ענף ביטוח הרכב חווה את המשבר הגדול בתולדותיו בארה"ב - כיצד ניתן לצמצם את היקף הנזק בישראל ואיך אפשר לבלום את ההתייקרות לצרכן?
ענף ביטוח הרכב חווה את המשבר הגדול בתולדותיו בארה"ב - כיצד ניתן לצמצם את היקף הנזק בישראל ואיך אפשר לבלום את ההתייקרות לצרכן?
בתוך גל עליות המחירים, היה קל לפספס תחום נוסף שהתייקר משמעותית לאחרונה: ביטוחי הרכב, שמחיריהם זינקו השנה ב-35%. הסיבות לכך מגוונות: מחסור והתייקרות של חלפים, עליית מחירי הרכב שמובילה לעלייה בגניבות ועוד. התוצאה היא שלא רק שהנהגים הישראלים נאלצים לשלם הרבה יותר, גם חברות הביטוח עצמן סופגות הפסדים ניכרים רבעון אחר רבעון.
משבר הביטוח הוא לא תופעה ייחודית לישראל. גם תעשיית הביטוח הענקית של ארה"ב נמצאת כעת באחד המשברים הגדולים בתולדותיה והרגולציה המורכבת בכל מדינה בארה"ב, אינה מקלה עליהן לשרוד את המשבר. כך, לדוגמה, כמעט כל חברות הביטוח הגדולות הפסיקו את פעילותן במדינת קליפורניה, כמו גם במדינות נוספות, פשוט מפני שלא היו יכולות לספוג עוד את ההפסדים.
הקלישאה העסקית הנושנה גורסת שכל משבר הוא גם הזדמנות, והמצב בשוק הביטוח הבין לאומי לא שונה. לנוכח המשבר הנוכחי, חברות הביטוח בארה"ב פעלו בזריזות כדי לנסות ולהבטיח את הישרדותן. אחד האמצעים המרכזיים היה צמצום דרסטי בתקציבי השיווק, שכן חברות הביטוח מסתמכות על חוזק המודעות למותג שלהן כדי למשוך לקוחות באופן עצמאי. בעוד שגישה זו הוכיחה את עצמה כמוצלחת עבור חברות הביטוח הגדולות בארה"ב, ומאפשרת להן להשיג לקוחות חדשים, היא משאירה מתחרים קטנים יותר מאחור.
לצד צעדי התייעלות כמו קיצוץ תקציבי השיווק, חברות אמריקאיות רבות פנו לטכנולוגיה בשביל לשרוד ואף לשגשג. ריבוי חברות האינשורטק הביא לזינוק בפתרונות טכנולוגיים המאפשרים למשל תהליכי חיתום יעילים יותר או מינוף אלגוריתמים המסוגלים לחזות בצורה מדויקת את רמות הסיכון עבור כל לקוח פוטנציאלי כדי שמבטחים יוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר בזמן קצר.
בארץ המשבר נותן את אותותיו, אם כי הוא לא הגיע לנקודת רתיחה, אבל כמו כמעט בכל תחום, גם במקרה הזה אנחנו נמצאים צעד אחד מאחורי ארה"ב ונדמה שהאתגרים שחוות חברות הביטוח מעבר לים עתידיים לפגוש גם את אלו המקומיות שלנו. לפני שהמשבר יגיע גם לישראל, חברות הביטוח הישראליות צריכות לחשב את צעדיהן העתידיים כדי לשרוד. לאמץ את הפתרונות האלו ואחרים, שרבים מהם – ופעמים רבות המובילים בתחומם – מפותחים ממש כאן, לפעמים מעבר לרחוב.
דרך אחת שחברות הביטוח יכולות לאמץ היא למנף טכנולוגיות פרסום ושיווק פרסונליות המקשרות ביניהן ללקוחות בהתאמה לצרכים הספציפיים של הלקוח, תהליך שיכול לחסוך זמן ותסכול משמעותי ללקוחות תוך הפחתת עלויות מיותרות לחברות הביטוח. בנוסף, על חברות הביטוח להתמקד כעת בבניית שותפויות ארוכות טווח במקום לרדוף אחרי רווחים בטווח הקצר. למשל, לחזק ולייצר שיתופי פעולה עם גורמי צד שלישי כמו אתרי השוואות מקוונות או סוכני ביטוח במיקור חוץ. מתן עדיפות לשיתופי פעולה מתמשכים מסוג זה מאפשרת לעסקים לטפח יציבות וחוסן בזמני אי-ודאות. גישה זו אמנם דורשת נכונות להשקיע משאבים כספיים משמעותיים ולהפעיל מאמץ משמעותי כדי להבטיח את הצלחתן של שותפויות אלו מבלי לראות מכך תוצרי רווח בטווח הזמן הקרוב, אבל היא תוכיח את עצמה בהכרח לטווח הרחוק.
יישום נכון של אסטרטגיית שיווק, שיתופי פעולה עסקיים והטמעת טכנולוגיה חדשנית יאפשר לחברות הביטוח הישראליות לצלוח את המשבר. חברות הביטוח האמריקאיות שידעו לשלב בסינרגיה נבונה בין הדברים, מוצאות את עצמן כיום מתמודדות עם הנזקים הכלכליים באופן הרבה יותר מוצלח. באמצעות חזון שבמרכזו התמדה וחדשנות מתמשכת, חברות יוכלו להניע צמיחה בת קיימא והתקדמות טכנולוגית בתוך ארגוני ביטוח מסורתיים, וכך למנוע מאיתנו, הצרכנים, לשלם יותר.
לפני תפקידו בנטורל אינטליג'נס, הקים רוזנצוויג סטארטאפ בתחום הפינטק בארה"ב, ובעל ניסיון רב בחברות אינשורטק בינלאומיות.
d&b – לדעת להחליט