סגור
יו"ר נגה סמי תורג'מן
יו"ר נגה סמי תורג'מן (צילום: גיל נחושתן)

סמי תורג'מן החליט להעלות לעצמו את היקף המשרה והשכר כיו"ר נגה ב־50%

תורג'מן טען ביוני כי טרם החליט אם להעלות את שכרו בעקבות אישור עקרוני שהעניק למהלך מ"מ מנהל רשות החברות. כעת מתברר שדירקטוריון החברה אישר את ההעלאה במאי. ברכבת ישראל ובנמל אשדוד כבר ביצעו צעד דומה  

סמי תורג'מן, יו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית נגה האחראית על ניהול מערכת החשמל, החליט להגדיל את היקף המשרה והשכר שלו ב־50%. המשמעות היא ששכרו של תורג'מן יעלה מ־24.5 אלף שקל בחודש ל־50% משרה, ל־36.75 אלף שקל בחודש ל־75% משרה, לא כולל בונוסים והטבות.
לפני חודשיים נחשף בכלכליסט כי ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות, איפשר ליו"רים להגדיל את היקף משרתם מ־50% ל־75%, וזאת לאחר שלפני כשנתיים ביטלה רשות החברות את האפשרות שיו"רים יכהנו ב־75% משרה. הדירקטוריונים של רכבת ישראל ונמל אשדוד כבר אישרו בינתיים ליו"רים משה שמעוני ושאול שניידר להגדיל את היקף משרתם ושכרם. בפרסום בכלכליסט הוזכר גם תורג'מן וצוין כי הוא אינו מתחייב שלא יגדיל את היקף משרתו. במענה לפניית כלכליסט לקראת פרסום הכתבה ביוני נמסר מטעם תורג'מן כי "הוא עוד לא החליט. הוא מודע לבקשות אבל כרגע לא".
אף על פי שטען ב־6 ביוני כי טרם החליט, בדו"ח הכספי לרבעון השני של 2024 של חברת נגה נכתב כי כבר ב־8 במאי קיים דירקטוריון החברה דיון בדבר היקף משרת יו"ר הדירקטוריון והחליט כי תנאי העסקתו יעמדו על 75% משרה. בחברה טוענים כעת כי אף על פי שהדירקטוריון אישר כבר במאי את הגדלת שכר היו"ר, הוא עצמו החליט לעשות זאת רק לפני חודש וחצי ורק אז נשלחה בקשה בעניין לרשות החברות.
ב־6 באוגוסט הוגשה מטעם החברה בקשה לרשות החברות לאשר את הגדלת היקף המשרה, השכר וגובה אחזקת רכב ל־75% במקום 50%. יומיים לאחר מכן הוגש מכתב נוסף שביקש לשנות את הטבת אחזקת הרכב להטבה של הצמדת רכב (עדיין בהיקף של 75%). טרם התקבלה תשובת רשות החברות ובחברה מדגישים כי "נכון להיום, סמי לא קיבל שקל תוספת". תורג'מן הוא אלוף במיל', אלוף פיקוד הדרום לשעבר.
עד חודש אפריל המדיניות של רשות החברות היתה שלא ניתן להעסיק יו"רים ב־75% משרה. ממלא מקום מנהל הרשות הקודם רם בלינקוב קבע לפני שנתיים כי יו"רים של חברות גדולות, סיווג 10-9, יוכלו לכהן או בחצי משרה או במשרה מלאה. הנימוק היה שחצי משרה הוא ההיקף הנכון לעבודה אפקטיבית של יו"ר דירקטוריון בחברה ממשלתית גדולה מאחר שכך נשמרת הפרדה בין תפקידי המנכ"ל לתפקידיו של היו"ר. גורמים באוצר אמרו אז ל"כלכליסט" כי הדבר ימנע מיו"רים שעובדים ב־75% משרה לעבוד במקביל גם במקומות אחרים: "או שכולך בתוך החברה, ואם אתה לא כולך בתוך החברה, אז תיקח 50%".
קוינט הפך את ההחלטה ההיא, ובחוזר שנשלח לחברות הממשלתיות באפריל נכתב כי "הניסיון המצטבר מהנעשה בחברות הממשלתיות מוביל למסקנה שככלל חצי משרה הינו היקף משרה רלבנטי לעבודה אפקטיבית של יו"ר בחברה ממשלתית גדולה ומורכבת. היקף משרה מעודד את יצירת ההפרדה, הלכה למעשה, בין תפקידי מנכ"ל החברה, העוסק בענייניה השוטפים, לבין תפקידיו של דירקטוריון החברה, ובכלל זאת יושבי ראש דירקטוריון החברה, האמונים על התוויית מדיניות החברה וביצוע פיקוח ובקרה אפקטיביים על התנהלותה. הפרדה זו מצויה בלב הממשל התאגידי".
אך מיד לאחר אותה פסקה מגיעה ההסתייגות: "עם זאת, אף שככלל היקף העסקה של 50% הינו ההיקף הראוי, לעתים נדרש יו"ר הדירקטוריון לעבוד בהיקף משרה גבוה יותר, שאינו מגיע לכדי משרה מלאה". לפי החוזר, יו"ר חברה ממשלתית יצטרך נימוקים מיוחדים כגון מורכבות החברה והאתגרים העומדים בפניה כדי שהרחבת המשרה תוצדק. שינוי היקף המשרה טעון את אישור דירקטוריון החברות, ולאחר מכן את אישור רשות החברות הממשלתיות. בשבוע הבא אמור להיכנס לתפקיד מנהל רשות החברות החדש רועי כחלון. מחברת נגה לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון.