כמעט כל ישראלי שני מתנדב מתחילת המלחמה
כמעט כל ישראלי שני מתנדב מתחילת המלחמה
מסקר של המועצה הישראלית להתנדבות ומשרד הרווחה עולה כי כמחצית מהישראלים המתנדבים במלחמה עושים זאת גם בשגרה. בנוסף, רובם בוחרים להתנדב באיסוף, אריזה וחלוקת ציוד ומזון
כמעט כל ישראלי שני מתנדב מתחילת המלחמה. כמחצית מהמתנדבים בחירום מתנדבים גם בשגרה והיתר - מתנדבים חדשים. רוב המתנדבים בוחרים להתנדב באיסוף, אריזה וחלוקת ציוד ומזון – כך עולה מסקר שערכה בשבוע שעבר המועצה הישראלית להתנדבות בשיתוף אגף משאבי קהילה במשרד הרווחה והביטחון החברתי והמכון לחקר החברה האזרחית והפילנתרופיה באוניברסיטה העברית, באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
מהסקר שנערך בקרב 1,000 משיבים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה, עולה כי 21% מהישראלים מתנדבים בשגרה ובחירום; 28% מתנדבים רק בחירום; 15.8% מהישראלים מתנדבים בשגרה, אולם לא מתנדבים עתה והיתר לא מתנדבים כלל. מכאן שקרוב למחצית מהציבור מעידים כי מתחילת המלחמה יצא להם להתנדב במסגרות שונות. עוד עולה כי ההתנדבות מתחילת המלחמה גבוהה משמעותית בקרב יהודים (49%), זאת לעומת המגזר הערבי (29%).
מהסקר של המועצה הישראלית להתנדבות ומשרד הרווחה עולה כי ההתנדבות בזמן המלחמה, בקרב אלה שאינם מתנדבים בשגרה, גדולה יותר בקרב בעלי הכנסה גבוהה. שיעורי ההתנדבות לטובת המלחמה דומים אמנם בין דתיים לחילוניים, אולם דתיים נוטים יותר להתנדב בשגרה. 52% מהמתנדבים בחירום הינם בגילאי 35-54.
במלחמה נרשמה התנדבות גדולה של ישראלים באיסוף אריזה וחלוקת ציוד ומזון (50%); הסעות ושינוע (מזון, ציוד, אנשים) – 21.8%; סיוע לכוחות הביטחון (21%); סיוע בפעילויות הסברה ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת (18%); סיוע למפונים מיישובי הדרום או הצפון (17.6%); סיוע לאוכלוסיות מוחלשות (קשישים, מוגבלים) – 14.6%; סיוע למשפחות משרתי מילואים (10.5%); הפעלה ילדים בשמרטפות, מקלטים, בתי מלון (9.7%); איוש חמ"לים (6.7%); סיוע למשפחות שכולות (4.1%); סיוע ותמיכה נפשית (קווי חירום, סיוע פרונטלי)-4.1%; סיוע למשפחות נעדרים וחטופים (2.9%); סיוע לפצועים (2.4%); ועוד.
מכאן שאופן ההתנדבות העיקרי של הישראלים במלחמה קשור במזון וציוד (איסוף, אריזה וחלוקה). אופני התנדבות שכיחים נוספים הם הסעות, שינוע וסיוע לכוחות הביטחון. חילונים, מתברר, מתנדבים יותר בפעולות הסברה (22%), בעוד דתיים מתנדבים יותר בסיוע לאוכלוסיות מוחלשות ומשרתי מילואים (20%). נשים מעדיפות יותר מגברים להתנדב באריזה וחלוקת ציוד ומזון (54.5% לעומת 46.3%), בעוד הגברים מעדיפים יותר להתנדב בהסעות ושינוע (28.6% לעומת 14.6%).
נשים מתנדבות יותר מגברים בסיוע למפונים (19.8% לעומת 15.6%) וכך גם בהפעלת ילדים בשמרטפיות (14.1% נשים, לעומת 5.6% גברים).
מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות, רונית בר, מציינת כי "במציאות בה 350 אלף אזרחים גויסו למילואים, מערכת החינוך פועלת באופן חלקי ויש מאות אלפי מפונים, שיעור התנדבות של כמעט 50% הוא נתון מרשים שמלמד הרבה על החברה הישראלית ועל הסולידריות והחוסן שלה. האתגר העומד בפנינו, לאור התמשכות מצב החירום, הוא לשמר את המוטיבציה והאנרגיה הזו לאורך זמן, גם להמשך תקופת הלחימה, וגם לשיקום שיידרש עם סיומה. תפקידנו במועצה הישראלית להתנדבות לסייע לארגונים ולהתארגנויות לנהל את המתנדבים ולשמר את היכולות והאנרגיה".
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.