סגור
שלומי אברשטרק מנכ״ל מילגם על רקע סניף דואר ישראל
שלומי אברשטרק מנכ״ל מילגם על רקע סניף של דואר ישראל (צילומים: אורן דאי, גיל נחושתן)

משרד התחבורה: רכישת הדואר ע"י מילגם לא מייצרת ניגוד עניינים

ביולי דיווח כלכליסט על חשש לניגוד עניינים ברכישת הדואר על ידי מילגם, שנובע מפעילויותיה של הקבוצה בתחום התחבורה הציבורית. בשל כך ביקשה אחת ממתחרותיה לפסול את זכייתה במכרז הפעלת הרב קו, אך ועדת המכרזים דחתה את הבקשה לאחר שהסירה את החשש לניגוד עניינים או פגיעה בתחרות

רכישת מילגם את דואר ישראל לא מייצרת ניגוד עניינים או פגיעה בתחרות עם פעילות התחבורה הציבורית של החברה, ואין לפסול את זכייתה במכרז להפעלת מערך כרטיסי רב-קו – כך פסק לאחרונה משרד התחבורה בתום הליך שימוע שנערך למילגם.
במאי זכתה מילגם, דרך שותפות מוגבלת עם הפניקס וליימן שליסל שהיא בעלת השליטה בה, במכרז לרכישת דואר ישראל תמורת 461 מיליון שקל. ביולי דיווח כלכליסט על חשש לניגוד עניינים ברכישת הדואר על ידי מילגם, שנובע מפעילויותיה של הקבוצה בתחום התחבורה הציבורית.
מילגם היא בין היתר בעלת השליטה בפנגו, שמחזיקה במרבית השוק של תשלום לחנייה ברחובות ובחניונים. במאי סיכמה פנגו על רכישת גט (Gett) שמקנה לה אחיזה משמעותית גם בשוק המוניות. דרך פנגו מפעילה מילגם גם אפליקציה לתשלום על נסיעות בתחבורה ציבורית באמצעות סריקת קוד QR בעמדת התיקוף.
ב-2021 היתה מילגם, דרך חברת הבת טופכארד שהיא מחזיקה ישירות או בעקיפין ב-94% ממניותיה, אחת משלוש הזוכות במכרז של משרד התחבורה להפעלת מערך הטעינה וההנפקה של כרטיסי רב-קו. פעילות זו מתנגשת לכאורה עם רכישת דואר ישראל, שכן מאז 2010 מפעיל בנק הדואר את מערכת הסליקה, השירות והניהול של מערך הרב-קו. מערכת זו מנהלת ומתעדת את הטעינות והתיקופים שנעשים באמצעות הכרטיסים ומאפשרת למשרד התחבורה לדעת איפה בוצעה טעינה ובאלו נסיעות תוקפו כרטיסים.
יישום המכרז היה אמור להביא גם להפסקת הפעילות של מערכת הסליקה של בנק הדואר והחלפתה במערכת של משרד התחבורה. אולם המכרז טרם יושם, והשלמת רכישת הדואר תספק למילגם שליטה על מערכת שכוללת את כל נתוני השימוש ברב־קו. החשש היה ששליטה זו תייצר ניגוד עניינים שיניע את מילגם מלעכב את יישום המכרז, ותספק לה יתרון תחרותי עם הפעלתו.
לאור זאת, פתחו רשות התחרות ומשרד התחבורה בהליך בירור בנוגע לזכיית מילגם במכרז הדואר. ההליך של רשות התחרות הסתיים בסוף אוגוסט, בהחלטה שהתירה את רכישת הדואר תוך שהיא מטילה על מילגם כמה מגבלות. אלו כללו איסור העברת מידע ממסלקת בנק הדואר למילגם.
גם לאחר החלטת רשות התחרות נמשך הליך השימוע של משרד התחבורה, שנפתח בעקבות בקשה של אחת ממתחרותיה של מילגם לפסול את זכייתה במכרז הפעלת מערך הרב-קו. זאת, בטענות שרכישת הדואר מייצרת למילגם ניגוד עניינים שמתמרץ אותה לעכב את הפעלת המכרז (מכיוון שהפעלת מסלקת בנק הדואר מייצרת לה הכנסות ניכרות), שהמידע שמצוי במסלקת בנק הדואר יכול לספק לה יתרון לא הוגן בתחרות מול שתי הזוכות האחרות במכרז על הפעלת נקודות מכירה שונות ושהיא תיהנה מגישה מוקדמת לנקודות שכיום יש להן התקשרות עם בנק הדואר. טופכארד יוצגה בהליך השימוע על ידי עו"ד רז נזרי ממשרד פירון.
באוקטובר פרסמה ועדת המכרזים של משרד התחבורה את ממצאיה בהליך, ופסקה שאין סיבה לפסול את זכיית מילגם. בנוגע לניגוד העניינים, מצאה הוועדה שהכנסות בנק הדואר מהפעלת המסלקה עומדות של 12.6 מיליון שקל בשנה, מתוכן 6.5 מיליון עתידים להגיע לידי מילגם עצמה. מנגד, הפעלת מכרז משרד התחבורה צפויה לייצר לחברה הבת טופכארד הכנסות שנתיות של 26 מיליון שקל מעמלות, הפעלת מוקד ועוד – פי 4 לעומת ההכנסות מפעילות המסלקה. "דווקא יישום המכרז על ידי טופכארד הוא הוא הכלכלי והרווחי יותר, ודאי על פני המצב הקיים", מצאה הוועדה.
באשר לסוגיית העברת המידע מהמסלקה לטופכארד, באופן שעלול לתת לה יתרון לא-תחרותי, מציינים בוועדת המכרזים את החלטת רשות התחרות שאסרה על העברת מידע מהמסלקה לחברה. תנאי זה, נכתב "למעשה ייתר את הצורה ב'מציאת פתרון' לסוגיה זו. החשש בכל הקשור למידע המצוי במסלקה למעשה הוסר".
בנוגע לחשש מההתקשרות המוקדמת של בנק הדואר עם נקודות מכירה שונות מצאה הוועדה שמכיוון שלדואר יש התקשרות עם "כמות יחסית מזערית" של נקודות מכירה ושירות של כרטיסי רב-קו (אלף נקודות מתוך 100 אלף ברחבי הארץ), ומכיוון שלשתי הזוכות האחרות במכרז יש התקשרות עם אלפי נקודות, "הוסר החשש בעניין זה".
לאור זאת, קבעה ועדת המכרזים שאין מקום לבטל את זכיית מילגם במכרז משרד התחבורה, ושאין עילה לחלט את ערבותה או להטיל עליה סנקציות.