סגור
מימין שר החינוך יואב קיש ויו"ר ועדת החינוך ח”כ יוסי טייב
מימין: שר החינוך יואב קיש ויו"ר ועדת החינוך ח”כ יוסי טייב (צילומים: יאיר שגיא, שלמה כהן)

יו"ר ועדת החינוך בכנסת לא מאשר תשלומי הורים לביה"ס

יוסי טייב מש"ס מעכב את אישור תשלומי ההורים כדי לכפות על משרדי האוצר והחינוך לסבסד אותם. הנהגת ההורים הארצית תומכת בעמדתו. משרד החינוך תוקף: "הוא עלול לפגוע במפעל ההזנה. גם הטיולים ייפגעו שוב" 

סירובו של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יוסי טייב מש"ס לאשר את טבלאות תשלומי ההורים צפוי לגרום לכך ששנת הלימודים תיפתח בלי יכולת לגבות כספים מההורים. טייב דורש ממשרד האוצר להקציב רבע מיליארד שקל נוספים בכל שנה לביטול הדרגתי של תשלומי ההורים. המהלך נראה חסר סיכוי במצב שבו מקצצים רבע מיליארד שקל לצהרונים.
ביוני הציג משרד החינוך תוכנית רב־שנתית לצמצום תשלומי ההורים אבל הדגיש שהיא תלויה במציאת מקורות תקציביים, כלומר הציג תוכנית שאין כל סיכוי שתיושם. עמדתו של טייב לא לגמרי מובנת לאור העובדה שביטול תשלומי ההורים יהיה הטבה רגרסיבית שניתנת לעשירונים הגבוהים והנמוכים באותה מידה ויש דרכים טובות בהרבה לסייע להורים.

1 צפייה בגלריה
אינפו הכספים הגדולים של תשלומי הורים למערכת החינוך
אינפו הכספים הגדולים של תשלומי הורים למערכת החינוך
הכספים הגדולים של תשלומי הורים למערכת החינוך

ועדת החינוך של הכנסת מאשרת מדי שנה את תשלומי ההורים, אירוע שממחיש את העובדה שהעיקרון של חינוך חינם בישראל הוא בעירבון מוגבל. היא דורשת מדי שנה להפחית אותם אבל משרד החינוך מתעלם. בשנה שעברה הודיע טייב שזו הפעם האחרונה. ביוני הגיש משרד החינוך את טבלת תשלומי ההורים לאישור הוועדה ללא העלאות אבל גם ללא הפחתות. מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך דודי מזרחי ציין בישיבת ועדת החינוך ש"במשך 15 שנה רוב תעריפי תשלומי הורים לא עלו", כלומר יש שחיקה גדולה בשווי התשלום.
התשלומים נעים בין 257 שקל בגני הילדים ו־544 שקל בכיתות א’־ב’ ל־1,376 שקל בכיתה י"ב. זה כולל תשלום חובה של 73 שקל לביטוח תאונות אישיות והשאר תשלומי רשות כביכול, אבל חובה בפועל לנושאים כמו מסיבות, טיולים, השאלת ספרי לימוד וסל תרבות. כמו כן הוועדה מאשרת את התשלומים המקסימליים לתוכנית לימודים נוספת (תל"ן) שהם הבסיס לסכומי העתק שמשלמים הורים רבים לבתי הספר. התל"ן היא שגורמת לכך שתשלומי ההורים מסתכמים, על פי הערכות, בכ־5 מיליארד שקל לשנה. אבל התל"ן אינה עומדת בוויכוח אלא תשלומי ההורים הבסיסיים.
לדרישת הוועדה הגיש לה משרד החינוך ביוני מתווה לקיצוץ התשלומים אלא שבשנת תשפ"ה הוא כלל רק המשך הסבסוד הקיים של 20 שקל להורה שעלותו 50 מיליון שקל. העלות הגבוהה של 2.5 מיליון שקל לכל שקל סבסוד היא הסיבה שמאוד לא משתלם לסייע להורים בשיטה זו. בשנים הבאות, כך נכתב במתווה, יקוצצו סכומים גבוהים של כרבע מילארד שקל בשנה, אבל הודגש שזה תלוי במקור תקציבי ובפועל ברור שלא יהיה וזהו מתווה פיקטיבי. טייב סירב להביא את תשלומי ההורים להצבעה בלי שיהיה קיצוץ משמעותי כבר השנה. מאז לא התקיים דיון נוסף.
ביום רביעי שעבר פרסם טייב הודעה ש"ועדת החינוך בראשותי לא תהיה חותמת גומי לאישור תשלומי ההורים, בגובה של אלפי שקלים בשנה". לדבריו, "בוועדה יש תמימות דעים סביב הצורך בהפחתת גובה תשלומי ההורים ועד שמשרד האוצר לא יכניס את היד לכיס, או שמשרד החינוך ימצא מקור תקציבי אחר, הוועדה בראשותי לא תאשר את תעריפי תשלומי ההורים". הנהגת ההורים הארצית תומכת בעמדתו. בהודעה שפרסמה נאמר ש"אפשר להודות על כך שלפחות אדם אחד בממשלה ובכנסת רואה באמת את טובת ההורים והילדים".
ממשרד החינוך נמסר ש"אם תשלומי ההורים לא יאושרו על ידי ועדת החינוך, הפגיעה המשמעותית ביותר תהיה באי־יכולת לקיים הזנה לפי חוק ארוחה יומית לתלמיד ברשויות חלשות המקיימות יום לימודים ארוך במיוחד בשנת מלחמה. כמו כן, תהיה פגיעה בביטול הטיולים בבתי הספר, ביטול סל תרבות, ביטול ארוחת בוקר בגני הילדים ופגיעה בספקים, נותני השירות, שפרנסתם נפגעה קשות בתקופת המלחמה". מדובר בפגיעה נוספת בטיולים אחרי שבשנה שעברה פגעו בהם המלחמה ועיצומי המורים. מתברר שחלק מהתשלומים, למשל עבור השאלת ספרים תל"ן או ארוחות בגני הילדים (לא מפעל ההזנה), אפשר יהיה לגבות אם משרד החינוך יפרסם הנחיה מתאימה.
"מרכז השלטון המקומי קורא למשרד החינוך לפרסם לאלתר את התשלומים המותרים לגבייה, שאינם דורשים אישור ועדת החינוך דוגמת גבייה על ארוחת הבוקר בגני הילדים, השאלת ספרי לימוד, ושאר רכיבי התשלומים מרצון. במרכז אומרים ש"יש למצוא פתרון לתשלומי ההורים שיקל עליהם את הנטל. עם זאת, וככל שאין כזה, מניעת גבייה תפגע בראש ובראשונה בתלמידים".