סגור
חרדים העיר אלעד 2016
העיר אלעד. החברה זכתה במכרז להקמת פרויקט מחיר למשתכן בעיר (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

פרסום ראשון
חברת "גיא ודורון לוי" תובעת 26 מיליון שקל מהמדינה ורמ"י בגלל עיכוב בפרויקט באלעד

החברה טוענת כי עיכוב בהקמת קיר אקוסטי מנע ממנה לקבל היתרי בנייה ולהתחיל בבניית פרויקט מחיר למשתכן; העיכוב אילץ אותה לבנות בתקופת התייקרויות משמעותית והביא לנזקים של עשרות מיליוני שקלים

בגלל קיר אקוסטי: חברת הבנייה והיזמות "גיא ודורון לוי הנדסה בנייה והשקעות" הגישה אתמול (יום שלישי) לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה בסך 26 מיליון שקל נגד מדינת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (מחוז מרכז) וברן ישראל. זאת, בטענה לנזקים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים אשר נגרמו לתובעת כתוצאה "מעיכוב בהקמת פרויקט עקב מחדליהן של הנתבעות".
במסגרת התביעה טוענת התובעת כי זכתה בשנת 2020 במכרז של המדינה להקמת פרויקט מחיר למשתכן בעיר אלעד. מכוח זכייתה, התקשרה התובעת לטענתה בהסכמים עם המדינה ועם ברן ישראל, החברה המנהלת מטעם המדינה, במסגרתם הוטל על הנתבעות לבצע עבודות הפיתוח הנדרשות. עוד נטען כי התובעת שילמה עבור הקרקע ועבור עבודות הפיתוח את כל הסכומים שנדרשו ממנה במועדם. עוד נטען בתביעה כי התב"ע החלה על שטח הפרויקט קובעת כי השלמת בניית קיר אקוסטי מסוים הינה תנאי לקבלת היתר בנייה לתובעת. למעשה, נטען, כי כל עוד לא הושלמה בניית הקיר האקוסטי, הרי שהתובעת לא יכולה היתה לקבל את היתר הבנייה ולהתחיל את עבודות הבנייה.
"רק לאחר שבמשך שנים התעכבה הקמת הקיר האקוסטי, שונתה בסוף מאי 2024 דרישת השלביות באופן המאפשר לבקש היתרי בנייה בלא המשך המתנה להשלמת הקמת הקיר האקוסטי. המשמעות היא עיכוב של שנים בהקמת הפרויקט בשל אי בניית הקיר האקוסטי". עוד נטען כי הקמת הקיר האקוסטי הינה חלק מעבודות הפיתוח שבאחריות הנתבעות. "מחדלי הנתבעות באי הקמת הקיר האקוסטי מנעו את הקמת הפרויקט ויצרו עיכוב אשר גרם לתובעת להפסדים ונזקים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.
העיכוב גרם לכך שהבנייה תתבצע לאחר גל התייקרויות משמעותי בעלויות הבנייה. העיכוב השית, בנוסף ,עלויות מימון כבדות ומיותרות על התובעת. עיכוב זה אף גרם לדחייה בקבלת רווחי הפרויקט והחזר ההון העצמי. עוד נטען בתביעה כי הנתבעות מנסות להתנער מאחריות בטענה כי העיכוב בהקמת הקיר האקוסטי הינו באשמת משרד התחבורה. לטענתן, האחרון השתהה בהעתקת מסוף אוטובוסים המצוי באחריותו.
"אלא ,שהתובעת כרתה הסכם עם המדינה כאשר ידוע לכל כי משרד התחבורה נמצא באחריותה ותחת שליטתה. ברור כי יד שמאל של המדינה אינה יכולה להסיר ממנה אחריות למחדלים ולהפרות של ההסכמים עם התובעת בטענה כי האחראית למחדלים היא יד ימין".
מהתביעה עולה כאמור כי רק במאי 2024 התקבל ערר המדינה על החלטת הוועדה המחוזית ושונתה דרישת השלביות, כך שהשלמת בניית הקיר האקוסטי אינה נדרשת עוד כתנאי למתן היתר בנייה . אולם התובעת טוענת באמצעות עוה"ד ניר רבר ואוריאל מוזס ממשרד הרצוג פוקס נאמן כי אין בכך כדי להסיר את אחריותן של הנתבעות וחובתן לפצות את התובעת. טרם הוגש כתב הגנה. טרם נמסרו תגובות מהנתבעות לכתבה.
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה אלינו. עמדת הרשות תוצג באמצעות הפרקליטות במסגרת ההליך המשפטי".