סגור
אביחי מנדלבליט ספטמבר 2024
אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט, היום. "שלטון החוק הוא העוצמה שלנו" (צילום: עמיר קורץ)

מנדלבליט: "תכלית ההפיכה המשטרית היא להפוך נאמנות למדינה לנאמנות לשליט"

היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט הזהיר בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין בת"א מפני ניסיונות השתלטות פוליטית על בית המשפט העליון, המשטרה ומוסדות נוספים. הוא קרא להקמת ועידת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר: "אם בית הדין הבינ"ל יראה שמקימים גוף חקירה עצמאי ורציני - מצבנו יהיה טוב יותר"

"התכלית של ההפיכה המשטרית היא להפוך נאמנות למדינה ולערכיה היסודיים - לנאמנות אישית. להחליף כ-10 אנשים ולהפוך אותם לנאמנים אישית לשליט, נאמנים למלך ולא לממלכה וכך נגמר הסיפור", כך אמר היום היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין בתל אביב. מנדלבליט הזהיר מפני ניסיונות השתלטות פוליטית על בית המשפט העליון, משטרת ישראל ועוד מוסדות ממלכתיים.
בהתייחס לשאלה האם ההפיכה המשטרית חוזרת כעת ללא כל מחסומים השיב מנדלבליט: "אני לא חושב שמשהו השתנה. אולי יש יותר בוטות עכשיו. אני לא זוכר שאחרי 7 באוקטובר מישהו אמר רגע רגע בואו נסיר את החוק הנוראי הזה שקראו לו ביטול עילת הסבירות".
מנדלבליט קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנוגע למלחמה בעזה וטבח 7 באוקטובר, וזאת כחלק מכיפת הברזל המשפטית על ישראל כאשר ברקע החשש להוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד בכירי המדינה בבית הדין הבינלאומי בהאג: "הוצאת צווי מעצר זה באמת אירוע דרמטי לא בגלל שיש פה עניין פרסונלי, אלא כי ההשלכות הן למדינת ישראל. ברמה האסטרטגית זה ממש אסון, וזו הוכחה שהמלחמה מתנהלת מול המדינה כל הזמן גם במישור המשפטי. לכן גם בביקור הידוע של הנשיא ביידן שבא לפה וירדו לו דמעות זעם וכאב הוא אמר אתם תעמדו בדיני הלחימה. כל הדבר הזה מאוד חשוב. אנחנו חייבים את העזרה של מדינות המערב. אם לא נקבל את התמיכה שלהם זה אומר שאנחנו מדינה מצורעת. וזה יכול לרסק את המדינה מקצה לקצה".
מנדלבליט אמר עוד כי ועדת בדיקה ממשלתית לא תספיק כדי להגן עלינו מול בית הדין בהאג. "ועדת בדיקה ממשלתית היא לא עצמאית וממנים אותה ראש הממשלה ושר הביטחון שהם אלה שיש חשדות נגדם. יש אמון רב במערכת המשפט הישראלית גם במערכת המשפטית בעולם וגם בבית הדין הבינלאומי כי היא עדיין עצמאית. אם בית הדין יראה שמקימים גוף עצמאי רציני ומוכר גם בבית הדין הזה וגם בבית הדין לזכויות אדם מצבנו יהיה טוב יותר. לצד זה, יש פה סכנה ביטחונית למדינת ישראל אם לא מקימים לאלתר ועדת חקירה ממלכתית. זה מסכן את ביטחון המדינה".
מנדלבליט, שהיה הפרקליט הצבאי הראשי ובכהונתו כיועץ המשפטי לממשלה ספג מתקפות רבות, אמר על המתקפה כיום נגד הפרקליטה הצבאית הראשית בעקבות ההחלטה לחקור חיילים בחשד להתעללות במחבל כלוא בשדה תימן: "זה נורא וזה יגלוש לכל פינה בארץ ישראל. ההסתערות על מפקדי הצבא וראש השב"כ היא מסוכנת ונגד הפצ"רית מעל כולם. היא מגינה על חיילים ומפקדים שלנו והיא עושה את התפקיד שלה. כשיש חשד לביצוע פשעי מלחמה היא צריכה לברר אותו. כשיש חשד לדברים כאלה אין מנוס מלברר זאת כי אם אנחנו לא נברר את זה, יהיה מי שיברר את זה. אנשים מתבלבלים וחושבים שהערכים של שלטון חוק זה החולשה של ישראל. שלטון החוק הוא העוצמה שלנו".