סגור
שר העבודה יואב בן צור 10.7.23
שר העבודה יואב בן צור. "אין זה סוד כי עמדתי שונה לחלוטין מעמדתך" (צילום: עוז מועלם)

שר העבודה ליועמ"שית: מבקש ייצוג נפרד בעתירה נגד ביטול מימון המעונות למשתמטים

יואב בן צור פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בטענה שהוא מתנגד לחוות הדעת שלה האוסרת על מתן הנחות לאברכים שאיבדו את דחיית השירות. בשל קרבת שנת הלימודים, בג"ץ הורה למדינה להשיב עד מחר 

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) פנה ליועצת המשפטית לממשלה וביקש ייצוג נפרד בעתירה נגד הפסקת ההנחות לאברכים שאיבוד את הסדר דחיית השירות. השר מנמק את דרישתו - ״אין זה סוד כי עמדתי שונה לחלוטין מעמדתך המוצהרת. אני סבור כי אין כל קשר ולא אמור להיות כל קשר בין מבחני התמיכה לבין חוק הגיוס. וכל ניסיון ליצור קשר כזה, יש בכך בכדי להחטיא את מטרת המבחנים כמו גם את מטרות משרד העבודה".
עוד טוען השר ש"עמדתה של היועצת המשפטית של משרדי אף היא אינה עולה בקנה אחד עם עמדתי, וזאת בין היתר בגין כפיפותה של היועצת המשפטית של משרדי לייעוץ המשפטי לממשלה, ובכך בעצם אין כל ייצוג לעמדתי כשר האמור להוביל מדיניות".
היועמ"שית הורתה ב־11 באוגוסט כי לא ניתן משפטית להמשיך להעניק ל־6,700 אברכים שאיבדו בשל פסיקת בג"ץ את מעמד דחיית השירות הנחות במעונות יום. מדובר בהנחות של 2,300-1,300 שקל שהן מרכיב חשוב בסל ההטבות לאברך וביכולתו לחיות בלי לעבוד. יצוין שבן צור מעכב את פרסום טבלת ההנחות והקריטריונים להנחות לכלל ההורים כאמצעי לחץ לביטול ההוראה. בכך הוא פוגע בהורים חרדים רבים. בשל קרבת שנת הלימודים, בג"ץ הוציא צו ביניים המורה למדינה להשיב עד מחר.
שלשום ראשון עתרו בידי שני ארגונים חרדים, אמת ליעקב, ארגון שמגדיר את מטרתו כ"מניעת סכנות לילדים חרדים" ו"שמורה", עמותה המייצגת לדבריה 20,000 נשים חרדיות עובדות; וכן חוה הורוביץ, רעייתו של אברך ואם לשני פעוטות. בעתירה הן מבקשות מבג"ץ, באמצעות עו"ד זלמן בלאק, לבטל את חוות הדעת של היועצת ולהורות למשרד הרווחה להמשיך את הסבסוד, לכל הפחות עד תום שנת הלימודים תשפ"ה (2024/5).
לטענת העותרות, חוות הדעת "פוגעת באופן חסר תקדים באימהות בציבור החרדי - דווקא האימהות אשר יצאו והשתלבו בשוק העבודה. חוות דעת שעלולה למחוק במחי יד תהליך של עשרות שנים - שילובן של נשים חרדיות בשוק העבודה הישראלי". מיארה מבקשת "להפלות באופן קיצוני ילדים ופעוטות מהמגזר החרדי, באמצעות חוות דעת מופרכת" שעומדת לטענת העותרים בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחרותו ולפסיקת בית המשפט העליון.
לדברי העותרות פסיקה מהעבר של בג"ץ מלמדת, כי "מטרת הסבסוד היא אחת ויחידה: עידוד יציאת אימהות לשוק העבודה. הסבסוד הוא אינו תגמול לאב שלומד בכולל או בישיבה, ואינו מהווה תמיכה כלל באב. עוד נטען, כי חוות הדעת נשלחה פחות משלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, כאשר משפחות רבות כבר הסתמכו על הסבסוד ורשמו את ילדיהן למעונות.