דוח המבקרנהגי ישראל זוחלים בפקקים בכבישי אגרה - ומשלמים תעריף מלא
דוח המבקר
נהגי ישראל זוחלים בפקקים בכבישי אגרה - ומשלמים תעריף מלא
לפי דוח המבקר, במקטע המרכזי של כביש 6 יורדת המהירות בשעות השיא ל-36 קמ"ש. למרות פקקי התנועה, המדינה נמנעת לאורך שנים מהרחבת הכביש והתעריף נותר כשהיה. לפי נתוני החברה הממשלתית חוצה ישראל, הנזק השנתי מאי הרחבת כביש 6 עד 2030 יעמוד על 260-390 מיליון שקל
דוח מבקר המדינה בנושא כבישי האגרה הראה את מה שנהגי ישראל חווים זה זמן רב: חלק מכבישי האגרה בישראל לא מתפקדים בחלקים גדולים משעות היום ככבישים מהירים.
כך למשל, במקטע המרכזי של כביש 6 יורדת מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר ל-50 קמ"ש ואף ל-36 קמ"ש ובשעות אחר הצהרים יורדת המהירות ל-47 קמ"ש, בעוד שהמהירות המותרת בכביש היא 120 קמ"ש. המבקר מצא, כי למרות העומסים בכביש, משרד התחבורה, משרד האוצר וחוצה ישראל לא פעלו בשיתוף עם הזכיין לשינוי מבנה התעריפים של מקטע זה לגבי רכב פרטי, כפי שנקבע בהסכם הזיכיון המקורי, כך שיהיה קשר בין רמת התעריפים לרמת השירות.
בישראל נכון לשנת 2024 ישנם שלושה כבישי אגרה, ואורכם הכולל הוא כ-207.5 ק"מ, מתוך כ-8,500 ק"מ של כבישי ישראל. מדוח המבקר עולה, כי לאור העומסים היה נדרש להרחיב את כביש 6 כבר לפני זמן רב אך המדינה התמהמה בהחלטות הנוגעות להרחבה שלישית שלו. לפי חישובי חוצה ישראל הנזק השנתי מאי ביצוע ההרחבה ועד לשנת 2030 הוא כ-260-390 מיליון שקל בתלות בתוספת נתיב רב תפוסה (נר"ת). יחד עם זאת, הבדיקות והדיונים שהתקיימו בנוגע להרחבת כביש 6, שהתגבשו באוגוסט 2022 החלו רק בשנת 2020 אף שהעומסים הכבדים בכביש החלו כמה שנים קודם, ומבקר המדינה אף התריע עליהם לפני משרד התחבורה, משרד האוצר וחוצה ישראל.
בין המלצותיו, כותב המבקר כי על משרד התחבורה, חוצה ישראל ומשרד האוצר, לפעול לגיבוש מבנה תעריפים דיפרנציאלי לרכב פרטי שיהיה תואם לרמת השירות הניתנת בכביש 6 ובאופן שיקטין את רמת העומסים בכביש. עוד נכתב, כי יש לפעול להשלים את הרחבת כביש 6 כדי למנוע את הפגיעה המתמשכת בציבור הנוסעים ובכלכלת המשק.