שאלות ותשובותכמה נשלם בכבישים? האוצר חושף את מפת אגרות הגודש
שאלות ותשובות
כמה נשלם בכבישים? האוצר חושף את מפת אגרות הגודש
רפורמת מס הגודש שצפויה לעבור היום בקריאה ראשונה בכנסת, תטיל אגרה על נהגים שייסעו ברכבם הפרטי בגוש דן בשעות העומס. כלכליסט הכין מדריך מפורט עם שאלות ותשובות
הצעת חוק ההסדרים, שצפויה לעלות להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת היום, כוללת בתוכה את כל הרפורמות המשמעותיות שיעברו יחד עם התקציב.
אחת מהרפורמות הללו היא "מס הגודש", שיוטל על כל הנהגים שייסעו ברכבם הפרטי בגוש דן בשעות העומס. הרפורמה החדשה מעלה שאלות רבות, ובכלכליסט החלטנו לרכז אותן ואת התשובות הידועות להן.
מתי הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף?
רפורמת אגרות הגודש צפויה להיכנס לתוקף החל מחודש מרץ 2024, אך לממשלה יש אפשרות לדחות את יישומה עד למרץ 2025.
כמה תעלה נסיעה בגוש דן?
לפי התוכנית יחולק גוש דן לשלוש טבעות וירטואליות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שישמשו כאיזורי תשלום שונים. שיעורי התשלום יקבעו ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקל.
1. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 יגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית.
2. בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 יגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית.
3. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקל.
לדוגמה רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ-25 שקל על מעבר בכל אחת מן הטבעות. המחירים צפויים להשתנות עם שינויים בדפוסי העומס.
איזה אזורים כלולים בכל טבעת?
הטבעת הפנימית מכילה את העיר תל אביב ללא השכונות הפריפריאליות (דרום יפו והשכונות שמצפון לירקון). הטבעת התיכונה תכיל בתוכה את רוב חלקי רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון, בת ים ושכונות תל אביב שאינן כלולות בטבעת הפנימית. הטבעת החיצונית כוללת את כל גוש דן רבתי – פתח תקווה, הרצליה, יהוד-מונוסון, אור יהודה, קרית אונו, גני תקווה, גבעת שמואל וראשון לציון.
האם כולם ישלמו את אותו מחיר?
לא. כאמור, התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקל, אך מגבלה זו לא תחול על מוניות רגילות ומשאיות שצפויות לנסוע ללא תקרת חיוב יומית. תשלומי אגרות הגודש לא יוטלו על אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תג נכה ומוניות שירות. אופנועים צפויים לשלם מחצית משיעור התשלום ומשאיות צפויות לשלם תשלום כפול. שר האוצר יהיה רשאי בעתיד לתת הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים בעלי תפוסה מלאה, אבל הנחה זו תהיה כפופה ליכולת הטכנולוגית שתוכל לוודא את כמות הנוסעים ברכב.
כיצד הצעד ישפיע על תושבי גוש דן שמתניידים ברכב פרטי?
תושבי גוש דן צפויים לשלם את אגרות הגודש כמו כל אזרחי ישראל. במידה ויתבצעו נסיעות בתוך תחום הטבעת ללא מעבר בשער תשלום אז לא אמור להתבצע חיוב. דהיינו שתאורטית תושב מרכז תל אביב יוכל לנסוע בתוך הטבעת הפנימית מבלי לשלם.
איך התשלום יתבצע בפועל?
התשלום יתבצע דרך מעבר ב"שערים" שימוקמו בצירים ראשיים העוברים בין טבעת לטבעת. מיקום השערים טרם נקבע, אך לצורך העניין סביר להניח ששערים כאלו ימוקמו בצירים מרכזיים דוגמת דרך נמיר, דרך איילון וכביש 1. בשלב זה עוד לא הוחלט כיצד תתבצע הגבייה, אבל זו תתבצע באמצעים אלקטרוניים ובתשלום חודשי, וסביר להניח שתהיה דומה לנעשה בכבישי אגרה דוגמת כביש 6. הכסף יגיע לרשות המסים דרך חברה שתעסוק בגביית התשלום בפועל – אם זה על ידי מצלמות או בשיטה אחרת.
מי צפויים להיפגע מהמהלך?
הרפורמה מבקשת לצמצם באופן מוצהר את מספר הנוסעים ברכב פרטי בגוש דן, ולכן כל מי שמסתמך על כך באופן בלעדי ולא יעבור לתחבורה ציבורית צפוי להיפגע מהמהלך. יש טענות לשני הכיוונים לגבי האם מדובר במיסוי פרוגרסיבי או רגרסיבי: מצד אחד יש קשר ישיר בין בעלות על רכב פרטי לבין מצב סוציו-אקונומי, אך מהצד השני כל תשלום של מס בגובה אחיד פוגע יותר בשכבות החלשות מאשר בשכבות החזקות.
איזה השפעות עקיפות יהיה למהלך?
לפי לשון החוק, עלות הגודש צפויה להיות מוטלת על צרכן השירות (משאית, מונית) וזאת בכדי לשקף את כלל העלויות של השירות אותו הם צורכים. הדבר צפוי להוביל לעלייה משמעותית במחירי רוב הסחורות והשירותים בגוש דן.