סגור
סניף הביטוח הלאומי ביטוח לאומי קרית חיים
סניף הביטוח הלאומי. תושב ר"ג הונה את המוקדנים (צילום: נחום סגל)

חשד: חקיין קולות הערים על מוקדני ביטוח לאומי וגנב מידע אישי על לקוחות

יוסף לוי, שעבד כקבלן עבור חוקרים פרטיים, הצליח על פי החשד להונות באופן שיטתי מוקדנים של גופים ממשלתיים. הוא קיבל גישה לאזור האישי של הקורבנות, שינה פרטי כניסה והצליח לדלות מידע רגיש עליהם, כגון מצבם הכלכלי, הרפואי והמשפחתי, תמורת תשלום שקיבל

אדם המתמחה בחיקוי קולות הונה באופן שיטתי, בכ-80 מקרים, מוקדנים של ביטוח לאומי וגופים ממשלתיים נוספים וגרם להם לשנות במרמה פרטים אישיים של קורבנותיו באזור האישי - זאת על מנת שיוכל לדלות עליהם פרטים לבקשת חוקרים פרטיים. כך עולה ממצאי חקירה משותפת של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים והיחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) של מרחב שפלה במחוז מרכז, שהועברו השבוע לפרקליטות עם המלצה להגשת כתב אישום על עבירות מרמה ופגיעה בפרטיות.
החשוד, יוסף לוי תושב רמת גן בשנות ה-50 לחייו, שימש על פי החשד כ"קבלן" עבור משרדי חקירות פרטיים וחדר למאגרי מידע של גופים ממשלתיים ומסחריים, לרבות בנקים, על מנת להוציא משם מידע רגיש כגון מצבם הכלכלי, הרפואי והמשפחתי של לקוחות, תמורת תשלום שקיבל.
ראשיתה של הפרשייה עם קבלת צבר תלונות של אזרחים מכל רחבי הארץ, שזיהו שינויים בלתי מוסברים בפרטים האישיים שלהם ב"אזור האישי" באתרים שונים. עיקר התלונות הגיעו מהביטוח הלאומי, לאחר שקיבל מספר תלונות על שינוי פרטים של מבוטחים, מבלי שלטענתם הם ביצעו אותם.
על פי ממצאי החקירה, יוסף נהג לפנות למוקדנים והתחזה בפניהם בתור האדם שעליו הוא זמם לאסוף מידע, תוך שהוא משכנע את המוקדנים השונים לשנות את פרטי המייל או מספר הטלפון של הקורבן כך שסיסמת הגישה לאזור האישי, תישלח ישירות למייל או לטלפון שהחשוד מחזיק בו. באופן זה, המוקדנים נתנו לחשוד גישה לאזור האישי של הקורבנות בו מופיע המידע האישי שלהם. במקרים אחרים שכנע החשוד את המוקדנים לשלוח למספר פקס שמסר להם, מסמכים המקושרים לאותו קורבן, שוב, על ידי התחזות לו. גם במקרים אלו השיג החשוד מידע אישי רגיש מתוך מאגרי המידע של אותו גוף.
עם מעבר החקירה לשלב הגלוי בחודש יולי אשתקד נעצר יוסף, וחוקרי המשטרה והרשות להגנת הפרטיות ערכו חיפוש במשרדיו, במסגרתו תפסו מחשבים, טלפונים, כרטיסי SIM רבים והקלטות שיחות של החשוד עם המוקדנים בעת שהוא מתחזה לאחרים.
"מדובר בתיק חקירה חמור של מקרים רבים בהם החשד הוא שיוסף לוי התחזה לקורבנות שונים", אמר בדיון הארכת מעצרו רס"ב איתן אנקרי. "כשהצגנו לו את צו החיפוש", הוסיף רס"ב אנקורי, "הוא רץ למחשב נייד, סגר אותו במהירות כדי שלא נבחין מה מתבצע". בתום אותו דיון שוחרר יוסף למעצר בית.
על פי ממצאי החקירה, התברר כי שיטת העבודה של לוי התבססה על שימוש בעשרות תיבות מייל, מספרי פקס ומספרי טלפון שונים לצורך ביצוע ההתחזות וההונאה. כאמור כלל הממצאים והתשתית הראייתית הועברו בימים אלה, עם סיום החקירה המשולבת, לעיון והחלטת מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.