לצד המכוניות: ירושלים יוצאת בפיילוט שילוב אופניים בכבישים קיימים
לצד המכוניות: ירושלים יוצאת בפיילוט שילוב אופניים בכבישים קיימים
הפיילוט יתקיים בשכונת רחביה ומרכז העיר, וינסה לייצר נתיבים ידידותיים לאופניים ללא יצירת שביל עם רמת הפרדה מלאה בין הרוכבים לנוסעים ברכב. במקביל, העירייה מרחיבה את שירותי מיזם השכרת האופניים השיתופיים ירופאן. פעילים חברתיים בעיר: "לא פחות ממהפכה"
עיריית ירושלים מתחילה היום פיילוט לשילוב תנועת אופניים בכבישים קיימים בשכונת רחביה ומרכז העיר. הפיילוט החדש מנסה "ללכת בין הטיפות" ולייצר נתיבים ידידותיים לאופניים ללא יצירת שביל אופניים עם רמת הפרדה מלאה בין הרוכבים לנוסעים ברכב. פעילים חברתיים בעיר מתחום האופניים טוענים כי מדובר במהפכה, וכי "העירייה עושה צעדים שאף עירייה לא עשתה לפניה". במקביל, בימים אלו מרחיבה העירייה את שירותי השכרת האופניים העירוניים "ירופאן".
במסמך שנכתב על ידי משרד התחבורה ומשרד הבינוי והשיכון וכותרתו "הנחיות לתכנון רחובות בערים" ישנה התייחסות נרחבת ל"רמות ההפרדה" השונות בכל הקשור לתכנון נתיבי אופניים. רמת הפרדה א’ מתייחסת לשילוב תנועת האופניים עם התנועה המנועית ללא הפרדה אמיתית, רמת הפרדה ב’ מתייחסת להצמדת נתיב אופניים לנתיב התנועה עם הפרדה מזערית בין הרוכבים לרכבים הממונעים, ורמת הפרדה ג’ מתייחסת להקמה של שביל אופניים נפרד. הפיילוט בירושלים, שרץ תחת הכותרת "עושים מקום לרוכבים", מבקש להכשיר נתיבי נסיעה משולבים לאופניים וכלי רכב יחד – בהתאם לעיקרון רמת הפרדה א'. המשמעות היא שברחובות בהם הפיילוט יתקיים יתבצעו פעולות של מיתון תנועה, שכוללות בעיקר הקמה של תמרורים ובאמפרים שיאטו את קצב הנסיעה ויאפשרו לרוכבי אופניים להשתלב בנסיעה במקביל לרכבים הממונעים. בחלק מהמקרים תותר תנועת אופניים בשני כיווני הנסיעה גם ברחובות חד-סטריים.
סטיב קולקר, הוא אדריכל בצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים ועוסק בתכלול שבילי האופניים בעיר. בשיחה עם "כלכליסט" אמר קולקר כי ברחובות המשולבים נראה סימון של 30 קמ"ש על הכביש, וסימון של רכיבה על אופניים ביחד עם המכוניות - "זה לא איזה משהו מטורף". קולקר המשיך ואמר כי "מבחינתנו הדבר הזה מאוד מרגש, בלי ציניות, כי זה נותן לנו עוד שכבה של מענה לרוכבים. פעם דיברנו בקילומטרים, היום אנחנו מדברים על מערך שלם של שכבות. הדבר הזה מנכיח את רוכבי האופניים בעיר".
על פניו, נדמה כי מדובר בנסיגה לאחור מהדרישה לייצר שבילי אופניים מלאים לרוכבים שיעניקו להם נתיב בלעדי והגנה מקסימלית, אך בארגוני האופניים בעיר מבהירים כי המציאות הפוכה מהאינטואיציה. "מדובר בלא פחות ממהפכה, זה מייצג את השינוי ששבילי אופניים לא צריכים להיות פרויקטים של מיליונים", כך אמר ל"כלכליסט" אורן לוטן, ממובילי "אופניים בשביל ירושלים", ארגון הפועל לקידום תחבורת האופניים בעיר. לוטן סבור כי ברוב הרחובות לא תהיה רמת הפרדה ג' (מלאה) ולכן יש חשיבות רבה בקידום של נתיבי אופניים ברמת הפרדה א': "לא הכל מושלם, אבל העירייה עושה צעדים שאף עירייה לא עשתה לפניה".
בעירייה הודו כי הפיילוט נולד בעקבות הלחץ שהפעילו פעילי "אופניים בשביל ירושלים". לוטן התייחס לכך ואמר כי הרעיון נולד בעקבות השפעת הקורונה, שהובילה לפרויקטים שעודדו נסיעת אופניים ומיתון תנועה ברחבי העולם. לטענת לוטן, הם נפגשו עם ראש העיר משה ליאון שהסכים לקדם את הרעיון, אך לאחר שהעירייה נרתמה לעניין אז עדיין היו גורמים שהתנגדו לכך ונדרשו לשכנוע נוסף כמו המשטרה. "הביקורת היחידה שלנו שזה לקח כמעט שנתיים, ואנחנו מקווים שאת התשתיות הבאות מהסוג הזה נראה מהר יותר, כי בתכל'ס אין לנו זמן לבזבז- יש משבר אקלים בדרך ומשבר תחבורתי שכבר כאן", סיכם לוטן.
במקביל, עיריית ירושלים מרחיבה בימים אלו את שירותי מיזם השכרת האופניים השיתופיים ירופאן, ומספר עמדות ההשכרה הוכפל מ-25 לכ-50 ומספר האופניים מ-200 ל-400. לפי העירייה, מספר ההשכרות בחודש עומד על כ- 4,000 רכיבות, וכולל 120 רכיבות על אופניים חשמליים ביממה ו- 60 רכיבות על אופני דיווש ביממה.
לפני שמונה חודשים נכתב ב"כלכליסט" על כך שרוב תחנות ההשכרה ממוקמות באיזור שבין התחנה המרכזית בצפון ועד למושבה הגרמנית בדרום ובמקרים רבים קיים מרחק גדול בין תחנה לתחנה שמקשה על המשתמשים בשירות. התוספת של 25 התחנות החדשות שיפרה מאוד את המצב בכל הקשור למרחק בין התחנות, והוסיפה תחנות בשכונות כמו רחביה, נחלאות, הקטמונים, הר הצופים ומלחה. רוב התחנות עדיין ממוקמות בשכונות בעלות צביון חילוני ודתי, וכמעט ואין שירות במרחבים עם ריכוזי אוכלוסייה של חרדים וערבים שמהווים את רוב תושבי ירושלים.