סגור
מטוסים של לופטהנזה נמל תעופה פרנקפורט
מטוסים של לופטהנזה. ביטלה טיסות (צילום: KAI PFAFFENBACH / Reuters)

משרד התחבורה: נערכים לחלץ ישראלים שטיסותיהם בוטלו באמצעות מעבורות מקפריסין

לפי השרה רגב, בשדות התעופה בלרנקה ובאתונה ייפתחו מרכזים עבור ישראלים שתקועים בחו"ל בשל הפסקת הטיסות לארץ מצד החברות הזרות. שרת התחבורה אמרה כי ייתכן שישראלים יובאו מלרנקה לארץ באמצעות טיסות של חיל האוויר ושאטלים ימיים

לראשונה מתחילת משבר ביטולי הטיסות לישראל ברקע איומי התקיפה מצד איראן, חזבאללה וארגוני טרור נוספים, ראשי ענף התעופה ושרת התחבורה מירי רגב כינסו הערב (א') מסיבת עיתונאים מיוחדת ופירטו על מהלכיהם המתוכננים לימים הקרובים.
רגב הודיעה כי החל מהימים הקרובים שדות התעופה באתונה שביוון ובלרנקה שבקפריסין ישמשו מרכזים לישראלים שנתקעים בחו"ל ומתקשים להשיג טיסות לארץ בשל השהיית פעילותן של החברות הזרות. לפי רגב וראשי חברות התעופה, קווי הטיסות מישראל לאתונה ולקפריסין יתוגברו במהלך הימים הקרובים משמעותית, כדי לאפשר לאותם ישראלים לשוב לארץ או לטוס מאתונה ולרנקה ליעדים שונים בעולם.
על פי הערכות בענף התעופה, ברחבי העולם שוהים בימים כמה מאות אלפי ישראלים ומספרם של אלה שתקועים בחו"ל ודיווחו לקונסוליות שבמדינות שבהן הם שוהים על קשיים בהשגת טיסות עומד על כ-3,000. בהודו דיווחו כ-700 ישראליים כי הם מתקשים להשיג טיסות, בצפון אמריקה התקבלו כ-550 דיווחים כאלה, בפולין כ-300, באיטליה כ-290 ובגרמניה כ-150. עם זאת, מספר הישראלים התקועים בחו"ל בפועל ולא דיווחו על כך לקונסוליות השונות גבוה בהרבה.
חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר מתקשות לספק מענה לביקושים הגבוהים לטיסות לארץ וממנה וזאת בשל מספר המטוסים המצומצם שעומד לרשותן ומנגד, התפוסה הגבוהה בטיסות שכן זאת עונת השיא בתיירות.
כך, משרד התחבורה הציג תוכנית להבאת ישראלים שיגיעו לקפריסין ומתקשים להשיג טיסות לישראל באמצעות שאטלים ימיים או טיסות של חיל האוויר. לדברי רגב, מינהל הספנות במשרדה כבר תיאם את הפעלת השאטלים הימיים עם חברה מקפריסין והם ייעשו באמצעות מעבורות. לדבריה, אמצעים אלה יופעלו הל מהשבוע הבא ובהתאם לצורך, יוקדמו כבר לימים הקרובים.
לפי שרת התחבורה, משרדה בחן אפשרות להשיט את הישראליים המתרכזים בקפריסין לארץ באמצעות אוניות של חברות ספנות כמו מנו ספנות, אך כל כלי השייט האלה כבר תפוסים, בשל הביקושים הגבוהים. לדבריה, אפשר שטיסות של חיל האוויר, באמצעות מטוסי הרקולס, יסייעו במאמץ להשבת הישראלים התקועים מהאי השכן וכי היא העלתה את הנושא לפני הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט באחד מדיוני הקבינט האחרונים. לדבריה "אף אחד לא מתלהב מזה אבל אם המציאות תחייב, נצטרך לפעול".
היא הוסיפה כי "עוד לפני כל ביטולי הטיסות נערכנו למציאות של הסלמה בלחימה שעלולה להוביל למצב כזה ואנו פועלים על פי תוכנית סדורה שהוכנה מראש". היא הוסיפה כי "מי שנוסע לחו"ל צריך לקחת בחשבון עיכובים בטיסותיהם בחזרה. אנחנו מקפידים לשמור על שמיים פתוחים מאז 7 באוקטובר ולשמר שגרה חרף האתגרים הכרוכים בכך ולמרות שאולי היה קל יותר לסגור את השמיים לחלוטין תוך הכרה במצב".
במסיבת העיתונאים השתתפו גם מנהל רשות התעופה האזרחית תא"ל (במיל') שמואל זכאי, מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ'. לדברי רגב היא ביקשה מהם לא לנצל את המצב הכאוטי בענף התעופה כדי להשיא רווחים ולהפקיע מחירים.
בהתייחס לכך שכרטיס טיסה לקפריסין בארקיע הגיע בימים האחרונים לסכום של כ-1,100 דולר אמר ברלוביץ' כי "יש לא מעט מקרים שבהם סוכנים ומתווכים מנצלים את המצב וגובים מחירים מופקעים מנוסעים ולפיכך מוטב להיכנס לאתרים של חברות התעופה ולבחון אפשרויות נוספות".
רגב אמרה כי בעיניה מחיר של כרטיס טיסה לקפריסין בסכום של 1,100 דולר אינו סביר אך עם זאת, הדגישה כי משרדה לא מתכוון להתערב במדיניות המחירים של חברות התעופה ובשיקוליהן המסחריים.