התחמקות מינהלית – כשהרגולטור "גורר רגליים"
התחמקות מינהלית – כשהרגולטור "גורר רגליים"
עתירה לבג"צ שהוביל משרד איתן לירז ושות', עורכי דין, עבור מכללה מובילה - חברה פרטית שעיקר עיסוקה בעריכת קורסי הכשרות מקצועיות בפיקוח המדינה ובמימונה - מלמדת על דרך פעולה בערכאות משפטיות כנגד רגולטור ש-"גורר רגליים", והובילה לביטול החלטה מנהלית של הרגולטור.
בעידן שבו רגולציה נוכחת בכל תחומי חיינו, והמדינה, באמצעות משרדי הממשלה השונים, מפקחת כרגולטור על פעילותו הפרטית של האזרח בתחומים רבים, חיכוכים של עסקים וחברות (הן האזרח לענייננו) עם הרגולטור - הם כמעט בלתי-נמנעים. כמובן, להחלטות רגולטוריות – יודעות לספר גם חברות גדולות במשק שטעמו את נחת ידו של הרגולטור המפקח עליהן – יש משמעויות כספיות מרחיקות-לכת, לעתים של מיליוני ש"ח. אכן, כמי שמעניק רישיונות והיתרים, מטיל מגבלות על עסקים, קובע תנאים, מספק הקלות, ומכריע מי יזכה במכרזים – לרגולטור נתון כוח עצום.
כוחו זה של הרגולטור על מפוקחיו, גם אם מדובר בגופים עסקיים גדולים, מתעצם שבעתיים בשל המסגרת המשפטית בגידרה בוחנים בתי-המשפט את התנהלותו של הרגולטור – זו של המשפט המינהלי. כידוע, כלל היסוד בתחום זה הוא שאין בית-המשפט משים עצמו במקומה של הרשות השלטונית, ועל-כן התערבות שיפוטית בהחלטה שלטונית תיעשה במשורה. כך, כדי שבית-המשפט יתערב בהחלטת רגולטור – אין די להוכיח כי ההחלטה שגויה או כי יכולה הייתה להתקבל כזו טובה יותר. במקום זאת, על האזרח להוכיח כי ההחלטה השלטונית חרגה ממתחם החלטות שונות אפשריות שניתן להציגן כסבירות. מדובר בנטל כבד.
זאת ועוד, אפילו ההקפדה בתחום המשפט המינהלי על הליך תקין, הכולל שמיעת טענות האזרח בלב פתוח ובנפש חפצה, קבלת החלטות על-ידי הרשות השלטונית ללא משוא פנים מצידה, וכו' – אינה מקלה על חברה הטוענת להתנכלות הרגולטור אליה או ליחס עוין מצדו. שכן, קל לה לרשות השלטונית לצאת ידי חובתה בהקשר זה. אכן, הכיצד ניתן להוכיח כי הרגולטור, שמבחינה פורמלית ורשמית בהחלט ניאות לקבל את טיעוני המפוקח, ואפילו בכתב, לא שמעם בלב פתוח ובנפש חפצה, כנדרש בדין!? הלוא מדובר, כידוע, בעניינים שבין אדם לעצמו, ובית-המשפט אינו בוחן כליות ולב.
תופעה כאובה במיוחד היא זו שניתן לכנותה "התחמקות מינהלית". הכוונה למצב שבו חרף הדחיפות העסקית המובנת מאליה, ולמרות המשמעויות הכספיות מרחיקות-הלכת שיש להחלטת הרגולטור בעניינו של האזרח הפונה אליו, הרגולטור נמנע מלקבל החלטה, ו"לוקח לעצמו את הזמן". לעתים הדבר נובע מן התרבות הארגונית המאפיינת את השירות הציבורי; אך לעתים מתעורר החשש כי "גרירת הרגליים" של הרגולטור אינה תמימה.
לאחרונה ייצג משרד איתן לירז ושות', עורכי-דין, חברה פרטית שעיקר עיסוקה בעריכת קורסי הכשרות מקצועיות בפיקוח המדינה ובמימונה. המדובר בקורסי הכשרה המאפשרים למובטלים, למשפרי עבודה או לעובדים בעלי אופק תעסוקתי פגיע (למשל, עובדים המועסקים במשרות ארעיות או במקצועות שוחקים), לרכוש לעצמם מיומנויות שיאפשרו להם להשתלב כראוי בשוק העבודה. הגם שלעותרת, כמוסד הכשרה ותיק, הייתה מסורת ארוכת שנים של ציות להוראות הדין והמשרד הממשלתי (הרגולטור) שפיקח על קורסי ההכשרות המקצועיות – פעילותה כמוסד הכשרה הושעתה לאלתר עת נתגלה באתר האינטרנט שלה פרט (בודד) שגוי לגבי אחד מן הקורסים שפורסמו בו. הסברי העותרת לרגולטור כי מדובר בטעות סופר מקרית ותמימה, שמקורה בתקלה של ספּק שירות חיצוני, ואשר מיד עם גילויה תוקנה, תוך שהעותרת עורכת בדיקה מקיפה של כל פרסומיה וקובעת נהלים חדשים למניעת הישנות הדבר – כל אלו לא הועילו. הרגולטור הודיע לעותרת על הקפאת פעילותה, עד לתום הבירור בעניינה, וזאת חרף הנזקים הכספיים העצומים הנלווים לכך. יתרה מכך, חרף תחינות העותרת כי הבירור בעניינה לכל הפחות יתקיים במהירות, כדי למזער את נזקיה, לרגולטור לא אצה הדרך ואותו הבירור התעכב מספר חודשים מבלי שנקבע לו מועד.
בגדרי העתירה לבית-המשפט הגבוה לצדק שהגיש משרד איתן לירז ושות', משרד עורכי דין, בשם העותרת כנגד המשרד הממשלתי המדובר, לא רק שהצביע על כך שעמדת הרגולטור בנסיבות העניין הייתה בלתי-סבירה ובלתי-מידתית, לרבות בשל כך שהימנעות מלקבל החלטה במהירות ראויה מצדיקה אף היא, כשלעצמה, התערבות של בית-המשפט; אלא שהעתירה אף הצליחה לחשוף כי מדובר בעמדה שהייתה מנוגדת להנחיות הפנימיות שקבע לעצמו אותו המשרד הממשלתי ממש.
וכך, שישה ימים לאחר הגשת העתירה, וברקע הוראת בית-המשפט הגבוה לצדק למדינה להגיב לה, זומנה העותרת לשימוע בפני המשרד, שבסיומו בוטלה השעייתה לאלתר.
* עו"ד איתן לירז הוא השותף המייסד של איתן לירז ושות', משרד עורכי-דין, המתמחה בליטיגציה מסחרית וליטיגציה מינהלית; עו"ד פרופ' יעד רותם הוא שותף במחלקת הליטיגציה במשרד. המחברים ייצגו את העותרת בהליכים המתוארים (ביחד עם עוה"ד רפי יולזרי וחן דוקר).