סגור

שנה למלחמה: הזדמנות לחיזוק העסקים הקטנים

בימים אלה, אנו מציינים שנה למלחמה ולמשבר הכלכלי שבא בעקבותיה. זוהי תקופה של חשבון נפש. לא רק ברמה האישית, אלא גם ברמה הכלכלית והחברתית. השנה החולפת הייתה רצופת אתגרים, במיוחד עבור נשים בעלות עסקים קטנים, שמצאו את עצמן בחזית המאבק הכלכלי.
בשנה האחרונה לאורך כל התקופה, ראינו את הקושי העצום שחוו בעלות עסקים קטנים. מחקר שערכנו חודשיים לאחר פרוץ המלחמה, הראה תמונה מדאיגה: למעלה ממחצית (53%) מהנשים בעלות עסקים קטנים וזעירים דיווחו על ירידה של מעל 50% בהכנסותיהן. עבור רבות מהן, העסק הוא מקור הפרנסה העיקרי או השלמת הכנסה הכרחית למשפחה. המצב היה קשה במיוחד עבור קבוצות מסוימות. כמו למשל תושבות הצפון והדרום ותושבות מיישובים מפונים, ובנות זוג של משרתי מילואים שנאלצו להתמודד לא רק עם הירידה בהכנסות, אלא גם עם היעדרות בן הזוג מהבית.
למרות זאת, מה שמרשים אותי יותר מכל הוא המחויבות והנחישות של הנשים הללו. הן לא מוותרות. הן רוצות להצליח, להתפרנס בכבוד ולתרום לכלכלה הישראלית. אבל חשוב להבין - הן לא יכולות לעשות זאת לבד. ניקח לדוגמא את אולגה, בעלת מזקקה לייצור ליקרים הפועלת מקריית שמונה בימים כתיקונם. מדובר על עסק חדש יחסית מכאן שאיננו מזכה בפיצויים מהמדינה. בעלת עסק כזה נותרת לבדה מול שוקת שבורה. תמיכה וייעוץ עסקי פרטני כמו גם מענק נלווה נותן לה את כרית הבטחון לתקופה הקרובה. נבנתה יחד איתה תוכנית עבודה מיידית למכירות של הליקרים המוכנים, נבנה אתר המותאם למכירות ברשת וכך יד ביד נשמרה הפרנסה למרות שהמפעל אינו פועל.
אולגה למעשה הצטרפה לתוכנית החירום שמפעילה יוזמות עתיד מפרוץ המלחמה ועד היום. תוכנית שמטרתה לסייע לבעלות העסקים באופן מיידי לעלות שוב את העסק על דרך המלך בשילוב סלי מימון לקמפיינים דיגיטלים, נראות רשתית ועוד. תוצאות התוכנית עד כה מרשימות. בתוך זמן קצר, הצלחנו להביא לעלייה של 16% בממוצע ההכנסות של המשתתפות, ויותר ממחציתן (52%) דיווחו על גידול בהכנסות. זה מראה שעם התמיכה הנכונה, השינוי אפשרי. אבל חשוב להדגיש - זו רק ההתחלה.
מה שבעלות העסקים הקטנים צריכות באמת הוא לא רק מענקים זמניים ועזרה נקודתית. הן זקוקות לתשתית של תמיכה ארוכת טווח. הן צריכות כלים - ידע עסקי, מנטורינג, רשתות תמיכה, וגישה למשאבים שיעזרו להן לצמוח ולהתפתח. כאן נכנס תפקידם של המדינה, המגזר העסקי והציבור. המדינה יכולה להשקיע תקציבים בתכניות ארוכות טווח לפיתוח עסקים קטנים, במיוחד אלה שבבעלות נשים. תכניות אלו עשויות לכלול הכשרות מקצועיות ממוקדות, קבוצות נטוורקינג סיוע בפלטפורמות ותקציבי שיווק וכו'.
1 צפייה בגלריה
צופית גורדון מנכ"לית "יוזמות עתיד"
צופית גורדון מנכ"לית "יוזמות עתיד"
צופית גורדון
(צילום: Q Elite Beauty)
המגזר העסקי מצדו, יכול ליצור מערכת תמיכה על ידי התחייבות לעבוד עם אחוז מסוים של ספקים מבתי עסק קטנים וזעירים, ויזום שיתופי פעולה עסקיים הדדיים ורווחיים. הרשויות המקומיות, כחלק מהמגזר הציבורי, יכולות לתרום באופן משמעותי על ידי עידוד רכישה מעסקים מקומיים קטנים, הקצאת מתחמי עבודה משותפים, ארגון אירועים עסקיים וירידים המיועדים לעסקים קטנים, כמו גם יצירת פלטפורמות דיגיטליות לשיווק עסקים מקומיים.
אבל גם לנו כאנשים מהשורה יש את היכולת לעזור. הציבור יכול לבחור לתמוך בעסקים מקומיים, בייחוד כעת סביב החגים, לספר עליהם לחברים ולעזור ליצור קהילה תומכת סביבם. בתקופת המלחמה ראינו יוזמות מרגשות של תמיכה בעסקים מקומיים - מרכישת מוצרים ועד לעזרה בשיווק ברשתות החברתיות. זו הרוח שאנחנו צריכים לשמר ולטפח.
אני מאמינה שחיזוק העסקים הקטנים, במיוחד אלה שבבעלות נשים, הוא מפתח לחוסן כלכלי וחברתי. זו לא רק ההחלטה הנכונה מבחינה ערכית, אלא גם השקעה חכמה בעתיד המשק הישראלי. יש לנו הזדמנות אמיתית בשנה החדשה לשנות את המציאות הכלכלית. האחריות מוטלת על כולנו - ממקבלי ההחלטות ועד לכל אזרח, לפעול יחד למען עתיד כלכלי מבטיח יותר.
צופית גורדון הוא מנכ"לית עמותת "יוזמות עתיד" – המלווה נשים בתהליכי הקמה ופיתוח של עסקים קטנים