סגור
חיילי אלכסנדרוני בלבנון
כוחות צה"ל בלבנון. ההסלמה בצפון תתרום 13.4 מיליארד שקל לגידול בתקציב (צילום: אפי שריר)

תקציב 2024 צפוי להיפתח שוב: יוגדל ב-33 מיליארד שקל

אחרי שהממשלה פתחה את התקציב בספטמבר ב-3.3 מיליארד שקל, בקרוב הוא יוגדל שוב לשיא של כ-620 מיליארד שקל. הגורמים: העיכוב בסיוע האמריקאי, התפתחות החזית הצפונית והעלייה בעלויות החוב

תקציב המדינה ל-2024 צפוי להיפתח מחדש בפעם השלישית, זאת בכדי להגדיל את הוצאות הממשלה בעוד 33 מיליארד שקל. תקציב המדינה המעודכן יעמוד על כ-620 מיליארד שקל, לעומת התקציב המקורי (שאושר במאי 2023) שעמד על כ-514 מיליארד שקל.
זו הפעם השלישית בה הממשלה פותחת את התקציב: במרץ הוא עודכן לראשונה בעקבות פרוץ המלחמה והוגדל ל-584 מיליארד שקל. בספטמבר הוא נפתח שוב ונוספו לו 3.3 מיליארד שקל. כעת כאמור הוא יגדל בעוד 33 מיליארד שקל. המשמעות היא כי סך הגידול בתקציב המדינה לעומת המצב ערב המלחמה מגיע לכ-107 מיליארד שקל (כ-20%). תקציב 2024 צפוי להיות הגדול אי פעם ואף גדול יותר מתקציב 2025, שיעמוד על כ-607 מיליארד שקל (אם כי ייתכן שגם הוא יוגדל בהמשך).
הצורך בפתיחת התקציב נובע משלושה גורמים: הראשון הוא העיכוב בסיוע האמריקאי בהיקף של 18 מיליארד שקל, שיידחה לשנה הבאה. יש לציין כי העובדה שהסיוע האמריקאי עשוי להתעכב היתה ידועה זה מכבר, ולמעשה הממונה על התקציבים יוגב גרדוס כתב עוד לפני פתיחת התקציב בספטמבר כי "על שר האוצר ליזום פנייה דחופה לגורמים האמונים על המגעים עם האמריקאים בכדי לאפשר שימוש בכספי סיוע עוד השנה". בזמנו גם סברו באוצר כי אם מחליטים לפתוח את התקציב, נכון לעשות זאת בפעימה אחת.
גורם נוסף הוא התפתחות החזית הצפונית. מלכתחילה היה ברור כי בתרחיש כזה יהיה צורך להגדיל את התקציב, אך בעוד לפני מספר שבועות דובר על מיליארדים בודדים, כעת האוצר צפוי להציע בגינה הגדלה של 13.4 מיליארד שקל, כשחלק מהחבילה אמור לממן את המתקפה שבוצעה באיראן. עם זאת, יש להמתין לפרסום ההצעה המלאה של האוצר בכדי לברר כיצד בדיוק הגיעו לחבילה כה משמעותית, והאם כלולות בתוך החבילה גם הוצאות שהן אזרחיות למחצה, כמו תוספת של הטבות למילואמניקים או המשך מימון הפינויים.
הגורם השלישי להגדלת התקציב הצפויה הוא גידול בעלויות הריבית על החוב, בהיקף של 1.8 מיליארד שקל. הגידול נובע הן מכך שהיקף החוב גדול ממה שציפו, והן מכך שהריבית החדשה על החוב גבוהה ממה שציפו. במילים אחרות: עלויות הריבית מלמדות גם הן על כך שהאוצר והממשלה טעו בהערכתם לגבי התפתחות הלחימה והשלכותיה.
בשלב זה לא ברור מתי תוגש ההצעה לפתיחת התקציב. האתגר של משרד האוצר הוא לפתוח את התקציב תוך כדי שהוא ממשיך לשדר אמינות כלפי השווקים בעולם, ותוך כדי שהקופסה התקציבית הזו לא מורחבת על ידי דרישות של חברי כנסת שונים. אחת הדרכים להשיג את המטרות הללו היא לחבר את פתיחת התקציב לאישור תקציב 2025 בכנסת, מה שיאפשר לשדר לשווקים שזהו "תיקון אחרון בהחלט" של תקציב 2024 שנובע מהפתעות אמיתיות בשטח, ויאפשר להעביר מסר לחברי כנסת שישמרו את דרישותיהם התקציביות לדיונים על תקציב 2025.
הגדלת התקציב ב-36.6 מיליארד שקל לעומת התקציב שאושר עם פרוץ המלחמה הייתה אמורה להגדיל את הגירעון המתוכנן ב-2% לרמה של 8.6%, אבל ההכנסות ממסים שמפתיעות לטובה מאפשרות למשרד האוצר להעריך כי הגירעון בסוף 2024 יעמור על 7.7% חרף הפריצות בתקציב.