פרשנותברקת בשירות הקמעונאים - על חשבון הציבור
פרשנות
ברקת בשירות הקמעונאים - על חשבון הציבור
אחרי ששקל פטור מסימון מחירים והשאיר את הסדרנים בסופר, נזכר שר הכלכלה שיש לאסור הפקעת מחירים. בזמן שהקמעונאים מציגים רווחיות שיא, משרד הכלכלה ממשיך להעניק הקלות שמחזקות את כוחן של הרשתות הגדולות - והצרכנים משלמים את המחיר
השתוללות המחירים שמשתקפת בדו"חות הקמעונאים והספקים לא נבלמת מכיוון שהרגולטור זנח את הטיפול ביוקר המחיה ואת הריכוזיות האדירה בתחום המזון בישראל. אתמול, אחרי פרסום הדו"חות שהציגו את הרווחיות החריגה שרשמה שופרסל, ובטרם תופנה אליו אצבע מאשימה, פרסם ניר ברקת, שר הכלכלה, הודעה חסרת משמעות על איסור להפקיע מחירים בתקופת חירום.
ההודעה – שיצאה למעלה משנה אחרי פרוץ המלחמה בעזה, ערב ההסדרה בצפון – נפתחה באמירה שברקת הודיע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' על "החלטתו" להכריז על איסור ניצול מצב החירום לצורך הפקעת מחירים לרשימת מוצרי יסוד כמו טונה, מים מינרליים ועוד. ההודעה הסתיימה בכך שעמדתו של משרד האוצר טרם התקבלה.
כך הופרח לאוויר עוד מהלך יחסי ציבור של ברקת, שגם אם יתממש, זה יהיה הרבה אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה. אפשר היה להתמודד עם זה שברקת עסוק רק ביחסי ציבור לעצמו, אלא שבשנה החולפת נראה שהוא אף עבר לייצג את הקמעונאים.
זה החל עם הפטור מסימון מדבקות מחירים על מוצרים, שהעניק לקמעונאים עם פרוץ המלחמה, וביטל אותו רק בלחץ ציבורי. ברקת לא זנח את כוונתו לסייע לקמעונאים במאבקם ארוך השנים לבטל את הזכות הצרכנית המשמעותית, שמאפשרת לציבור להשוות מחירים מול המדף, לבדוק אם יש התאמה בין המחיר על המוצר לזה שנגבה מהם בחשבונית ולזכור מחירי מוצרים שנמצאים בשימוש יום־יומי כמו קפה, מוצרי טואלטיקה ועוד.
פחות מחודשיים מאז נכנס לתפקיד ראש הרשות להגנת הצרכן קובי זריהן, שמונה על ידי ברקת חרף טענות של עמותת "הצלחה" שלפיהן נפלו פגמים במינויו, מיהר זריהן לפרסם את התוכנית לביטול סימון המחירים להערות הציבור. כעת ממתינים הקמעונאים להחלטה בנושא.
התמיכה בקמעונאים לא נעצרת במדבקות המחירים. בשבוע שעבר לחץ ברקת על מיכל כהן, הממונה על התחרות, להאריך בחצי שנה את הפטור מאיסור סידור מוצרים ברשתות השיווק על ידי ספקים גדולים בתחום החלב. ההארכה לפטור, שמנציח את כוחם של הספקים הגדולים ורומס את הספקים הקטנים, ניתנה אף שכהן הבהירה לאחרונה לחברות כי החלטתה בדבר ביטול הפטור החל מינואר הקרוב סופית ולא תשתנה. זאת ועוד, הגמישות שנכפתה על הרשות לא עצרה במקרר החלב, ולהחלטה התווספה הבהרה כי כל ספק וקמעונאי יוכל לבקש זמן היערכות נוסף מרשות התחרות.
מדובר באותו ברקת שלפני שנה וחצי כשל בניסיונו למצב את עצמו כמי שנאבק ביוקר המחיה באמצעות הפיכת כהן לשק חבטות ולאשמה בזינוק במחירים בשוק המזון. והוא עשה זאת בין היתר באמצעות פתיחת קבוצת ווטסאפ עם הקמעונאים בניסיון להגיע איתם להסכמות, שלהן התנגדה כהן. לא פלא שאת הארכת הפטור ליצרני החלב, תנובה, שטראוס וטרה של החברה המרכזית, הוא שיווק כ"בשורה לקמעונאים".
"בשורה" נוספת של הממשלה לקמעונאים היא העלאת המע"מ ל־18% החל מינואר הקרוב, שטומנת בחובה הזדמנות לעגל מחירים כלפי מעלה – ושוב לשפר את הרווחיות.