סגור
עורכי הדין נדב ויסמן יעקב אנוך ו יוסי אשכנזי חדש
מימין: עורכי הדין נדב ויסמן, יעקב אנוך ויוסי אשכנזי. "לוקחים בחשבון שיש לקוחות שלא יאהבו את זה" (צילומים: יריב כץ, אוראל כהן מתן גרוס)

משפט שדה
"'לפלפים' שפועלים במסגרת החוק": הגלימות השחורות עולות להתקפה

שבעה עורכי דין מסחריים, שותפים בכירים במשרדים גדולים, מוותרים על שקט תעשייתי, וממשיכים בקרב הבלימה נגד ניסיונות ההפיכה המשטרית ותוצריה. הפעם הם חברו לעתירה נגד קידום רפ"ק מאיר סוויסה לדרגת סגן ניצב 

יש בעלי מקצוע שחושבים פעמיים ושלוש אם לצאת מהארון הפוליטי ולהזדהות עם צד אחד של המפה. למשל, אמנים שחוששים לספוג חרם ולאבד קהל ופרנסה שמגיעים מהצד שנגדו יצאו. במידה מסוימת גם עורכי הדין ניצבים בפני דילמה דומה. נחדד אותה: הם מייצגים לקוחות שעובדים עם הממשלה וחוששים מנקמתה בעורכי דינם שנאבקים בגלוי נגד ההפיכה המשטרית. גם אמנים וגם עורכי דין, זה הסיכון, עלולים לשלם בפרנסתם אם יניפו דגלי מחאה מול השלטון.
על הרקע הזה קשה שלא להתפעל מעורכי דין מסחריים, שותפים בכירים במשרדים גדולים, השמנת של הברנז'ה, שהחליטו להילחם על עצמאות מערכת המשפט ונגד סכנות ההפיכה. הדוגמה האחרונה מהשבוע שעבר היא העתירה שהגישו נגד קידומו של רפ"ק מאיר סוויסה לדרגת סגן ניצב ומינויו למפקד משטרת תחנת דרום תל אביב. העותרים הם שבעה עורכי דין – יוסי אשכנזי, נדב ויסמן, תמי פירון־סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע. נוספו להם התנועה לטוהר המידות, באמצעות עו"ד בעז ארד, ושלושה אזרחים שנפגעו ישירות ממעשיו האלימים של רפ"ק סוויסה, שאותם מייצג עו"ד דניאל חקלאי.
1 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סוויסה
רפ"ק מאיר סוויסה
רפ"ק מאיר סוויסה. מואשם בהשלכת רימוני הלם על אנשים שהפגינו נגד המהפכה המשטרית
(צילום: מאיר תורג'מן)
את עורכי הדין מייצג יעקב אנוך ממשרד פירון. "הרעיון עלה בקבוצת הווטסאפ של השותפים הבכירים", אומר אנוך. "לא הפן הפלילי המובהק עמד לנגד עינינו, אלא הפן המשפטי שקיבל זיהוי פוליטי. למרבה הצער, שלטון החוק מזוהה בישראל עם צד פוליטי, והמאבק לשימורו הוא מטרה שראוי להילחם עליה, במיוחד כשעצמאות מערכת המשפט נמצאת תחת איום".
לשאלה אם הם לא חוששים לסכן פרנסה ולקוחות בעקבות עתירה נגד הממשלה (השר לביטחון לאומי במקרה זה, המפכ"ל היוצא ונכנס וסוויסה עצמו), השיב: "אני לא חושב שאנחנו מסכנים אינטרסים שלנו. באופן תיאורטי, אם אנחנו בצד אחד של המאבק, יש לקוחות ואולי גם קולגות שלא יאהבו את זה. אנחנו לוקחים את זה בחשבון".
את ראשיתה של התארגנות עורכי הדין ניתן לקבע במאי 2018 בפרסום מודעה בעיתונות נגד פסקת ההתגברות. זו הפעם הראשונה שעורכי דין הביעו עמדה מאורגנת בענייני משפט חוקתי. אחר כך, בתקופות הבחירות הבלתי מוכרעות, החוזרות ונשנות, כשגוש הימין־על־מלא העלה את מערכת המשפט על הכוונת, נפגשו מאות עורכי דין במשרד גולדפרב, שאחד מבכיריו, עו"ד צביקה בר נתן, החל לצלצל בפעמוני האזעקה. לבר נתן הצטרפו חברי "הגרעין המייסד" של מחאת עורכי הדין – נדב ויסמן, גיורא ארדינסט, ברוריה לקנר, נגה רובינשטיין, יוסי בנקל ויול ברדוש. בהמשך הצטרף גם אבי ניסנקורן.
המחאה עטתה את השם "הגלימות השחורות", והיא הפכה לאחת הקבוצות המשמעותיות בפדרציה של מחאת קפלן, שניצתה לאחר נאום ההפיכה המשטרית של יריב לוין בינואר 2023. עורכי הדין הפגינו מול היכל המשפט בתל אביב. דיברו שם הכוכב של הימים ההם, עו"ד דוד חודק, וגם יו"ר מחוז תל אביב דאז עמית בכר, שקשר את גורלו הפוליטי עם "הגלימות".
אל מול עורכי הדין של המחאה שהריצו את בכר לראשות הלשכה, הציבה ממשלת ההפיכה את המועמד שלה, מורשע בגניבת גבול וחשוד בפרשת מין תמורת מינוי, עו"ד אפי נוה. ציבור עורכי הדין הגיע בהמוניו בקלפי כדי לבחור בבכר, ולרשום למחאה את ההישג המשמעותי ביותר שלה - דחיקת יריב לוין למיעוט מזהיר בוועדה לבחירת שופטים.
באותו חודש גורלי, ינואר 2023, כשיריב לוין הציג את ההפיכה המשטרית שלו, כשהגלימות השחורות חברו לעמית בכר, נשאה הנשיאה אסתר חיות את הנאום המכונן שלה נגד תוכנית לוין. ללא כל קשר וללא תיאום עם התארגנות עורכי הדין, הזירות התלכדו – מחאת עורכי הדין, לשכת עורכי הדין, בית המשפט העליון וכמובן היועצת המשפטית לממשלה.
המחאה הזו התמסדה בינתיים. יש הנהלה, יש עמותה, יש פעילות, במגבלות של עורכי הדין כמובן. "עתירות, גילויי דעת, הפגנות", אומר אנוך, "זה מה שאנחנו יודעים לעשות, יש לנו הכלים של עורכי דין, 'לפלפים' שפועלים במסגרת החוק". אחד ממובילי ההתארגנות עוד מראשיתה הוא עו"ד נדב ויסמן ממשרד מיתר. "כשאתה נוקט עמדה, אתה משלם מחירים", אומר ויסמן, "אבל יש שלב בחיים של עורך דין שאתה מבין שאתה לא יכול לעסוק רק בתיקים ולקוחות. יש לך אחריות לשמור על עצמאות מערכת המשפט, כאשר בסופו של דבר זה גם נכון ללקוחות שלך שייפגעו אם השלטון ימנה שופטים ויסרס את ההגנה עליהם ועל זכויות אדם. הלקוחות בסופו של דבר מעריכים את זה".
לשאלה מה לעורכי דין מסחריים ולהפיכה המשטרית, הוא השיב: "כשהשופטים הם מינויים פוליטיים לפי תוכניות ההפיכה, אתה ממוטט את הכלכלה ומבריח משקיעים זרים. מי שמשקיע מיליארד דולר בחברה ישראלית קונה שני דברים – שורה במרשם החברות ואת ההגנה של בית המשפט על זכות הקניין שלו. הוא קונה את האמינות של מערכת המשפט. כשהמשפט הוא פוליטי – אף אחד לא ישים את כספו בחברות ישראליות".
התארגנות עורכי הדין הגישה כבר כמה עתירות. נגד הקמת ועדות החקירה בענייני הרוגלות ומח"ש ונגד מינוי עו"ד דן אלדד לפרקליט המדינה. העתירה האחרונה, בשבוע שעבר, היא נגד קידומו של רפ"ק מאיר סוויסה. הראשון ברשימת העותרים הוא עו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג. אשכנזי מכיר מקרוב את הבעיה; בתו הצעירה עמדה בצד באחת ההפגנות בקפלן וקראה למגאפון "בן גביר חצה באור אדום וסיכן חיי אדם". מיד התנפל עליה שוטר, שלף אותה מהקהל וגרר אותה באלימות אל תוך ניידת. אחרי שעה היא שוחררה. מאז אשכנזי פועל מול השוטר שרשם עוד תקיפות מהסוג הזה ומול מח"ש.
סוויסה, שזרק רימון הלם לתוך קהל, הוא הבולט עד כה במסוכנותו האלימה – הוא פעל לא רק בניגוד לנהלים, לא רק בפזיזות ורשלנות, אלא בכוונה מודעת לפגוע באנשים שלא היוו כל סכנה. נגד סוויסה הוגש כתב אישום בסעיף מקל, והשר בן גביר היה "חייב" לקדמו כדי לדרבן את שאר השוטרים לתקוף מפגינים נגד השלטון. וכך נתפר לו הקידום בדרך חתחתים מופרעת: באמצעות המלצת אבשלום פלד, המועמד הרגעי למפכ"ל שנפסל, בניגוד לנוהל שאין לקדם מי שכתב אישום תלוי מעל ראשו, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, ובעיקר בניגוד לכל נורמה שאמורה להנחות אוכפי חוק – שתפקידם להגן על הציבור ולא לפגוע בו. שניים מקורבנותיו של סוויסה הצטרפו לעתירה: נועה גפן, שהרימון התפוצץ על פניה, וד"ר גדעון אביטל־אפשטיין, שהופל בפראות בידי סוויסה ללא סיבה ובלי שנקט אלימות.
עו"ד אשכנזי מסכם את התלכדות הזירות: "אנחנו חלק מקהילה משפטית, וכתוצאה מכך חלק ממערכת אכיפת החוק, שרואה בדאגה איך בתקופה האחרונה נחצו הרבה קווים אדומים, במיוחד בהתנהלות המשטרה".