אחרי ההבנות למיזוג בין אל על וארקיע, עכשיו מגיע תור העובדים
אחרי ההבנות למיזוג בין אל על וארקיע, עכשיו מגיע תור העובדים
ההסכם בין החברות קובע לארקיע שווי של כ־125 מיליון שקל שיועברו במניות. עובדים באל על הביעו התנגדות לכך שעובדי ארקיע יקבלו בהסכם מניות בחברה הממוזגת
ביום רביעי בערב נחתם מזכר הבנות למיזוג בין חברות התעופה אל על וארקיע. החתימה על מזכר ההבנות, שנחשפה לראשונה באתר "כלכליסט", קיבלה גושפנקה רשמית עם דיווח לבורסה שיצא בחמישי בצהריים. עם זאת, חשוב להדגיש כי בשלב זה מדובר על מזכר הבנות "בלתי מחייב". גורם בכיר באל על אמר כי "הדרך למיזוג עוד ארוכה", והסיבה העיקרית לכך היא שהמיזוג מותנה בהסכמת ועדי העובדים של החברות וההסתדרות, ובאישורים של רשות התחרות והממשלה. במידה והמיזוג ייצא לפועל, ארקיע תשמור על מותג עצמאי וצוותי אוויר ותחזוקה נפרדים, וזו צפויה להפוך לזרוע התיירות והלואו קוסט של אל על.
לאחר הפרסום על המיזוג, מניית אל על טסה ב־5.8%, וביום שלפני כן המריאה ב־6.5% במחזור גבוה מהרגיל של 3.9 מיליון שקל, זאת לעומת מחזור ממוצע של 3.2 מיליון שקל ב־90 הימים האחרונים. בסך הכל, מניית החברה זינקה ב־14.63% בשבוע האחרון, מה שמעלה את החשש שהמידע על ההסכם דלף עוד לפני הפרסומים בתקשורת ובבורסה.
העסקה המסתמנת תתבצע על ידי רכישת מלוא מניות ארקיע מבעליהם כך שארקיע תהפוך לחברה בת בבעלות מלאה של אל על, ובתמורה החברה תקצה לבעלי המניות של ארקיע 10% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה ו־10% מכמות האופציות המוקצות בחברה לאחר ההקצאה. קיימת אפשרות ששיעור המניות של בעלי ארקיע יעלה ל־14%. כמו כן, החברה תקצה אופציות לרכישת מניות החברה לנושאי משרה מסוימים בחברה ובארקיע. השווי של ארקיע בעסקה הוא כ־125 מיליון שקל (בהתבסס על 14% מהון המניות והאופציות של אל על, לפי השווי נכון לסוף המסחר ביום חמישי האחרון).
במסגרת השיחות בין הצדדים מסתמן המתווה שלפיו ארקיע תהיה זרוע הלואו קוסט של אל על, וכן זרוע התיירות. כלומר, החברה שדרכה חברת התעופה הממוזגת תשווק חבילות נופש ותיירות. כמו כן, ארקיע מביאה איתה 5 מטוסים שיצטרפו ל־45 מטוסי הבואינג של אל על (27 מתוכם בבעלותה), מה שיאפשר לחברה הממוזגת לפעול ביותר קווים וכן להשיג עמדת מיקוח טובה יותר מול יצרניות המטוסים בעסקאות עתידיות.
מי שפעלה לקדם את ההסכם המסתמן היא ההסתדרות הכללית ויו"ר איגוד התחבורה אבי אדרי. "הייתי בעיקר מעורב בלקדם בין הצדדים ולהביא אותם לאותו שולחן", אמר אדרי ל"כלכליסט". והוסיף, כי הוא הכניס למסמך ההבנות סעיף שקובע כי ההסכם לא יתבצע אלא אם ייחתם הסכם קיבוצי עם העובדים.
בשנים האחרונות נעשו נסיונות למיזוג בענף התעופה המקומי. ב־2017 בלמה רשות התחרות את המיזוג של ישראייר וסאן דור משום שלטענתה הדבר היה פוגע בקו לאילת. לפני כשנה הציעה משפחת נקש לאל על להתמזג עם ארקיע, אך המגעים לא הבשילו. כעת נראה שחברות התעופה מוכנות לשקול את הנושא מחדש, ושהרגולטור מוכן להגמיש עמדות. נכון לעכשיו רק ישראייר וארקיע מפעילות טיסות סדירות בין נתב"ג לבין אילת, ולכן מיזוג בין ארקיע לאל על לא צפוי להשפיע על התחרות בקו זה.
במשרדי האוצר והתחבורה אין התנגדות למיזוג, ורשות התחרות עוד לא גיבשה עמדה בנושא. עם זאת, כרגע בפני המיזוג עומדים שני מכשולים משמעותיים. הראשון הוא סוגיית הטיסה בשבת. אל על וחברת הבת סאן דור אינן טסות בשבת, וזאת בהתאם לדרישה של משפחת רוזנברג. במקרה ובארקיע יאלצו לאחר המיזוג להפסיק לטוס בשבת הדבר עלול להוביל להתערבות של רשות התחרות שתגדיר זאת כפגיעה לא־מידתית בצרכן ובעיר אילת. מכשול נוסף הוא האווירה הציבורית בסוגיית עליית המחירים, שקוראת לרשות התחרות להילחם בריכוזיות ולהימנע ממיזוגים שייפגעו בתחרות.
עובדי אל על ששוחחו עם “כלכליסט” אמרו כי הם לא מכירים את פרטי ההסכם וכי ההנהלה עדיין לא עדכנה אותם במהלכים המתוכננים. העובדים אמרו כי אין להם התנגדות עקרונית למיזוג החברות, אך שהם מתנגדים למצב בו עובדי ארקיע המחזיקים ב־30% ממניותיה יהיו בעלי מניות באל על. “לא ייתכן ש־300 עובדים יחזיקו במניות של חברה של 4,000 עובדים, זה לא מקובל”, אמר אחד העובדים ל”כלכליסט”.