בעקבות הפרסום בכלכליסטהחברה להגנת הטבע: יש לעצור את תכנון הרכבת לאילת
בעקבות הפרסום בכלכליסט
החברה להגנת הטבע: יש לעצור את תכנון הרכבת לאילת
החברה שלחה מכתב לשרת התחבורה מיכאלי ולשר האוצר ליברמן, בעקבות הפרסום אתמול בכלכליסט לפיו הם הסכימו על הפשרת תקציב של 30 מיליון שקל לתכנון מסילה לעיר הדרומית. לטענת מנכ"לית החברה איריס האן, מדובר בפרויקט עתיר נזקים, ויש להתמקד בפתרונות אחרים
החברה להגנת הטבע שלחה מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולשר האוצר אביגדור ליברמן בעקבות הכתבה שפורסמה אתמול (שני) בכלכליסט. בכתבה נכתב כי שני השרים סיכמו על הפשרת התקציב שנדרש, 30 מיליון שקל, לטובת תכנון מסילת הרכבת לאילת.
איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, כתבה לשרים שהיא הופתעה לקרוא בכלכליסט כי "הוסכם על ידכם להשלים את ההליך התכנוני של קו הרכבת לאילת". האן כתבה כי "הגיעה העת לעצור את הקידום של פרויקט עתיר נזקים זה, אשר כלל לא משרת את המטרות שהציבו עבורו ולהתמקד במתן פתרונות תחבורתיים אחרים לעיר אילת ולערבה".
האן כותבת שבשנת 2017 הוכנה עבודה על ידי מומחים מהשורה הראשונה שבחנה את כדאיות הפרויקט. המסקנה מאותה עבודה היא שכל המטרות - הגיאו-אסטרטגיות, התחבורתיות, הלוגיסטיות, הסביבתיות והכלכליות - לא עומדות במבחן הביקורת והמציאות. עוד היא כתבה, כי הרכבת לאילת לא צפויה להוזיל את סך עלות הובלת רוב המטענים לישראל וכי לרכבת הנוסעים אין הצדקה בפני עצמה מפני שאינה כדאית עבור משפחות הנוסעות לאילת לנופש, בהשוואה לרכב הפרטי, משום שמחיר הכרטיס אמור להיות יקר ביותר.
כמו כן, לטענת האן "הרכבת לא תביא כל תרומה של ממש לנגב ולערבה ואף באילת ובסביבתה תרומתה תהיה לכל היותר מוגבלת". האן כמובן גם מתייחסת לפגיעה הסביבתית האפשרית של הפרויקט, וטוענת שזה יוביל לפגיעה סביבתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת וזאת כתוצאה מהתעבורה הימית והצורך להקים את נמל התעלה.
החברה שמבצעת את תכנון הרכבת לאילת היא החברה הממשלתית נתיבי ישראל (נת"י). המסילה מבאר שבע לאילת, בהנחה שזו תקודם, תהיה באורך של כ־270 ק"מ ותכלול מסילת נוסעים כפולה ומחושמלת ומסילת מטענים. עלות הפרויקט צפויה לעמוד על בין 30 ל–40 מיליארד שקל. תכנון המסילה חולק לשני מקטעים: מקטע קצר למטענים באורך 50 ק"מ מבאר שבע עד מישור רותם, הכולל הקמה של תחנת רכבת חדשה בדימונה ועלותו מוערכת בכ־3 מיליארד שקל, ומקטע ארוך של כ־220 ק"מ שיחבר בין דימונה לאילת דרך יישובי הערבה ויכלול הקמה של תחנות נוסעים בספיר, יטבתה, שדה התעופה רמון ואילת.
באופן מסורתי, משרד האוצר מתנגד להקמת רכבת לאילת בטענה שמדובר בפרויקט ללא כדאיות כלכלית, וגם כעת באוצר לא מעוניינים לקדם את הפרויקט היקר למרות שהוחלט להתקדם עם התכנון.