סגור
שמואל זכאי מנהל נמל תעופה בן גוריון
שמואל זכאי. ימונה למנהל רשות התעופה האזרחית (צילום: יאיר שגיא)

פרסום ראשון
מנהל נתב"ג לשעבר שמואל זכאי נבחר למנהל רשות התעופה האזרחית

זכאי נחשב למועמד המוביל לתפקיד בזכות ניסיונו בעולמות התעופה האזרחית. הוא גבר על מתמודדים אחרים בהם ראש אגף תשתיות ברת"א מוטי שמואלי וראש אגף כשירות אווירית בני דוידור. כמו גם יו"ר איגוד הטייסים מידן בר; מיקי ויינשטיין, שהיה מנכ״ל ומייסד TUS וישי דון-יחיא, מנהל אגף כלכלה ברשות התעופה האזרחית

שמואל זכאי ימונה למנהל רשות התעופה האזרחית, כך החליטה היום ועדת איתור בראשות ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור. זכאי, שנחשף ב"כלכליסט" בתחילת החודש שהוא המועמד הבולט לתפקיד הרגולטור הבא של התעופה בישראל, היה במשך 12 השנים האחרונות מנהל שדה התעופה נתב"ג. המינוי דורש את אישור הממשלה.
למרות שזכאי לא היה טייס, הניסיון שלו בעולמות התעופה האזרחית היה גבוה משמעותית משאר המועמדים לתפקיד. זכאי נחשב גם למועמד המוביל לתפקיד מנהל רשות שדות התעופה, אך הוא בחר שלא להתמודד לתפקיד - וההערכה הייתה שהוא סבור כי השרה לשעבר מיכאלי לא תמנה אותו מפני שהוא מזוהה פוליטית עם הימין, דבר שסביר להניח ששיחק לטובתו תחת כהונתה של מירי רגב. זכאי הוא קצין במיל' בדרגת תת־אלוף, ושירת כמפקד אוגדת עזה וכמח"ט גולני. שמו נקשר בעבר בכמה סערות תקשורתיות. הוא כינה את תנועת המחאה ארבע אמהות בשם "ארבע סמרטוטות", העיד במשפט אלאור אזריה, ותמך בגרסתו של החייל.
מלבד זכאי, התמודדו לתפקיד מועמדים פנימיים מתוך רת"א, בהם ראש אגף תשתיות ברת"א מוטי שמואלי וראש אגף כשירות אווירית בני דוידור. מועמדים חיצוניים נוספים שהתמודדו לתפקיד כללו את טייס אל על ויו"ר איגוד הטייסים מידן בר; מיקי ויינשטיין, שהיה מנכ״ל ומייסד TUS; ישי דון-יחיא, מנהל אגף כלכלה ברשות התעופה האזרחית; עו"ד נתנאל (נתי) פרץ, יו"ר אגודת התעופה האזרחית ויו"ר ומנכ"ל בית הספר לטיסה Aya Aviators; ונעמה קיהן, מנכ"לית בית הספר לטיסה מונאייר בהרצליה.
זכאי ייאלץ להתמודד עם משבר תשתיות התעופה הפוקד את ישראל. בין היתר, הוא יצטרך לפקח ולתת את דעתו המקצועית לגבי הרחבת נתב"ג, הרחבה אפשרית של שדה התעופה בחיפה והקמה של שדה תעופה משלים לנתב"ג. עד כה, העמדה של רת"א, שאותה הוביל המנהל הקודם יואל פלדשו, תמכה בהקמה של שדה תעופה משלים ברמת דוד והתנגדה להקמה של שדה תעופה בנגב. כמו כן, זכאי ייאלץ להתמודד גם עם משבר התעופה האזרחית בישראל, וזאת בעקבות הכוונה לפנות את שדה התעופה האזרחי בהרצליה לטובת הקמה של שדה תעופה אזרחי בסמוך לחדרה.
הממשלה הגדירה ב־2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה של השבתת נתב"ג. ב־2022 עברו 19.2 מיליון נוסעים ובוצעו 134 אלף תנועות מטוסים בנתב"ג וההערכה היא שהשנה יטוסו בשדה קרוב ל-25 מיליון נוסעים. בתשתית התעופתית הנוכחית נתב"ג צפוי להיסתם עד 2027, כשיגיע לקיבולת של כ־28 מיליון נוסעים.