הפרטת נמל אשדוד מחוץ לחוק ההסדרים; השליטה של אמסלם על החברות הממשלתיות תגבר
הפרטת נמל אשדוד מחוץ לחוק ההסדרים; השליטה של אמסלם על החברות הממשלתיות תגבר
כפי שפורסם בכלכליסט לפני שלושה חודשים, הסעיף שנועד לקדם את הפרטת נמל אשדוד יצא מהנוסח המעודכן של חוק ההסדרים, ואילו החוק שנועד לעקוף את השר דודי אמסלם בכל הקשור לשליטה בחלוקת דיבידינדים התהפך ב-180 מעלות
הנוסח העדכני של חוק ההסדרים מוכיח את התחזית שניתנה כבר לפני שלושה חודשים בכלכליסט: הסעיף שנועד לקדם את הפרטת נמל אשדוד יצא מהנוסח העדכני, ואילו החוק שנועד לעקוף את השר דודי אמסלם בכל הקשור לשליטה בחלוקת דיבידינדים התהפך ב-180 מעלות ורק חיזק את שליטתו בחברות הממשלתיות.
בטיוטת חוק ההסדרים המקורית הופיע חוק שנתפר במיוחד למידותיו של השר אמסלם שמסרב לאפשר לחברות הממשלתיות הביטחוניות לחלק את הדיבידנדים שהצטברו אצלן. לפי ההצעה ההיא, חוק החברות הממשלתיות היה אמור להיות מתוקן באופן כזה שההחלטה על חלוקת דיבידנד תתקבל בדירקטוריון החברה בלבד ותהיה טעונה אישור החברות הממשלתיות (ולא אישור שר האוצר והשר הממונה על רשות החברות כלשון החוק הנוכחי).
כעת, בנוסח החדש היוצרות התהפכו: "על אף האמור במסמכי היסוד של החברה, החלטת הדירקטוריון בדבר ייעוד הרווחים של החברה או בדבר חלוקה כהגדרתה בחוק החברות, לא תהיה טעונה אישור האספה הכללית של החברה, אם אישר אותה השר הממונה על ביצוע חוק זה". המשמעות היא שבמקום חוק שיעקוף את השר הממונה על רשות החברות, בסופו של דבר החוק המקודם מאפשר לשר לאשר חלוקת דיבידנד גם אם האסיפה הכללית של החברה לא אישרה זאת. המשמעות היא שלשר תהיה השפעה גדולה יותר על החברות הממשלתיות ויחזיק ב"שוט" כלפיהן בכך שיוכל להכריח אותן לחלק דיבידנד.
באוצר ביקשו להשתמש בדיבידנדים הכלואים בתור מקור הכנסות נוסף למדינה, ובדברי ההסבר להצעה המקורית נכתב כי "במצב הנוכחי בו שר האוצר אינו השר הממונה על החברות, אין ייצוג לאינטרס לחלוקת הדיבידנדים לקופת המדינה" – מצב שכעת לא יתוקן. עוד נכתב אז כי "מבקר המדינה ציין בדו"ח בנושא הפיקוח והבקרה על חברות ממשלתיות (ינואר 2024) כי עד לסוף 2022 חברות ממשלתיות הכריזו על חלוקת דיבידנדים בסך כולל של כ-1.4 מיליארד שקל ובתחילת 2023 הכריזו על כוונה לחלק כ-600 מיליון שקל נוספים בגין רווחי אותה שנה. עם זאת, נכון לסוף יוני 2023 רק חברה ממשלתית אחת חילקה בפועל 85 מיליון שקל. העיכוב נגרם בשל כך שהשרים האחראים לא פעלו לכינוס האסיפות הכלליות הנדרשות לצורך חלוקת הדיבידנדים שהוכרזו" – גם זה כאמור לא יתוקן ובפועל הצעת האוצר הובילה רק לחיזוק מעמד השר אמסלם.
אמסלם אחראי על רשות החברות הממשלתיות שנותקה ממשרד האוצר כחלק משלל תאריו שכוללים גם את תפקיד השר לשיתוף פעולה אזורי, שר במשרד המשפטים והשר המקשר בין הממשלה לכנסת.
גם הסעיף בחוק ההסדרים שביקש לקדם את הפרטת נמל אשדוד הוסר מהחוק בנוסחו הנוכחי, וזאת למרות שההחלטה להפריט את נמל אשדוד מופיעה בקווי היסוד של הממשלה: "הממשלה תקדם את מכירת כל אחזקות המדינה בנמל אשדוד בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, לרוכש אסטרטגי, תוך מתן מענה לעובדי הנמל במתווה דומה לנעשה בהפרטת נמל חיפה. זאת במטרה לשפר את השירות למשק הישראלי ולקצר את זמני ועלויות ההובלה".
מנהל רשות החברות הממשלתיות החדש רועי כחלון כן מעוניין בהפרטת הנמל, אך לא בטוח שהשר אמסלם ושרת התחבורה מירי רגב יאפשרו לו לעשות זאת. כך או כך, ההפרטה לא תקודם בחוק ההסדרים (מהלך שיש לציין שהיה תמוה מלכתחילה). רבים מעובדי הנמל הממשלתי פקודים לליכוד, וגם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן שצמח בסניף הליכוד בעיר יתקשה לקדם מהלך כזה.