סגור

השירות מסובסד בכבדות, אבל הנהגים בתיקתק ובאבל מרוויחים פחות מנהגי תחב"צ

למרות סבסוד נדיב של 52 מיליון שקל בשנה, הנהגים בשירותי התחבורה הגמישה משתכרים הרבה פחות ממקביליהם בתחבורה הציבורית - 37-36 שקלים לשעה לעומת 42 שקלים לשעה לפחות באגד. אחת הסיבות לפער - הרישיון הנדרש מהם שונה. אגד: עניין שכר הנהגים בקבוצה פרטי לגמרי

אתמול פורסמו ב"כלכליסט" נתוני הסבסוד של שירותי התחבורה הגמישה בישראל, שמגיעים לסך של 52 מיליון שקל בשנה ולסבסוד פר נוסע של עד כ-80 שקל. למרות הסבסוד הנדיב, הנהגים בשירותי התחבורה הגמישה מרוויחים משמעותית פחות ממקביליהם בתחבורה הציבורית. לפי בכירים במשרד התחבורה, אחת הסיבות לשכר הנמוך היא שהנהגים בשירותי התחבורה הגמישה לא צריכים רישיון לאוטובוס כמו בקווי התחבורה הסדירים, והדבר משפיע לרעה על שכרם.
עד כה, הנהגים בתיקתק הרוויחו כ-33 שקל לשעה ובאפריל שכרם הועלה על ידי אגד מ-33 ל-36 לשעה. בעקבות הפרסומים על תיקתק ב"כלכליסט", אחד הנהגים של אגד תיקתק פנה אלינו והסביר כי הם מועסקים במיקור חוץ באגד על ידי חברת הבת אגד היסעים. לפי אותו נהג, שעובד כבר יותר משנתיים כנהג תיקתק, שכר הבסיס שלו הוא 33 שקלים לשעה, ומדי פעם הוא זוכה ל"בונוס מנהל" בסך שבין 300 ל-400 שקלים שלא נכנס לו לתנאים הסוציאליים. עוד הוא אמר כי "עכשיו דיברו איתנו שאולי יעלו לנו את השכר בשקל-שקל וחצי".
ענבל סופרו, מנהלת חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמרה ל"כלכליסט" כי התיקתק עדיין נמצא בתחום הפיילוט וזה משפיע גם על שכר הנהגים. "עדיין בוחנים את ההיתכנות, השימוש והרווחיות של הדבר הזה". עם זאת, היא עדכנה שבימים האחרונים הושגו הסכמות סופיות להעלאת שכרם של עובדי תיקתק באגד היסעים, וההסכם נמצא כרגע בניסוחים משפטיים אחרונים.

2 צפייה בגלריה
אגד תיקתק תיק תק
אגד תיקתק תיק תק
רכבי תיקתק
(צילום: אגד)

לפי ההסתדרות הלאומית שמייצגת את נהגי דן, בבאבל דן מרוויחים 37 לשעה. לשם השוואה, שכר נהגי האוטובוס בתחבורה הציבורית מתחיל ב-42 שקל לשעה ובחודשים האחרונים מתנהל מאבק לשיפור תנאיהם שמלווה בשביתות.

2 צפייה בגלריה
רכב באבל תחבורה חכמה
רכב באבל תחבורה חכמה
רכב באבל של דן
(קרדיט: חברת דן)

תגובת אגד: "עניין שכר הנהגים בקבוצת אגד פרטי לגמרי ואין לו כל מקום להתדיינות ציבורית. השכר ותנאי הנהגים בחברת 'אגד היסעים' כמו גם בשירותי תיק תק (רכב ציבורי זעיר) מן הגבוהים בענף ההסעים. הקבוצה על כל מרכיביה פועלת במסגרת של הסכמי עבודה קיבוציים מוסדרים. בשולי הדברים למותר לציין שהעבודה בחברות הקבוצה הינה בבחינת זכות ובחירה חופשית של כל נהג החפץ בכך. מן המפורסמות היא העובדה שענף התחבורה הציבורית סובל מחוסר של אלפי נהגם אוטובוסים, כך גם המצב בחברת אגד. זה מתאפיין כאמור במחסור בנהגי תחבורה ציבורית. לפיכך זה אך טבעי לצרף את חברת אגד היסעים על כלל נהגיה המקצועיים למתן שרותי נהיגה בתיק תק".
תגובת משרד התחבורה: "המשרד רואה חשיבות רבה בשיפור מעמד נהגי האוטובוס, כיסוד לפיתוח השירות בתחבורה הציבורית בשנים הקרובות. יחד עם זאת, משרד התחבורה אינו מעסיק את נהגי התחבורה ואינו קובע את שכר הנהגים שנקבע בהסכמים קיבוציים בין חברות התחבורה הציבורית לנהגים. חברות התחבורה הציבורית מחויבות לשלם לנהגים שכר שיאפשר גיוס נהגים ואת השירות הנדרש מהם לרבות כל הזכויות הסוציאליות. יצוין כי נהג ברכב תיקתק אינו מחויב ברישיון נהיגה לאוטובוס".