סגור
עבודה מהבית חובה להקפיד על אבטחת המידע כדי למנוע חדירה למערכות
עבודה מהבית (שאטרסטוק )

עבודה מהבית בזמן מלחמה: אינטרס של החברה או העובדים?

כמעט 4 שנים אחרי שלמדנו להכיר את פורמט העבודה מרחוק ועל רקע המלחמה בה חזרו עובדים רבים לעבוד מהבית – מחקרים מהשנה החולפת מציגים תמונה מורכבת ביחס להשפעותיה המגוונות של העבודה מרחוק על העובדים, הסביבה וכמובן על החברה כולה

החודשים האחרונים אילצו אותנו להתרגל שוב לקונספט העבודה מרחוק - עם המון התחשבות וניסיון להתאים ולמקסם את המצב. בניגוד לפעם הקודמת שתפסה אותנו לא מוכנים, הפעם כולנו ערוכים הרבה יותר טוב, תודעתית וטכנית למודלים ההיברידיים השונים, וגם יש לנו הרבה יותר נתונים כדי להבין איך כל זה יכול להשפיע על העובדים, התפוקה והחברה בכלל.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
אחרי יותר משלוש שנים בהן למדנו להכיר בדרך הקשה את המושג "עבודה מהבית", ואחרי שחברות אפשרו די בנדיבות להמשיך לעבוד מרחוק במודלים היברידיים כאלו ואחרים, בשנה האחרונה המצב מעט השתנה עם מנכ"לים שהחליטו שנמאס להם, ועוד סקרים ומחקרים שהתחילו להראות תמונת מציאות יותר מורכבת.
במאי האחרון, מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, הכריז שעבודה מרחוק היא "ניסוי כושל", וכינה אותה אחד הניסויים ה"גרועים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה". בחודש מרץ, אלון מאסק הודיע לעובדי טוויטר שלהגיע למשרד זו כבר לא רק "אופציה". כמה חודשים לאחר מכן, גוגל הודיעה לעובדיה שיצטרכו לעבוד לפחות שלושה ימים בשבוע מהמשרד, ונוכחות במשרד תיחשב לחיוב בסקירת הביצועים שלהם.
בשנה האחרונה המספרים מעט התאזנו ועדיין מדובר על לא פחות ממהפכה עם זינוק של פי 5 בכמות העובדים מהבית ביחס לתקופת טרום הקורונה. האם הניסוי נכשל? תלוי את מי שואלים ועל איזה נתונים מסתכלים.
מבחינת העובדים כמעט מיותר לומר, הם ישמחו להישאר גם אם באופן חלקי לעבוד מהבית. סקר שנערך בקרב 3,000 עובדים בחברות מובילות כמו גוגל, אמזון ומיקרוסופט מצא כי 64% יעדיפו עבודה קבועה מהבית על פני העלאת שכר של 30 אלף דולר. זה גם מתחבר לנתון שמתבסס על ניתוח של יותר מ-3,600 חברות לפיו חברות שאפשרו לפחות יום אחד בשבוע של עבודה מרחוק הגדילו את כוח האדם שלהן כמעט פי 2 ביחס לאלו הדורשות משרה מלאה במשרד.
האימפקט של עבודה מרחוק לא מסתכם רק בנוחות לשם נוחות. ראשית, זמן. פחות נסיעות למשרד, שווה יותר זמן לעובד ובתקווה גם ניצול נכון יותר של זמן העבודה. מחקר מארה"ב שפורסם השנה הראה שעובד מהבית חוסך 40 דקות יומיות של נסיעות למשרד. על פי מחקר שבחן הרגלי עבודה מרחוק במדינות שונות, עובדים חוסכים 72 דקות בכל יום בממוצע בעבודה מהבית.
מרוויח נוסף בתחרות בית-משרד הוא כדור הארץ. עבודה מהבית של יומיים בשבוע מפחיתה את הזיהום בכ-15%, תוצאה ישירה של הפחתת נסיעות וצמצום פעילות משרדית. ניתוח חדש של השפעת העבודה מרחוק על זיהום האוויר מעלה תמונה מעט יותר מורכבת. למשל, העובדה שהפסקת הנסיעות למשרד לא תמיד מונעת נסיעות קצרות אחרות במהלך היום או שימוש עודף במכשירי חשמל בבית. ועדיין, התוצאות מראות פער משמעותי לפחות באופן פוטנציאלי, ואנשים שעובדים מרחוק ארבעה ימים או יותר בשבוע יכולים להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם בשיעור של עד 54%.
מבחינת האינטרס העסקי התמונה כבר יותר מורכבת. מעבר לצמצום הוצאות משרד ותחושת הרווחה האישית של העובדים, בכל מה שקשור לרמות הפרודוקטיביות של העובדים יש לא מעט נתונים סותרים, כולל מחקרים שטוענים שאנשים הרבה פחות פרודוקטיביים ככל שהם עובדים יותר מהבית. במחקר חדש שהתמקד בקשר בין קירבה גיאוגרפית ליצירת פטנטים עולה שככל שחברי הצוות היו רחוקים יותר זה מזה כך היה להם סיכוי נמוך יותר להפיק עבודה פורצת דרך. לצוותים הממוקמים באותה עיר, למשל, היה סיכוי גבוה ב-22% לייצר פטנטים חדשניים מאשר לצוותים מרוחקים יותר. על פי החוקרים, "הקרבה הגיאוגרפית שוברת היררכיה, ומאפשרת תקשורת אינטנסיבית החיונית להמצאת רעיונות פורצי דרך".
מה שניתן לראות בחלק מהנתונים הוא שחלק גדול מההשפעות השליליות שנצפו בעבודה מרחוק קשור לאופן הניהול של החברה. כך על פי מחקר של המכון למדיניות כלכלית ומחקר בסטנפורד שמצביע על ירידה של 10%-20% בפריון העבודה של עובדים מרחוק. בראש הגורמים - תקשורת פנימית פחות יעילה.
מה שאומר שככל ששיתוף הפעולה יתהדק והתקשורת הבין אישית תשתפר נוכל גם לצפות ליותר יעילות. מחקרים שנערכו לפני הקורונה על מודל העבודה מרחוק הראו תוצאות חיוביות בהרבה, בין היתר בשל ההיערכות המקדימה והתכנון הפנים ארגוני לקראת השינוי.
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.