תוכנית פרישה העבירה את נמל אשדוד להפסד ב-2021
תוכנית פרישה העבירה את נמל אשדוד להפסד ב-2021
למרות עלייה בהכנסות ובכמות המטענים שנכנסה לנמל, היישום של תוכנית ההתייעלות - בעלות ממוצעת של 3.3 מיליון שקל לעובד שפורש, גרמה לנמל לגמור את השנה בהפסד
נמל אשדוד מציג עלייה בהכנסות ובכמות המטענים שנכנסו לנמל בשנת 2021, ביחד עם הפסד חריג שנובע מיישום הסכמי ההתייעלות עם העובדים הוותיקים. כך עולה מהדו"ח השנתי של הנמל שהגיע ל"כלכליסט". הכנסות הנמל ב־2021 עמדו על 1.2 מיליארד שקל לעומת 1.06 מיליארד שקל ב־2020, עלייה של 13.5%.
אחת הנקודות הבולטות שעולות בדו"ח השנתי נוגעת להוצאות השכר. בעקבות הליכי "התייעלות" לקראת כניסתה של תחרות לנמל, עליהם הסכים נמל אשדוד עם ההסתדרות, הוצאו 85 עובדים ותיקים לפרישה מוקדמת מרצון. עלות הפרישה שלהם לנמל היא כ־280 מיליון שקל - 3.3 מיליון שקל בממוצע לעובד. למרות הפיצוי הנדיב בנמל מאוכזבים ממספר הפורשים, מאחר שהיו 184 עובדים פוטנציאליים שיכלו לחתום על הסכם הפרישה, אך בסופו של דבר חתמו עליו פחות מחצי מהם. הסכמי ההתייעלות הובילו לירידה בסעיף הוצאות ההנהלה והוצאות כלליות, שעמדו ב־2021 על 114 מיליון שקל לעומת 125 מיליון שקל ב־2020.
עלויות הפרישה החד־פעמיות בגובה 280 מיליון שקל, שמבחינה חשבונאית מוגדרות כהוצאות תפעוליות, גרמו לכך שהנמל רשם ב־2021 הפסד תפעולי של 84 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 80 מיליון שקל ב־2020. ללא עלויות הפרישה החד־פעמיות, הרווח התפעולי של החברה עמד ב־2021 על 195 מיליון שקל. בסופו של דבר, הנמל רשם הפסד נקי של 13 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 56 מיליון שקל ב־2020. בנמל עוד לא יודעים אם כתוצאה מההפסד החד פעמי יוותרו להם על הפרשת דיווידנד. יו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן־בכור אמרה ל"כלכליסט", כי "עוד לא עשינו את הדיון הזה בדירקטוריון, ואנחנו רוצים להבין את מדיניות הדיווידנד של מנהלת רשות החברות החדשה".
בכל הקשור לסקטורי הפעילות, הנמל הציג עלייה של 1.8% בהיקף המכולות שהוא פרק וטען: בשנת 2021 הנמל שינע 1,612 אלף TEU (יחידת נפח של מכולות), לעומת 1,584 אלף TEU בשנת 2020. הוזמן־בכור הודתה כי הם ציפו להגיע ליעדים תפעוליים גבוהים יותר בסקטור המכולות, אבל לטענתה "מספיק סערה אחת יותר ממה שציפינו או מבצע שומר חומות, אתה מנסה לחזות את הכל אבל יש יותר ימי חורף שלא עבדנו לעומת שנים קודמות".
לדבריה, "זו תקופה שכולם מרוויחים, גם אנחנו, גם חיפה, גם הנמלים הפרטיים וגם חברות הספנות כמו צים. יש עלייה מטורפת בביקושים, זו פריחה מטורפת ובגלל זה המספרים שלנו מצוינים" היא הוסיפה כי "כל הסיפור הזה של הפרישה, שחתמנו לפני שנה, עכשיו זה בא לידי ביטוי מבחינת הרישום".
הנמל פרק 132.6 אלף כלי רכב ב־2021 לעומת 122.2 אלף ב־2020. עם זאת, בשנת 2019 הנמל פרק 144 אלף כלי רכב. בהקשר הזה, הוזמן־בכור אמרה כי הנתון מושפע ממספר כלי הרכב שמגיעים לישראל, ושנתח השוק של נמל אשדוד עלה בהשוואה לשנה קודמת מ־47% ל־48%. במקביל, נתח השוק של נמל אילת גם עלה ושל חיפה ירד.
נתון תפעולי בולט הוא שבנמל פרקו 1.64 מיליון טון של מטען כללי בשנת 2021, לעומת 1.33 מיליון טון ב־2020 — עלייה של 23%. נתון זה מפתיע מפני שנמל אשדוד ספג ביקורת רבה על קצב פריקת המטען הכללי על רקע הפקק בנמלים, מפני שרוב האוניות שמחכות בתור הן אוניות מטען כללי הנושאות ברזלים. נכון לאתמול (ד'), יש 79 אוניות שמחכות מחוץ לנמלי ישראל, 33 מתוכן מחכות להיכנס לנמל אשדוד. לדברי הוזמן בכור, היא "לא אוהבת את מספר האוניות שמחכות, אלו מספרים לא טובים". עם זאת, היא טוענת ש"האוניות לא מפסיקות להגיע, זה טירוף. עכשיו אין לנו תקלות ציוד, אבל היו. מבחינת הרציפים אנחנו ב־Full capacity".
סקטור הפעילות היחידי שבו הנמל פרק פחות מטען ב־2021 הוא מטעני התפזורת. שהנמל פרק 8,923 אלף טון מטעני תפזורת ב־2021 לעומת 9,405 אלף טון ב־2020 — ירידה של 5.1%. לדברי הוזמן־בכור, הסיבה לנתון הנמוך הוא מסוע הגרעינים שהנמל בונה יחד עם חנ"י בשנה האחרונה, וצפוי להתחיל לפעול בעוד מספר חודשים — "זה מסביר את התפוקות המאוד נמוכות שיש לנו, מה שאנחנו עושים בשש שעות היום נעשה בשעה אחת כשיהיה את המסוע. בגלל אנחנו עושים את ההשקעה הזו ובגלל זה גם תוקפים אותנו כל יבואני התבואה".