סגור
חיילים בבית הרוס בקיבוץ בארי מלחמה בעזה חרבות ברזל
חיילים בקיבוץ בארי (צילום: גדי קבלו)

"יש לשלם בדחיפות מקדמות לכל מי שפונה מעוטף עזה לבית הארחה או מלון"

עמוס פרג'ון, ראש ענף כלכלה בתנועה הקיבוצית: "אנשים פונו רק עם בגדים לגופם, צריך קודם כל לדאוג שיהיה להם עם מה לחיות". רשות המסים: "מסתובבים במלונות, אבל יש קושי לאתר את כל המפונים כדי לבדוק אם הם רוצים מקדמות"

"ישנם לפחות שישה קיבוצים בעוטף עזה שיהיה צורך לשקם אותם מהיסוד לאחר המלחמה, אבל הדבר הדחוף ביותר כרגע הוא תשלום מקדמות לכל מי שפונה מהעוטף לבית הארחה או מלון על ידי פיקוד העורף". כך אמר היום (א') עמוס פרג'ון, ראש ענף הכלכלה בתנועה הקיבוצית.
בתנועה הקיבוצית הקימו מוקד חירום לקיבוצי העוטף, במטרה לקדם פתרונות מהירים לצרכים הכלכליים של המפונים, קיבוצים מ-0 ועד 4 ק"מ מהגבול עם עזה. מדובר בכ-13 אלף תושבים מ-25 ישובים שספגו את מירב הנזקים בנפש ורכוש. הם יוכלו לשהות באתרים שפונו אליהם (למשל בשפיים או במעלה החמישה) ללא הגבלת זמן ותקציב – עד סיום הלחימה. במקביל ישנם צרכים כלכליים של תושבי הקיבוצים שלא פונו אך מצויים באזור הלחימה (7-4 ק"מ).
אנשי התנועה הקיבוצית נפגשו בסוף השבוע בשפיים עם מנהל מס רכוש ברשות המסים, אמיר דהן, ודרשו הסדרה מהירה של קבלת מקדמות בסכום המקסימלי למפונים, וכן קבלת מקדמות על הנזק העקיף לעסקים וטיפול מהיר בהעברת התקבולים החסרים עוד מהמבצע הצבאי הקודם שלדבריהם טרם הועברו.
"אנשים פונו עם הבגד על גופם", אמר פרג'ון. "לפני שמתחילים לעמוד את הנזקים הישירים (פגיעה בבית, רכב וכו') והעקיפים (אובדן אפשרות השתכרות), דבר שהוא בלתי אפשרי בשלב זה כי מדובר באזור לחימה, צריך קודם כל לתת להם את המקסימום שאפשר לשלם לפי חוק, ולימים להתחשבן איתם".
לדברי פרג'ון מוקד החירום שהקימה התנועה פועל גם מול רשות החשמל. בשל הלחימה ישובים שלא פונו זקוקים להזרמת סולר לגנרטורים, בהינתן שתשתיות החשמל ניזקו, לצורך עובדה שוטפת של הפעלת רפתות, לולים, ציוד חקלאי ועוד.
בנוסף פועל מוקד החירום מול רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון. "אנחנו רוצים קידום מהיר של 'מסלול ירוק' לבעיות מגורים לטווח הקצר, הבינוני והארוך ופתרונות לטווח המיידי ותיאום לצורך יצירת מסלול מהיר להסדרת שיכון ביניים למפונים", אמר פרג'ון.
מרשות המסים נמסר כי מאז יום רביעי נציגי מס רכוש החלו להסתובב במלונות שבהם שוהים המפונים, למלא עבורם את הטפסים ולשאול אותם האם הם מעוניינים במקדמות על חשבון הפיצוי העתידי. בשלב זה הרשות לא ידעה לנקוב במספר המפונים שאליהם הגיעה, במספר המפונים שהביעו רצון במקדמה, ובשאלה, האם המקדמות כבר הגיעו לחשבונות הבנק של אלו שהיו מעוניינים בכך. בנוסף, מציינים ברשות כי יש קושי לאתר את כל המפונים, והם מקיימים חשיבה פנימית כיצד להגיע לכולם.