סגור

דיווח שוטף
מטחים לצפון, טיל למרכז נפל כנראה בים; צה"ל תקף בלבנון, נסראללה מנותק קשר

בצה"ל מעריכים כי מזכ"ל חיזבאללה לכל הפחות נפגע בתקיפה אתמול - ובסבירות גבוהה גם חוסל; בין השאר הותקפו אתרי ייצור אמצעי לחימה, מבנים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה מתקדמים ומפקדות ראשיות של ארגון הטרור; טיל קרקע-קרקע שנורה מלבנון לצפון יורט בהצלחה, מטחים נוספים לגליל העליון

בצה"ל מעריכים כי חסן נסראללה לכל הפחות נפגע - ובסבירות גבוהה גם חוסל - בתקיפה אתמול בדאחייה, בה הוטלו פצצות חודרות בונקרים על מתחם בניינים שמתחתיו, לפי הערכות הצבא, שהה מזכ"ל חיזבאללה. במקביל, צה"ל תקף תקף הלילה מטרות אסטרטגיות של ארגון הטרור בדאחייה.
10:13 - האזעקות בעשרות יישובים בכל הצפון לפני חצי שעה: עקב שיגור טיל קרקע-קרקע - שיורט. דובר צה"ל עדכן כי האזעקות הרבות שנשמעו בין 9:35 עד 9:36 בעמקים, במרכז הגליל, בגליל עליון ובגליל המערבי - נבעו משיגור של טיל קרקע-קרקע אחד מלבנון. הוא יורט בהצלחה. בנוגע להתרעות שהופעלו בין 9:50-9:49 במרחב הגליל העליון, נמסר זוהו כעשרה שיגורים שחצו משטח לבנון. חלקם יורטו. (יואב זיתון)
09:45 - צה"ל: חיל האוויר הפציץ בשעתיים האחרונות באופן נרחב בלבנון. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בשעתיים האחרונות באופן נרחב בלבנון, ופגעו בעשרות מטרות טרור של חיזבאללה בבקעא שבעומק לבנון ובמרחבים שונים בדרום המדינה. "בין המטרות שהותקפו, מבנים בהם אוחסנו אמצעי לחימה, מבנים צבאיים ומשגרים שכוונו לעורף מדינת ישראל. צה"ל ממשיך לתקוף בשעה זו מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון", נמסר. (יואב זיתון)
08:58 - צה"ל על הפיצוץ בגוש דן: טיל קרקע-קרקע שוגר מלבנון ונפל בשטח פתוח. דובר צה"ל עדכן כי טיל קרקע-קרקע ששוגר משטח לבנון התפוצץ בשטח פתוח במרכז הארץ. "לא הופעלו התרעות על פי מדיניות", נמסר. "פרטי האירוע בבדיקה". ייתכן שהטיל נפל בים, אך הדבר טרם מאומת. (יואב זיתון)
08:30 - צה"ל על האזעקות בצפון ובשומרון: 5 שיגורים חצו, מרביתם יורטו. דובר צה"ל מסר בהמשך להתרעות בכמה אזורים בצפון הארץ ובשומרון כי זוהו חמישה שיגורים שחצו משטח לבנון, מרביתם יורטו. (ynet)
08:15 - מטחים לצפון, מד"א: לא קיבלנו קריאות על נפגעים. במד"א עדכנו כי לפי שעה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים בעקבות המטחים לצפון. בשעה שמונה נשמע רצף של אזעקות רבות ברחבי הצפון, מהגליל העליון, דרך הגליל התחתון, עמק יזרעאל, ואדי ערה ויישובים מדרום לחיפה. מדובר בין היתר באום אל פחם, סכנין, שפרעם, כרמיאל, ירכא, בית ג'אן, דיר אל-אסד, מעלות תרשיחא ויישובים רבים נוספים. בהמשך נשמעו אזעקות נוספות גם בעפולה, יקנעם עילית, נצרת, נוף הגליל (נצרת עילית), עוספיא, מגדל העמק ודליית אל-כרמל.
8:01 - תקיפות נוספות של צה"ל באל-בקאע. ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דווח על סדרת תקיפות באל-בקאע שבמזרח לבנון. צה"ל אישר בהמשך את הדיווח ומסר כי הוא תוקף מטרות טרור של חיזבאללה באזור. (ליאור בן ארי)
06:45 - צה"ל: כ-10 שיגורים חצו מלבנון במטח האחרון לגליל, חלקם יורטו. דובר צה"ל עדכן כי מעט אחרי שש וחצי בבוקר כ-10 שיגורים חצו מלבנון במטח לגליל, חלקם יורטוכעשרה שיגורים חצו משטח לבנון במטח האחרון לעבר הגליל העליון. "חלקם יורטו", נמסר. עוד מסר צה"ל כי "במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בהכוונת פיקוד הצפון מבנים בהם אוחסנו אמצעי לחימה, משגרים שכוונו לעורף מדינת ישראל ומבנים צבאיים בהם פעלו מחבלים מארגון הטרור חיזבאללה". (יואב זיתון)
סיכום חדשות הלילה
התקיפות בביירות נמשכות גם אחרי התקיפה שכוונה לנסראללה: צה"ל החל הלילה (בין שישי לשבת) בגל תקיפות נגד אמצעי לחימה של חיזבאללה שאוחסנו מתחת לבניינים אזרחיים בביירות, בדאחייה ובפרבריה - וגם באל-בקאע שבעומק לבנון ובדרום המדינה.אחרי התקיפה הראשונה בשכונת א-לילכי בביירות, שהייתה ממוקדת לפי צה"ל, נראו פיצוצי משנה גדולים מהזירה - עדות לכך שהותקפו אמצעי לחימה. בהמשך הותקפו יעדים נוספים בבירה הלבנונית וסביבתה, ובפרט ברובע הדאחייה שנחשב למעוז חיזבאללה. ארגון הטרור, מצידו, טען בהצהרה כי הבניינים שהותקפו אינם משמשים כמחסני אמל"ח.
בהמשך הלילה דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר תוקף מטרות טרור אסטרטגיות של חיזבאללה בביירות, בהם אתרי ייצור אמצעי לחימה, מבנים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה מתקדמים ומפקדות ראשיות של הארגון. דובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי, קרא פעם נוספת לתושבים בדאחייה להתפנות באופן מיידי משלושה אזורים שנמצאים "סמוך לאינטרסים הקשורים לחיזבאללה". הוא פנה אליהם: "למען ביטחונכם וביטחונם של יקיריכם, אתם נאלצים לפנות מיד את המבנים ולהתרחק מהם למרחק של לא פחות מ-500 מטר".
4 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב דאחייה ביירות לבנון 28.9.24
תקיפה של צה"ל ב דאחייה ביירות לבנון 28.9.24
תקיפה של צה"ל בדאחייה, הלילה
(צילום: AP)


4 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל 3 ב דאחייה ביירות לבנון 28.9.24
תקיפה של צה"ל 3 ב דאחייה ביירות לבנון 28.9.24
(צילום: AP / Hassan Ammar)

4 צפייה בגלריה
הרס במתחם ב דאחייה ביירות לבנון בו תקף צה"ל את מפקדת חיזבאללה חסן נסראללה 28.9.24
הרס במתחם ב דאחייה ביירות לבנון בו תקף צה"ל את מפקדת חיזבאללה חסן נסראללה 28.9.24
הרס בדאחייה, במתחם בו נערכה ישיבת ההנהגה של חיזבאללה
(צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
כמו כן, צה"ל עדכן הלילה כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו את מפקד יחידת הטילים של חיזבאללה בדרום לבנון, מוחמד עלי אסמאעיל, ואת סגנו חוסיין אחמד אסמאעיל. כמו כן, הוא הוסיף כי איתם חוסלו מפקדים ומחבלים נוספים של חיזבאללה. לפי דובר צה"ל, "אסמאעיל אחראי על מתווי טרור רבים מגזרתו לעבר שטח מדינת ישראל, בהם שיגורי רקטות ושיגור טיל הקרקע-קרקע לעבר מרכז הארץ ביום רביעי האחרון".
מעט לפני כן, גורם המקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אבד הקשר עם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שבצה"ל מעריכים שלכל הפחות נפגע - ובסבירות גבוהה גם חוסל - בתקיפת מפקדת חיזבאללה המרכזית בדאחייה. הקשר אבד גם עם הבכירים הנוספים שככל הנראה שהו לצד נסראללה במפקדה, ובהם עלי כרכי והגנרל האיראני שהחליף את חסן מהדווי שחוסל בדמשק. נכון לשעה 01:00 הודיעו בלבנון על יותר מ-90 פצועים בתקיפה, וגם על שישה הרוגים.
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין התייחס לניסיון החיסול של חסן נסראללה בביירות, ומסר בהצהרה כי ״ארה"ב לא הייתה מעורבת במבצע של ישראל, לא הייתה לנו התרעה מוקדמת. שוחחתי בטלפון עם גלנט בזמן שהמבצע של ישראל כבר היה בעיצומו". לדבריו, "הפעולה הזו התרחשה רק לפני כמה שעות ובישראל עדיין מבצעים הערכות. אמרתי כמה פעמים - יש להימנע ממלחמה כוללת. דיפלומטיה ממשיכה להיות הדרך הטובה ביותר קדימה - וזו הדרך המהירה ביותר לתת לאזרחים ישראלים ולבנונים עקורים לחזור לבתיהם משני צדי הגבול".
שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, אמר כי ארצו "תעמוד לצידה של לבנון וההתנגדות - בכל האמצעים". לדבריו, "בעוד ישראל חייבת לשאת באחריות על מה שקורה בעזה ובלבנון, אי אפשר להתעלם מהשותפות לפשע של ארה"ב - רק לפני כמה שעות הישראלים השתמשו בפצצות כבדות חודרות בונקרים שקיבלו ארה"ב כדי לפגוע באזורי מגורים בביירות".