סגור
שרת התחבורה מירי רגב 22.8.24
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: שלו שלום)

ניתוח
אוזלת היד של משרד התחבורה: אזרחים ומילואימניקים תקועים - בארץ ובחו"ל

אלפי אזרחים, חלקם מילואימניקים עם צו 8, תקועים בחו"ל בשל היעדר טיסות ומחירים חריגים; וכשהם כן מצליחים להגיע, אין תחבורה ציבורית שתוביל אותם לשטחי הכינוס בצפון בשל ראש השנה והשבת; שרת התחבורה וחברת הקבינט מירי רגב, שנצפתה בחנות תכשיטים בבודפשט סמוך לפתיחת התמרון הקרקעי בלבנון, קיימה לפי אתר משרדה לפחות 14 דיוני חירום בשנה האחרונה; חוסר האפקטיביות - קווים לדמותה 

אלפי אזרחים תקועים במדינות זרות, חלקם מילואימניקים עם צו שמונה, אך הם לא מצליחים לחזור ארצה עקב מיעוט טיסות ובשל מחירים חריגים שמגיעים למאות דולרים ואף יותר, אותם חברות התעופה הישראליות גובות גם מיעדים קרובים.
אותם מילואימניקים "ברי מזל" שכן הצליחו לחזור ארצה גילו כי הם אינם יכולים להגיע לשטחי הכינוס בצפון מפני שמיום שלישי עד מוצאי שבת אין תחבורה ציבורית בישראל בעקבות ראש השנה והשבת. כתוצאה מכך, שוב החלו התארגנויות אזרחיות להסיע מילואימניקים לצפון, ואחרים נאלצו בעל כורחם להשתמש ברכב הפרטי המשפחתי לשם הגעה חזית. אזרחית נוספת ששהתה בחו"ל היא שרת התחבורה וחברת הקבינט מירי רגב, שצולמה בחנות יהלומים בבודפשט בסמוך לפתיחת התמרון הקרקעי בלבנון.
בשלב הזה אף אחד לא צריך להיות מופתע מהכאוס התחבורתי, או ליתר דיוק מהיעדרם של שירותי תחבורה מינימליים לאזרחי ישראל ולחיילים הנדרשים להצפין באופן חריג במהלך החג. מלבד מספר ימים אחרי אסון ה-7 באוקטובר בהם שירותי התחבורה והרכבת פעלו גם בשבת – משרד התחבורה חזר לשגרה של היעדר תחבורה ציבורית בשבת למרות מצב החירום המתמשך. לכך יש להוסיף ששתי חברות התעופה המרכזיות בישראל, אל על וישראייר אינן פועלות בשבת, ומשרד התחבורה לא כופה זאת עליהן למרות שהמדינה מחזיקה במניית זהב באל על שמוגדרת כחברת דגל בדיוק בשביל מקרים כאלה. בנוסף לחברות הוזרמו מאות מיליוני דולרים של סיוע במהלך משבר הקורונה כדי שלא ייקרסו.
חוסר האפקטיביות של משרד התחבורה בולט במיוחד על רקע בליץ של דיונים (והודעות דוברות בנושא) שהמשרד קיים מאז ה-7 באוקטובר. לפי אתר המשרד, בשנה האחרונה התקיימו לפחות 14 דיונים שהוגדרו כהערכות מצב, תרגולי מלחמה, היערכויות לקראת הסלמה ביטחונית או הפקת לקחים – שכולם עסקו לכאורה באפשרות של החמרת המצב הביטחוני ומתן מענה תעופתי ותחבורתי לאזרחי ישראל. בדיונים הללו השתתפו השרה רגב, סגן השר אורי מקלב, מנכ"ל המשרד משה בן זקן ובכירי רשויות ותאגידי התחבורה בישראל, ביניהם אנשי רשות התחבורה הציבורית הארצית, רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, חברות הנמלים, רשות החירום הלאומית ועוד.
חלק מהמשתתפים שנכחו בדיונים הגדירו אותם ככסת"ח שנועד לוועדת החקירה הממלכתית כשתקום או למבקר המדינה, ואילו אחרים טענו כי כן נעשתה שם עבודה רצינית. כך או כך – ברגע האמת שהגיע משרד התחבורה שוב התגלה כלא אפקטיבי ולא מתפקד במקרה הטוב, או כגוף שפועל פוליטית ומפחד מהמפלגות החרדיות במקרה הרע.
בכירים במשרד התחבורה ששוחחו עם כלכליסט טענו כי זרועות התחבורה, ביניהן מערך התחבורה הציבורית והרכבת נמצאות בכוננות חירום ויכולות לפעול בשבת במקרה הצורך, אך משרד הביטחון לא הגדיר צורך כזה. עוד נאמר כי במשרד התחבורה דאגו להעמיד לרשות צה"ל עשרות אוטובוסים שיתגברו את שירותי ההסעה שמשרד הביטחון מספק, וכי ביכולתם להעמיד עד 4,500 אוטובוסים כאלה לפי דרישה. למרות האמור, יש לציין כי שירותי ההיסעים הפנימיים של הצבא אינם תחליף אמיתי לרשת התחבורה הציבורית הארצית, וכי בסופו של דבר ההחלטה להפעיל את שירותי התחבורה הציבורית בשבת חונה אצל משרד התחבורה ולא נדרשת הנחיה חיצונית ממשרד הביטחון.
תגובת משרד הביטחון: "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וטיסות לישראלים הינה בסמכות משרד התחבורה, כחלק ממימוש אחריותו. מצופה כי משרד התחבורה יקיים הערכות מצב שוטפות באשר לצורך הציבורי בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו/או בטיסות חילוץ. צה"ל ומשרד הביטחון עסוקים במאמצי המלחמה והכרעת האויב. מצופה ממשרד התחבורה להירתם בהתאם להערכת המצב ולסייע במסגרת אחריותו".