סגור
מטרו
מטרו (צילום: נת"ע)

הלחצים לא עזרו: הכנסת תתפזר בלי חוק המטרו – נזק של עשרות מיליארדים למשק

ההחלטה שלא להעלות את החוק התקבלה לאחר שלושה ימים של משא ומתן אינטנסיבי בין חברי סיעת ישראל ביתנו והעבודה לבין נציגי יש עתיד והליכוד. בעבודה ובישראל ביתנו מטילים את האחריות על כך שהחוק לא עולה על ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד ש"ויתר עליו", אך גם מיכאלי וליברמן נושאים באשמה על כך שחיכו עם החוק החשוב ביותר בקדנציה שלהם לשלושת הימים שלפני פיזור הכנסת

חברי הכנסת לא הצליחו להגיע להסכמה על העלאת חוק המטרו לפני פיזור הכנסת, והפרויקט היקר בתולדות המדינה עלול כעת להתעכב בחודשים עד שנים והנזק לתוצר המשק מוערך בעשרות מיליארדים. חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל.
ההחלטה שלא להעלות את החוק התקבלה לאחר שלושה ימים של משא ומתן אינטנסיבי בין חברי סיעת ישראל ביתנו והעבודה לבין נציגי יש עתיד והליכוד. בעבודה ובישראל ביתנו מטילים את האחריות על כך שהחוק לא עולה על ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד ש"ויתר עליו", אך גם מיכאלי וליברמן נושאים באשמה על כך שחיכו עם החוק החשוב ביותר בקדנציה שלהם לשלושת הימים שלפני פיזור הכנסת.
אתמול בלילה הועלתה הצעה מצד האופוזיציה שהחוק יעלה בתמורה לכך שתבוטל הכרזתו של ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה, אך גדעון סער ואיילת שקד התנגדו לכך.
כעת, צפוי לחול על חוק המטרו דין רציפות והקואליציה הבאה תיאלץ להעביר אותו מחדש בדיוני הוועדות לקראת הצבעה שנייה ושלישית. מפני שמדובר בחוק שמתפרש על כ-70 עמודים, והוקמה ועדה חדשה בכנסת רק על מנת לדון בו (ועדת מיזמי תשתית לאומיים) הליך זה צפוי להיות ממושך ולקחת כמה חודשים במינימום. כמו כן, המציאות הפוליטית הנוכחית לא מבטיחה כי בעתיד הקרוב אכן יהיה רוב מחודש לחוק, וזאת מפני שבמפלגת הליכוד ישנם ח"כים המתנגדים לפרויקט התשתית הגדול בתולדות ישראל. כתוצאה מכך, החוק עלול להתעכב כעת במשך שנים, דבר שיוביל לנזק של עשרות מיליארדים למשק עקב אובדן תוצר. במידה והחוק יבוטל לחלוטין, אז הנזק הכלכלי צפוי להיות חמור יותר, מפני שהמכרזים על ניהול המטרו כבר פורסמו והמדינה מתחייבת בימים אלו על סכומים של מיליארדים לספקים חיצוניים.
בקצרה, מה זה חוק המטרו?
חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל.
מה זה מטרו? עוד רכבת קלה?
לא. המטרו היא רשת של רכבות תחתיות שאמורות לשרת את כל מרכז הארץ, מלוד, רחובות ונס ציונה בדרום לרעננה, הרצליה וכפר סבא בצפון. המטרו מהיר יותר ומסיע יותר אנשים מרכבת קלה, וזה משמש גם את התווך הבינעירוני ולא רק העירוני. המטרו צפוי לשרת כ-2.5 מיליון נוסעים ביום וצפוי להקל באופן משמעותי על העומס בכבישים. נזקי הגודש בכבישים מוערכים היום ב-40 מיליארד שקל בשנה, והמטרו צפוי לצמצם את הנזק הזה. עלות הקמת הפרויקט היא כ-150 מיליארד שקל ומדובר על פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל, יותר מאשר המוביל הארצי. מערכות מטרו קיימות בלונדון, ניו יורק, פריז, מוסקבה, וינה, ברלין וכמעט בכל המטרופולינים המודרנים בעולם.
מה יש בחוק המטרו?
חוק המטרו, שחלק ממנו עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן. חוק המטרו שאושר מתפרס על כ-70 עמודים ומחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק במוסדות ובמבנה הארגוני שיאפשרו את בניית המטרו, ובמרכזם המועצה המאסדרת בהובלת משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, שתנהל את הפרויקט המורכב. החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין גופים שונים (חברות התשתיות השונות, איכות הסביבה, כבאות והצלה), ואילו החלק השלישי עוסק במדיניות המקרקעין של המטרו ושטחי ההשפעה של התחנות בכל הקשור להתחדשות עירונית. החלק שעוסק במימון המטרו ובמדיניות המיסוי עבר יחד עם חוק ההסדרים.