סגור
רכבת קלה קו אדום הרכבת הקלה הקו האדום
קרונות של הקו האדום בתל אביב, שגם אותם ייצרה CRRC הסינית (צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock)

בלעדי
CRRC הסינית בדרך לספק קרונות לקו הכחול בי-ם בחצי מיליארד יורו; הדרג המדיני יתערב?

קבוצת Jtrain, המורכבת מדניה סיבוס ודן, חתמה על מזכר הבנות עם CRRC הסינית להחלפת הספקית הפולנית שנטשה. החברה מוגדרת כ"צבאית" בפנטגון ונחשדת בעקיפת סנקציות על איראן. בעבר: לחץ אמריקאי מנע את כניסתה לפרויקטים בתל אביב

קבוצת Jtrain שמורכבת מדניה סיבוס ודן שזכתה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים חתמה על מזכר הבנות עם ספקית הקרונות CRRC הסינית כדי שזו תספק רכבות וקרונות לרכבת הקלה, כך נודע לכלכליסט. CRRC היא יצרנית הקרונות והרכבות הגדולה בעולם, וזו סיפקה גם את הקרונות לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. ההסכם עם CRRC נחתם לאחר שלפני חצי שנה ספקית הקרונות הקודמת של הקבוצה חברת Pesa הפולנית נטשה את הפרויקט על רקע קשיים כלכליים שנבעו בין השאר מעליית פרמיית הסיכון של ישראל כתוצאה מהמלחמה. לאחר שנחתם מזכר ההבנות, הקבוצה תצטרך להגיש הצעה חדשה למדינה שכוללת מפרט טכני עדכני. ההסכם שנסגר היום טרם אושר בדירקטוריונים של החברות השונות (CRRC, דניה סיבוס ודן) אך המדינה עודכנה על כך. לכלכליסט נודע כי היקף העסקה עומד על חצי מיליארד יורו, והפער בינה לבין העסקה המקורית עם Pesa עומד על כ-15 מיליון יורו בלבד.
חברת CRRC נמצאת ב"רשימה השחורה" של משרד הביטחון האמריקאי, והיא מוגדרת כ"חברה צבאית סינית" על ידי הפנטגון וזאת למרות שהחברה פועלת גם בארה"ב. לפני כחצי שנה פנו חברי קונגרס אמריקאים לשרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן בדרישה לחקור שש חברות סיניות, ביניהן CRRC, בטענה כי אלו עוקפות את הסנקציות האמריקאיות נגד איראן וכתוצאה מכך מממנות טרור שמופנה בין השאר כנגד ישראל. כמה חודשים לפני כן מועצת האיחוד האירופי חקרה את CRRC על בסיס הטענה כי ממשלת סין מסבסדת את הצעות החברה ומאפשרת לה לבצע הצעות הפסדיות (אסטרטגיית Dumping, הגשת הצעה הפסדית או לא ריאלית בכדי לזכות במכרז בכל מחיר) – וכתוצאה מהחקירה החברה משכה את הצעתה במכרז. לפני כשלוש שנים נחשף בכלכליסט כי הממשל האמריקאי לחץ על ישראל שלא לאפשר לחברות סיניות (ביניהן CRRC) להשתתף במכרזי הרכבת הקלה של הקו הסגול והירוק בגוש דן, ובסופו של דבר ההצעה של הקבוצה שהייתה מורכבת מהחברות הסיניות, שיכון ובינוי ואגד נפסלה מפני שהייתה "זולה מדי".
גם הפעם קיים חשש כי מערכת הביטחון והדרג המדיני יפעלו למנוע את השתתפות הסינים בפרויקט התשתית, בין אם משיקולי יחסים בינלאומיים למול האמריקאים ובין אם מסיבות הקשורות להשפעה אפשרית של מעצמה זרה על פרויקט תשתית בבירת ישראל. עם זאת, בניגוד למכרז של הקו הסגול והירוק בתל אביב, במקרה הנוכחי הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות לא מוסמכת לדון בנושא, מפני שבמקרה הנוכחי מדובר על רכש של ציוד ולא על השקעה של גוף סיני בישראל (CRRC לא תהיה חלק מגרעין השליטה בקבוצה).
גם על הצעת Jtrain נטען כי הייתה זולה באופן חריג, וב"כלכליסט" נחשף כי המדינה אף שקלה לפסול את הקבוצה בעקבות הרכב ההצעה ומחיר הההפעלה והתחזוקה הנמוך. מאז ש-Jtrain זכו במכרז הם סבלו מעזיבת השותפה הספרדית COMSA, ככל הנראה על רקע פוליטי עקב מלחמת חרבות ברזל. בקבוצות שהתחרו ב-Jtrain מתחו בזמנו ביקורת על האופן שבו המדינה ניהלה את המכרז וביקרו את הגמישות הגדולה שניתנת לזכיין המאפשרת לו להחליף ספקים, ולשנות את מבנה המניות שלו. "זו כבר לא ההצעה שזכתה", אמר אז בכיר באחת מהקבוצות המתחרות ל"כלכליסט". בקבוצת Jtrain טוענים מנגד כי העיכובים והשינויים מול הספקים הבינלאומיים לא השפיעו עד כה על קצב העבודה על הפרויקט.
הקו הכחול בירושלים כולל הקמת מסילות לשלושה קווי רכבת מהשכונות גילה ותלפיות בדרום העיר ועד רמת אשכול ורמות בצפון ירושלים, באורך של כ-31 ק"מ. הקו יעבור ב-53 תחנות, מתוכן 3 יהיו תת קרקעיות במקטע באורך של כ-2 ק"מ במרכז העיר ירושלים. הפרויקט צפוי להיפתח לפעילות מסחרית באופן סביב שנת 2030. קבוצת Jtrain אמורה להפעיל את הקו למשך למשך 7 שנים, עם אפשרות הארכה ל-18 שנים נוספות. את הרשת תתחזק החברה למשך 25 שנה.
קבוצת Jtrain, הזכיינית של הקו הכחול, מסרה בתגובה: "החברה מנהלת משא ומתן עם מספר חברות בינלאומיות מובילות בתחום. בשלב זה אין סגירה סופית ואנו ממשיכים בשיחות עם כלל הגורמים הרלוונטיים".