אסותא מציגה: כך משפרים את בריאות העובדים (ועל הדרך גם מקטינים את התור במעליות)
אסותא מציגה: כך משפרים את בריאות העובדים (ועל הדרך גם מקטינים את התור במעליות)
אסותא מרכזים רפואיים, בבעלות קבוצת מכבי, שמה לה מטרה לשפר את בריאות העובדים העמוסים שלה. כתבה נוספת בסדרת ״עובדים בריא – ארגון בריא״
נוסדה: 1934
מס׳ עובדים: כ-3,000
מס׳ סניפים/מרכזים: 8
ככשקארן ברונר, מנהלת המחלקה לקידום בריאות וראש מערך טלמדיסין באגף רפואה של אסותא, ביקשה להוביל שינוי ארגוני שיגרום לעובדים לשבת פחות, היא נזכרה דווקא בהר אוורסט. ״מצאתי אפליקציה של משרד הבריאות הבריטי, שהופכת פעילות גופנית שנעשית במדרגות למשחק וירטואלי המדמה טיפוס על האוורסט״, מספרת ברונר. ״החלטנו שנטמיע את המשחק הזה בכל חדרי המדרגות בכל בתי החולים שלנו בארץ״. ישיבה ממושכת עלולה להיות זרז להתפתחות מחלות כרוניות ואף לתמותה מוקדמת ופרוייקט האוורסט נועד לצמצם יושבנות, ולעודד פעילות גופנית ספונטנית כחלק ממהלך יום העבודה.
עובד שנכנס לחדר המדרגות צריך לסרוק ברקוד שמופיע על שלטים חכמים בארבע שפות, והאפליקציה מתחילה למדוד את ״הטיפוס״ שלו, כולל קלוריות, זמנים ומרחקים אמיתיים. לפתע, התור הרגיל למעליות העמוסות בבתי החולים ובמרפאות התפוגג. ״מרגע שהפרויקט הזה הפך לתחרות נושאת פרסים, המודעות לנושא פשוט זינקה״, אומרת סיגל שביט, מרכזת תחום בריאות העובד באסותא ונציגת אגף הסיעוד. ״אני עובדת בקומה השמינית ומאז תחילת הפרויקט אני עולה רק ברגל, ואני לא לבד. אנשים הבינו שהם יכולים לעשות שינוי התנהגותי, יש שלטי עידוד בדרך ופתאום לעלות במעלית נהיה לא מגניב. פעם עישנו במדרגות, היום יוצאים יחד לעלות עוד קומה ברגל״.
אסותא היא אחת מבין 50 חברות מובילות במשק הישראלי, שנבחרו להשתתף בפרויקט ״עובדים בריאים, ארגון בריא״ בשיתוף כלכליסט. רבות מהחברות נעזרות בחברה חיצונית שבונה עבורן תוכנית בריאות שנתית ומלווה אותן לאורך התהליך כולו.
הפרויקט נולד במטרה לקדם את ההשקעה בבריאותם של העובדים, ולייצר סטנדרט חדש שאליו יוכלו חברות וארגונים לשאוף בעתיד. מדי שבוע יפורסם בכלכליסט פרופיל על אחת מהחברות שנבחרו.
״הקמנו את מתחם חיסוני הקורונה תוך 48 שעות״
״אסותא מרכזים רפואיים״ היא רשת בתי חולים ומרכזים רפואיים פרטיים הגדולה בישראל הנמצאת בבעלות קופת חולים מכבי, וכוללת ארבעה בתי חולים וארבעה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. ברונר ושביט מספרות שקידום אורח חיים בריא בחברה נולד מתוך מחויבות ואחריות עמוקה כלפי העובדים, המהווים את הנכס החשוב ביותר במוסד רפואי. דווקא מי שאמונים על הטיפול בכולנו, נמנעים מטיפול בעצמם בשל העומס, ונוטים לבקש ייעוץ רפואי ״על הדרך״ מקולגות במסדרון.
״עובדי מערכת הבריאות מבלים 70 אחוז משעות הערות שלהם במערכת״, אומרת ברונר, ״מעבר לשעות העבודה הרבות, הם חשופים למחלות, זיהומים ומצבים מסכנים – ולכן יש חשיבות עליונה בהעלאת המודעות לבריאות דווקא אצלם״. כך, בתקופת הקורונה, הקמנו את המתחם חיסונים תוך 48 שעות. המתחם פעל כחודשיים והעניק חיסונים במנה ראשונה ושנייה לכ-6,000 עובדים.
תוכנית הבריאות הארגונית החדשה ״אסותאי בריא״ צפויה לצאת לדרך לאחר החגים. התוכנית ההוליסטית משלבת אלמנטים של קידום בריאות מרחוק באמצעים דיגיטליים ומתייחסת לכל צורכי העובדים בקשת רחבה: מימון וביצוע של כל החיסונים הנדרשים בהתאם לנוהל משרד הבריאות, יצירת סביבת עבודה בריאה יותר דרך הטמעה של ארגונומיה – כולל סדנאות מעשיות ותיקוני ליקויים, אימונים שבועיים מגוונים בקבוצות (פילאטיס, יוגה, קבוצות ריצה, קבוצות רכיבה על אופניים ועוד) ללא עלות, בניית תפריטי ארוחות מחמירים בחדרי האוכל, חדרי הישיבות וההדרכות, לצד מפגשי הדרכה קבוצתיים לתזונה נכונה וירידה במשקל, תמיכה נפשית לעובדים ובני משפחתם מאנשי מקצוע בכל שעות היממה, הטבות ברכישת ציוד רפואי, תרופות ובדיקות מעבדה ודימות ועוד.
הכתבה מתפרסמת במסגרת פרויקט מיוחד של כלכליסט וקבוצת "מובמנט". במסגרת הפרויקט נסקר את החברות והארגונים המובילים בקידום אורח חיים בריא בישראל.