סמוטריץ' יציית? יועמ"ש האוצר מתנגד להקמת צוות ניהול התקציב בעת מלחמה
סמוטריץ' יציית? יועמ"ש האוצר מתנגד להקמת צוות ניהול התקציב בעת מלחמה
הצוות המיוחד בראשות המנכ"ל שלומי הייזלר אמור לפעול תוך נטילת סמכויות מאגף התקציבים באוצר; היועמ"ש אסי מסינג קבע כי גם אם מדובר בשינוי זמני ודחוף, יש בו קשיים משפטיים ניכרים בשל סמכויות היתר הניתנות למנכ"ל, ולפיכך לא ניתן לקיים את הנחיית השר; מאידך מקורבים לסמוטריץ' רומזים שהוא לא יציית להחלטה
היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, קבע שבשל קשיים משפטיים לא ניתן ליישם את החלטת השר בצלאל סמוטריץ' להקים צוות משימה מיוחד שיהיה אחראי על ניהול התקציב בעת מלחמה. הצוות בראשות מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר אמור לפעול תוך נטילת סמכויות מאגף התקציבים באוצר. מאידך, מקורבים לסמוטריץ' רומזים שהשר לא יציית להחלטת היועמ"ש.
כזכור, בשבוע שעבר הודיע סמוטריץ' על הקמת הצוות בו יכהנו הייזלר, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, והחשכ"ל יהלי רוטנברג. הקמת הצוות בעצם נוגסת בסמכויותיו החוקיות של אגף התקציבים לנתב את כספי התקציב.
מסינג כתב חוות דעת לשר שבה בעצם טירפד את הקמתו של הצוות וקבע כי "השינוי המבני והמהותי והמקיף של תחומי האחריות של ראשי האגפים, כהנחיה בדבר צוות משימות מיוחד, אינו יכול לטעמי להתבצע, גם אם הוא זמני ודחוף לצורכי המלחמה, וזאת לנוכח קשיים משפטיים. ההנחיה בדבר בצוות משימות מיוחד, יוצרת שינוי מהותי ומקיף של תחומי האחריות של ראשי האגפים, אשר עסוקים בליבת העיסוק של אגף התקציבים ואגף החשב הכללי, ומכפיפה אותם ואת שיקול דעתם המקצועי למנכ"ל משרד האוצר. שינוי כזה גם אם הוא זמני ודחוף לצורכי המלחמה, אינו יכול להתבצע לטעמי מכוח הנחיה".
עם זאת הוסיף כי "ניתן להשתפר ולהוסיף נהלי עבודה, לתיאום בין אגפים. ניתן לקבוע בנהלים סדי זמן קצרים המותאמים לעבודה שעת חירום".
עוד ציין כי "יש קושי מובנה במינוי של גורם אחד מוכשר ככל שיהיה להיות גם מנכ"ל האוצר, גם החשכ"ל וגם הממונה על התקציבים, ולרכז את כל תחומי האחריות והסמכות בידיו. יש קושי שגורם אחד יהיה אחראי מקצועית וישמש כסמכות העליונה הן על גיבוש התקציב והכנתו, ועריכת שינויים בו, והן על ביצועו של התקציב, הפיקוח והבקרה עליו. הקושי הזה מתעצם עוד יותר לגבי תחומי האחריות שיש לצורך להפעיל בהם שיקול דעת מקצועי".
עוד הוסיף מסינג כי להחלטה יש השלכות מרחיקות לכת לגבי מעמדם של בכירי האוצר בעתיד: "מנכ"ל משרד האוצר הוא משרת אמון עם תנאי כשירות מזעריים, ותוך אפשרות למינוי מועמד בעל זיקה פוליטית. בהתאם לכך אם תיושם ההנחיה להקמת הצוות משימות המיוחד, משמעותה היא מרחיקת לכת בהרבה: היינו הפיכת הממונה על התקציבים והחשכ"ל למשרת אמון. בנוסף לא ניתן להטיל על מנכ"ל משרד האוצר להיות אחראי מקצועית, ולשמש הסמכות העליונה מבלי שהוא עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכל אחד מהתפקידים".
מסינג הדגיש עוד כי "מבלי להמעיט בכל הקשים המשפטיים המהותיים, אך עולים במצטבר לכדי מניעה משפטית ליישום ההנחיה על הקמת הצוות, הרי שהנחיה זו גם סותרת את הוראות חוק יסוד הממשלה וחוק יסודות התקציב - וכן נפלו בה גם פגמים פרוצדורליים".
מקורבים לסמוטריץ' מסרו בתגובה כי "מדינת ישראל במלחמה ואין לנו זמן לקרוא 16 עמודים של מלל מנותק שנועד לייצר סרבול בירוקרטי ולמנוע ניהול תקציב מלחמה בצורה יעילה. יש מפונים וניצולים ועסקים ורשויות רבות שמשוועים לעזרה והבירוקרטיה הזו מונעת מהם את התמיכה הנדרשת. הצוות שהוקם במשרד האוצר נועד לייעל ולקצר תהליכים ובאמצעותו יפעל משרד האוצר עד אחרי המלחמה. שר האוצר לא מתכוון לתת לאף אחד לפגוע בציבור ולמנוע ממנו לקבל את המענה הזקוק לו בשעת המלחמה".