סגור
שביתת ההסתדרות
(צילום: דוברות ההסתדרות, יריב כץ, מיקי שמידט)

בית הדין הורה על הפסקת השביתה: "אין לה קשר לכלכלה"

במסגרת השביתה, שהסתיימה לפי הוראת בית הדין ב-14:30, גני הילדים נשארו סגורים, בתי הספר עבדו עד 11:45, שיבושים נרשמו בנתב"ג, וסניפי הבנקים לא פעלו. המדינה: "מדובר בשביתה פוליטית". החלטת ביה"ד ניתנה לאחר שיו"ר ההסתדרות הציע לסיים את השביתה ב-18:00

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא צו מניעה ארעי נגד השביתה במשק שעליה הכריז יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד והחלה הבוקר, והורה להפסיקה עד 14:30. נשיאת בית הדין הדס יהלום ונציגי הציבור דוד זיו ואורנה לוי כתבו בהחלטתם כי "לאור הדחיפות, ניתן סעד ארעי בלבד, ויקבע מועד לדיון בסעד הזמני בהקדם. החלטתנו נכונה לשלב זה של ההליך".
להחלטה קדם דיון שבו השמיעו הצדדים, ובהם המדינה ו"פורום הגבורה" שעתרו נגד השביתה וההסתדרות, את עמדותיהם. המדינה, שהגישה בקשה להוצאת צו מניעה נגד השביתה, טענה כי מדובר ב"שביתה פוליטית". במהלך הדיון הודיעה ההסתדרות שהשביתה שיועדה להימשך 24 שעות תסתיים בשעה 18:00. בית הדין לעומת זאת ביקש מהצדדים להגיע לפשרה והמליץ שההסתדרות תודיע על סיום השביתה בשעה 14:00, ללא צורך בהכרעה שיפוטית. לאחר הפסקה לצורך התייעצויות עם הדרגים הגבוהים במדינה ובהסתדרות, הם הודיעו שלא הושגה הסכמה.
בעקבות זאת נתן בית הדין החלטה. בין השאר נקבע כי פורום הגבורה, פורום של משפחות שכולות ששכלו את יקיריהן במלחמת חרבות ברזל, ייחשב כעותר ציבורי.
בנוגע לסוגיית הגדרת השביתה קבע בית הדין כי "ברי שעסקינן בשביתה פוליטית", וציטט מדברי יו"ר ההסתדרות בהכרזתו. בהחלטה נקבע עוד כי "לא מצאנו בהכרזה על השביתה איזשהו טיעון כלכלי... לא הובהר הקשר בין הרג חטופים בידי בני עוולה, לבין היבט כלכלי למשק".
עוד קבע בית הדין כי "שביתת מחאה דורשת הודעה מוקדמת. אמנם לא תמיד בת 15 יום, אך יחסי העבודה התקינים מחייבים הודעה מראש". עוד נכתב כי שביתת מחאה לרוב נמשכת זמן קצוב של שעה או שעות ספורות בלבד.
בר דוד מסר בתגובה: "אנו חיים במדינת חוק ומכבדים את החלטת בית המשפט, אי לכך אני מנחה את כולם לשוב לעבודה בשעה 14:30. חשוב להדגיש כי שביתת ההזדהות הייתה מהלך חשוב ואני עומד מאחוריו. על אף הניסיונות לצבוע את הסולידריות בצבעים פוליטיים, מאות אלפי אזרחים ואזרחיות הצביעו ברגליים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר כי "בית הדין קיבל את עמדתנו וקבע שהשביתה היא פוליטית ובלתי חוקית. עובדי ישראל שהתייצבו היום לעבודה בהמוניהם הוכיחו שנגמרו הימים של הפנקס האדום שמשעבד את העובדים לצרכים פוליטיים".
פורום העסקים, שמונה 200 מבכירי המשק, וביניהם ראשי המערכת הבנקאית ומנכ"לי רשתות האופנה והמזון, הודיע כי העסקים ישובו כעת לפעילות מלאה, זאת לאחר שאתמול בלילה הודיע הפורום על הצטרפותו לשביתה.
בר דוד הכריז אתמול על השביתה לאחר רצח ששת החטופים בשבי חמאס. בנתב"ג נרשמו היום שיבושים, גני הילדים נותרו סגורים, ובתי הספר היסודיים עבדו עד 11:45. סניפי הבנקים נותרו סגורים. המסחר בבורסה בתל אביב מתקיים כרגיל, על אף שההסתדרות הכלילה את הבורסה ברשימת הגופים ששובתים.
הרכבת ומד"א פעלו כרגיל. בתי החולים, מקורות וחברת החשמל פעלו במתכונת שבת. החינוך המיוחד הוחרג מהשביתה. גם רשתות שיווק המזון לא שבתו.
5 צפייה בגלריה
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים עיריית חיפה
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים עיריית חיפה
עיריית חיפה
(צילום: דוברות ההסתדרות)

5 צפייה בגלריה
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים עיריית אשדוד
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים עיריית אשדוד
עיריית אשדוד
(צילום: דוברות ההסתדרות)
במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול בבית ההסתדרות בתל אביב, כשלצדו נציגי משפחות החטופים, אמר בן דוד: "החלטתי שצריך להפסיק את ההפקרה של הכלכלה. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לשגרה הגיונית. אנחנו בסחרור. אי אפשר יותר לעמוד מנגד. צריך להגיע לעסקה. עסקה יותר חשובה מכל דבר אחר".
5 צפייה בגלריה
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים נמל הדרום
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים נמל הדרום
נמל הדרום, הבוקר
(צילום: דוברות ההסתדרות)
לדבריו, "העסקה לא מתקדמת משיקולים פוליטיים. צריך להפסיק את השיסוי בחברה הישראלית. אנחנו כבר לא עם אחד, חייבים להפסיק עם זה. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לשגרה הגיונית. אנחנו מקבלים שקים של גופות במקום עסקה. החל ממחר (שני) בשש בבוקר המשק הישראלי יושבת כולו. כרגע ההשבתה היא למחר, זה לא דבר פשוט להשבית את המשק. אני קורא לעם ישראל לצאת לרחובות ולכל הארגונים הכלכליים להצטרף לשביתה. חייבים לזעוק את זעקת העקורים והחטופים".
5 צפייה בגלריה
נתב"ג הבוקר שביתה במשק 2.9.24
נתב"ג הבוקר שביתה במשק 2.9.24
נתב"ג, היום
(צילום: דוברות ההסתדרות)

5 צפייה בגלריה
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים עיריית באר שבע
שביתה במשק 2.9.24 בעקבות רצח ה חטופים עיריית באר שבע
עיריית באר שבע
(צילום: דוברות ההסתדרות)
גם אוניברסיטאות המחקר הצטרפו להשבתת המשק בקריאה לקידום עסקה לשחרור החטופים אך החריגו בחינות. ראשי האוניברסיטאות שבו וקראו לממשלת ישראל להציב את שחרור החטופים כמשימה הלאומית העליונה.
השביתה חלה גם על המערכת הבנקאית. המשמעות היא שסניפי הבנקים נותרו סגורים, וגם חלק מיחידות המטה. עם זאת מכיוון שבנק ישראל לא ביטל את יום העסקים, והבנקים מוגדרים כגוף חיוני, יחידות מסוימות ימשיכו לעבוד כדי לשמור על המשכיות עסקית. הערוצים הדיגיטליים (אפליקציה, אתר האינטרנט וכדומה) ימשיכו לעבוד, כך שניתן יהיה לבצע בהם פעולות עצמאיות. מוקדי הטלפונים בבנקים צפויים גם כן לעבוד, אולם במתכונת מצומצמת לצורך מתן שירות במקרים דחופים.
הבחינה הפסיכומטרית במועד סתיו תתקיים היום כסדרה. על מנת להימנע מפגיעה נוספת בצעירים שלמדו והתכוננו לבחינה, החליט המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו) בתיאום עם ועד ראשי האוניברסיטאות - לקיים את הבחינה כמתוכנן. לבחינה רשומים כ-18 אלף נבחנים, שלמדו והתכוננו זמן רב. חלקם נמצאים אחרי או לפני שירות מילואים ממושך או רגע לפני גיוס.
גם איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הצטרף לשביתה הכללית במשק. יו״ר איגוד העו"ס ענבל חרמוני: "אנו מבינות כי החברה הישראלית לא תצליח להשתקם ללא עסקה שתחזיר את אנשינו הביתה. זהו חוב מוסרי של כולנו לחטופים ולמשפחות. לאחר החזרתם צפויה לנו עוד עבודת שיקום ארוכה וקשה, והחזרת החטופים היא נקודת הפתיחה".

גם בהייטק הצטרפו

גם ההייטק הצטרף להשבתה. ממטה ההייטק נמסר: "לא ננוח ולא נשקוט עד שאחיותינו ואחינו ישובו משבי מרצחי החמאס. ממשלת ישראל חייבת את זה למשפחות ולכל עם ישראל וצריכה לקדם במהירות עסקה להחזרת כל החטופים הביתה – זה מה שחשוב ברגע הזה. יש לנו צבא חזק ונוכל בכל עת לחזור לציר פילדלפי, לרפיח, חאן יונס או כל מקום שנרצה. המשפחות והחברה הישראלית לא יוותרו עליהם ועליהן לעולם. אין למדינת ישראל צידוק מוסרי וערכי ללא חזרתם".
רשימת החברות והקרנות שמאפשרות לעובדיהן לשבות: Wix, Fiverr, האניבוק, פלייטיקה, ריסקיפייד, אפספלייר, Monday, Trax, AI21, אוגורי, סימפלי, מינט מדיה, Forter, Redis, Lemonade, Simply, רמפי, Agora, Tyto Care, PIXELOT, פאפיה גלובאל, CHEQ ,Unity , Rise ,Reason ,Hibob, DriveNets, ScyllaDB, פלייטיקה, פנטרה, פיירבלוקס, הארגון סטארטאפ ניישן סנטרל, Recma Bio, קומרה קפיטל, NFX, קרן דיסראפטיב, נטאפ ופריון.

כל בתי החולים הושבתו, למעט אלה בקו העימות: חדרי לידה ורפואת חירום יפעלו

ההסתדרות הרפואית (הר"י) השביתה את בתי החולים בישראל למעט את בתי החולים בקו העימות, רפואת חירום, חדרי מיון, מכונים אונקולוגיים ומכוני דיאליזה ,חדרי לידה ופגיות – כל זאת על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בציבור.
"אני קורא לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, לעשות הכל על מנת להשיב הביתה את כל החטופים. שחרור החטופים הוא צעד קריטי לריפוי הפצעים והשסעים בחברה הישראלית ולחיזוק החוסן הלאומי. אזרחי ישראל חייבים לדעת שהמדינה תעשה הכל בשבילם בשעת צרה״, מסר יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי לאחר ההחלטה. לפי החלטת הר"י, בתי החולים פועלים במתכונת שבת, יבוצעו ניתוחים דחופים ואונקולוגיים.
התמונה בזירת הקופות הפוכה לחלוטין. "לאומית" - השייכת להסתדרות הלאומית - כבר הודיעה מוקדם יותר כי היא "תימנע מקיום שביתה" שכן הם מגדירים אותה כפעולה "שמחלישה את המשק, את העובדים ואת מקומות העבודה". במכבי גם הודיעו שהמרפאות יישארו פתוחות אך בגלל שכ-90% מהרופאים שלה הם עצמאים, הם מסרו כי הקופה "תכבד כל החלטה שיקבל רופא עצמאי בנושא, תוך עדכון המטופלים".
גם במאוחדת מסרו כי מרפאות הקופה יהיו פתוחות כאשר "כל עובד שמעוניין לשבות, יתבקש לעדכן מראש את מנהליו והקופה תעדכן בהתאם את הלקוחות במידה שיהיה שינוי בתור שלהם". מכללית טרם נמסרה תגובה.