכים בתחזית השלילית; לדברי הכלכלנים, המלחמה בעזה עלולה להימשך עד 2025 וישנם סיכונים להתרחבות הלחימה לחזיתות אחרות: "בנוסף לאובדן בחיי אדם, המלחמה עלולה לגרום להוצאות צבאיות נוספות משמעותיות, להרס תשתיות ולפגיעה מתמשכת בפעילות הכלכלית ובהשקעות במשק, שיובילו להרעה נוספת בדירוג האשראי של ישראל".
בעקבות הורדת הדירוג פרסם החשב הכללי, יהלי רוטנברג, תגובה חריגה ובה קרא לממשלה לאשר בדחיפות את תקציב 2025: "יש לפעול בהקדם לגיבוש תקציב מדינה אחראי לשנת 2025 שבבסיסו תהליך של בנייה מחדש של הרזרבות הפיסקאליות באמצעות ירידה הדרגתית ביחס החוב-תוצר. זאת, לצד קידום מנועי הצמיחה, השקעה בתשתיות, מענה לצרכים חברתיים ומענה מסודר ומגודר לצרכי מערכת הביטחון".
באפריל השנה הורידה S&P את דירוג האשראי של ישראל מרמה של AA- ל-A+. במקביל הותירה את תחזית הדירוג על "שלילית" והשאירה פתח להורדת דירוג נוספת בטווח הקרוב. לדברי החברה, הורדת הדירוג התבצעה על רקע המלחמה הנמשכת בעזה והאיום המתגבר להתלקחות החזית האיראנית. בפברואר הורידה מודי'ס את הדירוג של ישראל מ-A2 ל-A1.