סגור
מירי רגב
השרה מירי רגב. מושלת במינויים (צילום: יואב דודקביץ)

בלעדי
רגב לוטשת עיניים לג'ובים בחברות הממשלתיות

גורמים במשרד התחבורה ביקשו מבכירים בחברות הממשלתיות להכין רשימות של תפקידים פנויים או שמאויישים באופן זמני. מדובר בעשרות תפקידים שעשויים להפוך למינויים פוליטיים של השרה רגב. המהלך יפגע בעצמאות החברות ועומד בסתירה לחוק

פחות משלושה שבועות מאז שנכנסה לתפקיד, גורמים במשרד התחבורה ביקשו מהחברות הממשלתיות להכין רשימות של תפקידים פנויים ותפקידים שמאויישים על ידי ממלאי מקום, כך נודע ל"כלכליסט".
ביום שלישי יצא מכתב מלשכת ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור לדירקטורים ולמנכ"לים של כל חברות התחבורה הממשלתיות: נתיבי תחבורה עירוניים, נתיבי ישראל, חברת נמלי ישראל, חוצה ישראל, נתיבי איילון, רכבת ישראל ונמל אשדוד. המכתב, שכותרתו "היערכות לתוכנית עבודה ותקציב 2023" מבקש מהנהלות החברות הממשלתיות "להימנע מקבלת החלטות או נקיטת צעדים שיהיה בהם כדי לייתר את קביעת היעדים והחזון של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים".
בנוסף, המכתב הכיל בקשה כי "כל קמפיין והודעה לעיתונות ייעשה בשיתוף פעולה מלא עם דובר המשרד". על פניו מדובר במכתב שעלול להיראות סטנדרטי בתקופה של חילופי שלטון, גם אם הדבר פוגע במידה כזו או אחרת בעצמאות החברות הממשלתיות ומנוגד למדיניות המוצהרת של רשות החברות.
יחד עם זאת, במקביל לשליחת המכתב, נערכו בימים האחרונים שיחות שבעל פה בין בכירים במשרד התחבורה לבין בכירים בחברות התחבורה הממשלתיות. באותן שיחות עברו מסרים ברוח המכתב שנשלח על ידי אבנר פלור, אך נוספה דרישה נוספת שנוגעת למינויים ולתפקידים בחברות הממשלתיות: דרישה לספק רשימה של כל התפקידים הבכירים שלא מאוישים, כמו גם של כל התפקידים שמאוישים כרגע על ידי ממלאי מקום. לפי המידע שיש ל"כלכליסט" מדובר בעשרות רבות של תפקידים בחברות השונות. כל מינוי פוליטי הוא בעייתי, אך במקרה הזה לדרג הפוליטי ולבכירי משרד התחבורה אין סמכות חוקית להתערב במינויים בדרגים כאלו בחברות הממשלתיות והדבר סותר את חוק רשות החברות שקובע שסמנכ"לים בחברות הממשלתיות ממונים על ידי מנכ"ל החברה.
מקרה זה מצטרף לדיווחים אחרים שהחלו לצוף בימים שלאחר כניסת רגב לתפקיד, בהם נטען כי רגב דרשה לקבל לידיה רשימה של כל העובדים שנקלטו במשרד התחבורה במהלך החצי שנה האחרונה. עובדים שמונו בחצי השנה האחרונה מוגדרים כעובדים שנמצאים תחת תקופת ניסיון, ולכן ניתן "לבחון את המשך העסקתם". דיווחים בתקשורת שהתפרסמו לאחרונה טענו כי יוזמה זו לא עצרה במשרד התחבורה, ושבסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקשו לאתר את כל העובדים שמונו בשלהי כהונת הממשלה הקודמת, וזאת מתוך כוונה לבחון את המשך העסקתם.
עם כניסתה לתפקיד ביקשה רגב למנות את משה בן זקן, שהיה ראש המטה שלה ובין מארגני הליכודיאדה למנכ"ל משרד התחבורה. מועמדותו של בן זקן נפסלה בוועדת המינויים, ורגב החליטה למנותו למ"מ המשנה למנכ"ל עד שיצבור ניסיון באופן רשמי וימונה למנכ"ל בעוד כחצי שנה. בינתיים מי שמכהן כמ"מ המנכ"ל הוא הסמנכ"ל במשרד אבנר פלור, אך גורמים ממשלתיים טוענים כי בפועל מי שמקבל את ההחלטות במשרד הוא בן זקן. את ה"טריק" של מינוי בן זקן למנכ"ל בעוד חצי שנה למדה רגב בקדנציה הקודמת שלה, בה מינתה את איש קמפיין הליכוד שילה אדלר למשרת אמון של משנה למנכ"ל, ולאחר שצבר ניסיון שדרגה אותו לתפקיד סמנכ"ל תכנון ופיתוח תשתיות. יש המקשרים בין מדיניות הרשימות של רגב כ"נקמה" על מינוייה שפוטרו בתקופת קודמתה מיכאלי וכעת היא מחזירה לה באותו המטבע. מלשכת השרה מירי רגב לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.