סגור
מטוס קרב מטוסי קרב F-15 חיל האוויר
מטוסי קרב F-15 (צילום: AFP)

פרסום ראשון
בעלות של 22.7 מיליארד שקל: ועדת הכספים אישרה רכישת מטוסי F-15

באישור של הוועדה למשרד הביטחון נכתב כי ההרשאה להתחייב היא עבור הוצאות "ביטחוניות שונות". לכלכליסט נודע כי הכוונה היא השלמת עסקת הרכש שפורסמה במאי בכלכליסט וכללה רכישת טייסת F-35 וטייסת F-15 בסכום של כ-34 מיליארד שקל

ועדת הכספים של הכנסת נתנה היום אור ירוק למשרד הביטחון להתקדם עם עסקת ענק בסכום של 22.7 עבור רכישת טייסת מטוסי F-15 (מדגם F-15IA). בהודעה שפורסמה היום על ידי הוועדה נכתב כי ההרשאה להתחייב היא עבור "הוצאות ביטחוניות שונות" אך לכלכליסט נודע כי מטרתה היא השלמת עסקת הרכש שדווח עליה בכלכליסט בחודש מאי האחרון שכללה רכישה של טייסת F-35 וטייסת F-15 עבור חיל האוויר בסכום כולל של כ-34 מיליארד שקל.
ביוני האחרון אישרה ועדת הכספים את החלק הראשון של העסקה בגובה 11.3 מיליארד שקל עבור טייסת ה-F-35, וכעת אישרה הוועדה את שאר הסכום. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עיכב את ביצוע העסקה במשך חודשים כחלק ממאבקו בשר הביטחון גלנט בין היתר על נושא הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון ועניינים הקשורים לסמכויות ביהודה ושומרון (סמוטריץ' מכהן גם כשר במשרד הביטחון). ההחלטה לקדם את עסקת הענק התקבלה בישראל כבר ב-2021. רכישת המטוסים מהיצרנית בואינג האמריקאית מתוכננת להיעשות באמצעות כספי הסיוע הביטחוני של ארה"ב.
מטוסי הקרב החדשים שישראל מבקשת לרכוש בארה"ב אמורים להחליף עשרות מטוסי קרב מיושנים שעדיין משמשים את חיל האוויר כמו מטוסי F16 מדורות קודמים ומטוסי F15 שהראשונים בהם נחתו בארץ עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת. עלות האחזקה שלהם גבוהה, חלקי החילוף שלהם יקרים והיכולות המבצעיות שלהם אל מול היקף ועוצמת האתגרים הביטחוניים העדכניים - מאוד מוגבלות.