סגור
Dun's 100

חרבות ברזל - תביעות נגד משרד הביטחון

תביעות חיילים, מילואימניקים, שוטרים וכוחות הביטחון

למרבה הצער, ב-7.10.2023 השתנו פני מדינת ישראל לרעה, עת החלה מלחמת חרבות ברזל.
המלחמה גבתה ועודנה גובה, מחירים כבדים למדינת ישראל, מחירים שדורות רבים קדימה עוד יינזקו בגינה.
חיילים, מילואימניקים, שוטרים ואנשי כוחות ביטחון רבים נפצעו במהלך הלחימה, משפחות שכלו את יקיריהן, ולדאבון הלב, עוד חטופים רבים נמצאים בשבי בעזה.
במאמר אנסה לתמצת על קצה המזלג לגבי מי שנפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל, באשר לתביעות מול משרד הביטחון.
אזרחים ופצועי הנובה שנפגעו
לגבי אזרחים ופצועי מסיבת הנובה ומי שלא היו במהלך שירות, אשר נפגעו – את תביעתם עליהם להגיש למוסד לביטוח לאומי בכדי שיוכרו כנפגעי פעולות איבה. על כך ארחיב במאמר נפרד.
אנשים שנפגעו במהלך השירות
באשר לחיילים, מילואימניקים, שוטרים ואנשי כוחות הביטחון אשר נפצעו או נפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל – את תביעתם עליהם להגיש למשרד הביטחון. בעקבות מלחמת חרבות ברזל, משרד הביטחון מקיים הליך יותר מהיר של קליטת התביעה ואישור לטיפול רפואי ויש רצון לזרז את תהליך ההכרה. בחלק מהמקרים, משרד הביטחון נותן גם אישור הכרה עקרוני מהיר יותר, בשלב הראשון.
הבקשה להכרה - התביעה
שימו לב, כי ה"בקשה להכרה" משמעותה בפועל היא תביעה נגד משרד הביטחון, ולכן לפני שאתם ממלאים אותה, יש לשים לב למספר דגשים: ראשית, יש לציין איך קרתה הפציעה בצורה מדוייקת. שנית, יש לציין מהם כל האיברים שנפגעו, לרבות פגיעה נפשית. שימו לב שלעיתים לא מתייחסים לפגיעות "קטנות" שלאחר מכן עלולות להתפתח, ולכן יש להקפיד לציין את כל איברי הגוף שנפגעו (ולרבות הנפש). חשוב שיהיה לכם עותק מהבקשה להכרה שהיא למעשה תביעה.
וועדות רפואיות במשרד הביטחון
לאחר קבלת הכרה מלאה ממשרד הביטחון, השלב הבא - הוא וועדות רפואיות של משרד הביטחון. בשלב זה, רצוי וכדאי להיעזר בעורך דין שמהוקצע ובעל ניסיון בתביעות נגד משרד הביטחון ושמופיע בוועדות רפואיות. ישנם דגשים משפטיים במהלך הוועדות, אשר חשוב שעורך דין מקצועי יידרש אליהם.

1 צפייה בגלריה
עו"ד ריול עדיקה
עו"ד ריול עדיקה
עו"ד ריול עדיקה
(צילום: אינגה אבשלום Q ELLITE BEAUTY )

כדאי לשים לב, כי תביעה שלא התנהלה כמו שצריך מול משרד הביטחון, עלולה לגרום לדחייה שלה, לקביעת אחוזי נכות שאינם משקפים את מצב התובע/ת ועוד סכנות. תיקון טעויות בתביעה הוא קשה בהרבה מאשר הגשתה לכתחילה כדבעי, ולכן, יש להקפיד שעורך דין מקצועי ילווה אתכם בתהליך, על מנת שתקבלו את כל הזכויות וההטבות המגיעות לכם והן רבות.
הטבות וזכויות
בהתאם לגובה הנכות שנקבעת, נקבעות ההטבות מאת משרד הביטחון, ומדובר בהטבות מרובות – החל מפיצוי כספי, ועד להטבות במיסוי ועוד ועוד.
התגמול הכספי הבסיסי ממשרד הביטחון נכון להיום, מתחלק כך:
- עד 9% נכות – אין פיצוי כספי בכלל.
- מ-10% נכות ועד 19% נכות – מקבלים פיצוי כספי חד פעמי (מתחיל בכ -60,000 ₪ ל 10% נכות, וכ - ,229,000 ₪ ל – 19% נכות).
- מ-20% נכות ומעלה – מתקבלת גמלה חודשית.
להלן לנוחיותכם קישור לאתר משרד הביטחון – "זכויות והטבות":
התיישנות
שימו לב כי את התביעה נגד משרד הביטחון כדאי להגיש בתוך שנה מהפציעה, על מנת שמועד ההכרה במשרד הביטחון יהיה מיום הפציעה או השחרור מהצבא. באופן כללי, בהתאם לסעיף 32 לחוק הנכים, התיישנות תביעה נגד משרד הביטחון תחול בתוך שלוש שנים מיום השחרור מהשירות הצבאי, אשר במהלכו נגרם האירוע שגרם לתובע לנכות (למעט מקרים של מחלות מסויימות שלגביהן קבע שר הביטחון תקופת התיישנות ארוכה יותר, לדוגמא: הפרעת פוסט טראומה).
פוסט טראומה PTSD
פוסט טראומה עקב המלחמה – לפי הערכות של פסיכיאטרים ופסיכולוגים, כמחצית ממי שנכחו באירועי ה 7.10.2023, יסבלו מהפרעה פוסט טראומטית עקב כך. זהו נתון מדאיג ושונה בנוף בעצימותו, ולכן חשוב שמי שנפגע נפשית ממלחמת חרבות ברזל גם יוכר בגין פגיעתו הנפשית וגם יטופל בכדי למזער את הנזק הנפשי. נכון להיום, מי שנפגע נפשית כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל והוכר בגין כך, יהיה זכאי ל 12 טיפולים נפשיים – מפגשים, במימון משרד הביטחון וכדאי להשתמש בהטבה הזו.
לסיכום
שמעתי לא אחת כל מיני אגדות אורבניות על תביעות מול משרד הביטחון, ובפרט לאחר מלחמת חרבות ברזל, האגדות מרקיעות שחקים... תדעו שאין קסמים ואין קיצורי דרך בתביעות הללו. הגם שתהליך ההכרה בעקבות המלחמה התקצר קמעה, מדובר בתהליך שלם ומורכב, לפיכך אל תוותרו על הזכויות וההטבות המגיעות לכם, ותפנו רק לעורך דין שהוא בעל ניסיון וידע משפטי בתחום.
מאחלת לרפואת הפצועות והפצועים, להשבת החטופות והחטופים, משתתפת בצערן העמוק של המשפחות השכולות ומאחלת לכולנו שתהיה שנה טובה ושלווה ב"ה.
מאת עו"ד ריול עדיקה, בעלים מייסדת, משרד עו"ד ונוטריון ריול עדיקה
d&b – לדעת להחליט