סגור
רוכבי קורקינט בתל אביב
רוכבי קורקינט בתל אביב. עדיין בלי לוחית רישוי תקנית (צילום: עמית שעל)

איך חברות הקורקינטים השיתופיים נותרו ללא לוחיות רישוי מתאימות

החל מהיום קורקינטים ואופניים חשמליים מחויבים לשאת לוחית רישוי ייעודית או שהרוכבים יעמדו בפני קנס. מהתקנה עלולים להיפגע דווקא הקורקינטים השיתופיים, שנושאים לוחיות מעל שנה, בשל חיוב לצבע שונה בלוחית 

היום נכנסה תוקף התקנה שדורשת התקנת לוחית רישוי ייעודית על כלי תחבורה זעירה – כלומר קורקינט ואופניים המצוידים במנוע חשמלי - אך דווקא מי שמחזיקים בצי הגדול ביותר בישראל של קורקינטים ממונעים לא עשו זאת: חברות הקורקינטים השיתופיים.
כזכור, לאחר תקופה ממושכת של חצי שנה, במהלכה ניתנה לבעלי קורקינט חשמלי ואופניים חשמליים שהות להתקין לוחית רישוי, היום נכנסה לתוקף התקנה הדורשת את התקנת הלוחית. עם זאת, הטלת קנסות על הרוכבים תתאפשר רק ב־1 בספטמבר, כלומר בעוד חודש. עד ספטמבר 2025 גובה הקנס יהיה 100 שקל, לאחר מכן הוא יעלה ל־500 שקל עד ספטמבר 2026 ומשם והלאה רוכבים ללא לוחיות רישוי ייקנסו ב־750 שקל.
בינתיים, החל מהיום כל שוטר אשר תופס רוכב על קורקינט שאינו נושא לוחית רישוי, יכול כבר להגיש נגדו כתב אישום. כלומר, ב־1 בספטמבר הרוכבים שנתפסו יצטרכו לשלם את הקנס. עם זאת, בקרב מעל 400 אלף בעלי כלי תחבורה זעירה יש גם קבוצה גדולה של קורקינטים שיתופיים, שמספרה מוערך בכ־7,000 כלים - 5,400 מהם בתל אביב. הכלים האלה שייכים לשלוש מפעילות של קורקינט שיתופי: בירד, ליים ו־DOTT. לקורקינטים של החברות האלה יש לוחיות רישוי מעל שנה, אבל החל מהיום אין להם את הלוחיות המתאימות.
הסיבה לכך היא שלפני כשבועיים עבר תיקון לתקנות התעבורה אשר קובע כי חברות הקורקינט השיתופי יחויבו בהתקנת לוחיות רישוי משלהן, שצבען לבן בניגוד ללוחיות הצהובות של כלל הציבור. המטרה היא לייצר הבדלה בין קורקינט שיתופי ורגיל, ולמנוע גניבת לוחיות רישוי. כיום על הקורקינטים השיתופיים מורכבות לוחיות רישוי שחורות או צהובות, אך אלה לא הלוחיות שנדרשות מהיום.
גורמים בחברות הקורקינט השיתופי מסרו ל"כלכליסט" כי משרד התחבורה אומנם העביר את תיקון התקנה הדורשת מהם התקנת לוחית רישוי לבנה לפני כשבוע, אבל רשימת הקורקינטים המסודרת שדורשים את הלוחית הלבנה הועברה לחברות השבוע - מה שלא הותיר להן זמן להיערך והן רק נרשמו לקבלת הלוחית. השבתה של כל הקורקינטים השבוע לצורך ההתקנה בפרק הזמן הקצר שניתן לחברות אינה אפשרית מחשש להפסד כספי ניכר. במשרד התחבורה, לעומת זאת, טוענים שחוק הוא חוק ומהיום שוטר יכול לעצור קורקינט שיתופי שאין לו לוחית רישוי לבנה תיקנית.
נכון לאתמול, מבדיקת כלכליסט בתל אביב עלה כי כל הכלים של החברות השיתופיות אינם נושאים בלוחית הרישוי החדשה. כלומר, מהיום שוטרים יכולים לתפוס קורקינטים שיתופיים ולהגיש כתב אישום נגד רוכביהם, מה שככל הנראה "יגולגל" לחברת הקורקינט.
במשרד התחבורה מתעקשים כי מהיום החובה קיימת. כך, מהמשרד נמסר: "חברות הקורקינט השיתופי מחויבות בהתקנת לוחיות מ־1 באוגוסט. נרשמו למעלה מ־7,000 קורקינטים של החברות השיתופיות והיד עוד נטויה. לא תינתן דחייה לחברות הקורקינט השיתופי ברישום הכלים באתר".
לעומת זאת, מחטיבת הקורקינטים השיתופיים באיגוד לשכות המסחר נמסר בשם כל מפעילי הקורקינט השיתופי: "כבר היום, על גבי כלל צי הקורקינטים השיתופיים בישראל ישנן לוחיות רישוי אשר מאפשרות אכיפה על ידי הרשויות. החברות נמצאות בשיח ארוך ומתקדם עם משרד התחבורה ומשרדי ממשלה נוספים כמו גם עם הרשויות המקומיות כדי להתאים את התקנות החדשות לתעשיית הקורקינטים השיתופיים".